text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات اخلال‌گران نظام تولیدی برگزار شد

سایت حقوقیدیده بان هشتم : بارنامه انحرافی محموله‌ها!

 چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات تعدادی از اخلال‌گران عمده در نظام تولیدی کشور از طریق خریدوفروش مواد اولیه پتروشیمی در بازار آزاد به ریاست قاضی مسعودی مقام در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به‌صورت علنی برگزار شد.
قاضی مسعودی مقام در این جلسه از حسینی، نماینده دادستان خواست ادله انتسابی به متهم مجید ابرازه را قرائت کند.
نماینده دادستان در قرائت ادله انتسابی به متهم مجید ابرازه گفت: وی متهم ردیف هفدهم با اتهام معاونت در جرم و همکاری با متهم ردیف هفت است که ادلّه اختصاصی مربوط به او عبارت‌اند است از گزارش معاونت اطلاعات اقتصادی وزارت اطلاعات، اقرار متهم حامد مقدم، گزارش نهایی 24/11/97 معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، بررسی‌های بارنامه‌های چند شرکت که نشان می‌دهد در ۱۰۶ بارنامه نام ابرازه درج‌شده است. به گزارش میزان، حسینی افزود: همچنین متهم به دستور حامد مقدم مواد اولیه را در بازار آزاد به فروش می‌رسانده که مجید ابرازه اقرار کرده این به میزان دو هزارتن بوده است.
 قاضی در این هنگام از متهم مجید ابرازه خواست در جایگاه حاضر شود. متهم ابرازه در دفاع از خود گفت: من از طریق مرکز کاریابی در قم به این مجموعه آمدم و یازده سال در این شرکت کار می‌کردم به‌جز حس اعتماد بین من و کارفرما چیز دیگری حاکم نبود.
این متهم مدعی شد: هدف من از کار کردن تأمین معیشت بود و درباره معاونت هیچ‌گونه اختیاری در تصمیم‌گیری‌ها و فروش مواد نداشتم من حقوق‌بگیر بودم و منفعتی هم نبرده‌ام.
 قاضی گفت: در ۱۰۶ بارنامه اسم شما وجود دارد دلیل آن چیست؟ متهم ابرازه افزود: من چهارشنبه نزد خانم بخشایش رفتم و خواهش کردم پرینت بارنامه‌ها را به من بدهد در هیچ بارنامه‌ای اسم من نیست که آن پرینت‌ها را به شما ارائه می‌کنم.
این متهم ادامه داد: درباره اقرار من راجع به دو هزار تن و ۲۰ الی ۲۵ میلیارد تومان باید بگویم این میزان سود نبوده بلکه حاصل از فروش را گفتم. من اختیاری در خرید نداشتم از شما هم تقاضا دارم حکم برائت‌ام را صادر کنید.

   اقدام متهم به تسهیل جرم
نماینده دادستان به اذن قاضی گفت: متهم تنها کارمندی است که تحت تعقیب قرار گرفت که‌ای کاش راجع به این موضوع توضیح می‌داد و اینکه منفعت کسب نکرده است دلیل بر بی‌گناهی او نیست. حسینی افزود: درست است که در بارنامه‌ها اسمی از شما وجود ندارد، اما در سامانه راهداری کشور اسم شما ثبت‌شده است بر این اساس متوجه شدیم که شما هم در این موضوع دخیل بودید. شما باعث تسهیل در وقوع جرم شدید. شما چند سال مشغول بودید؟ متهم ابرازه ادامه داد: من از تاریخ 1/10/87 مشغول شدم و کارمند بودم.

نماینده دادستان پرسید: آیا اطلاع داشتید که بورس کالا به این شرکت سهمیه می‌دهد؟ این متهم پاسخ داد: من می‌دانستم که از بورس کالا مجوز خرید دارد و در ماه‌های اول نمی‌دانستم که کالاها را به بازار آزاد می‌فروشد، اما بعداً متوجه شدم.
در ادامه قاضی از وکیل متهم ابرازه خواست در جایگاه حاضر شود. وکیل این متهم گفت: موکل من از سال ۸۷ به‌عنوان کارمند آقای مقدم مشغول به کارشده است وظایف موکل از سال ۸۷ تا دستگیری و امروز که اینجاست همان وظایف اداری بوده است. موکل دستورات حامد مقدم را اجرا می‌کرد.
در ادامه جلسه دادگاه حسینی نماینده دادستان ادله انتسابی اختصاصی متهم ردیف هشتم کاظم حاجی ابوالقاسمی دولابی را قرائت کرد و گفت: خرید مواد اولیه و فروش آن به‌صورت دلالی، لیست بارنامه انحرافی محموله‌ها، گزارش معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات ازجمله ادله انتسابی متهم است. حسینی افزود: متهم حاجی ابوالقاسمی دولابی در اظهارات 14/8/97 بیان کرده چندین کامیون مواد اولیه را از افرادی (خضرایی، وفایی، زایلی) خریده و به شرکت‌هایی فروخته است، متهم اظهار کرده که کارش اشتباه بوده و موجب گرانی نوشابه و آب‌معدنی شده است. نماینده دادستان افزود: متهم حاجی ابوالقاسمی دولابی بیان کرده از مجید ابرازه ۵ کامیون از خرمی ۶ تا ۸ کامیون، از فرزاد محبوبی و دلالان ۴ تا ۶ کامیون را خریداری کرده است.
قاضی مسعودی مقام اتهامات متهم کاظم حاجی ابوالقاسمی دولابی را مبنی بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق خریدوفروش مواد پتروشیمی به میزان ۱۹۰۰ تن و تحصیل منفعت به مبلغ ۷۲ میلیارد ریال را قرائت کرد و از وی خواست در جایگاه حاضر شود.
متهم حاجی ابوالقاسمی دولابی گفت: بنده دارای پروانه کسب ۲۷ ساله هستم و در مورد حرفه خود بیمه و مالیات را پرداخت کرده‌ام، در کیفرخواست صادره در زمره دلالان فروش قرار گرفتم درحالی‌که اینجانب مواد اولیه را هم از کارخانه و هم از دلالان تهیه‌کرده‌ام.
وی مدعی شد: در اتهام وارده به من بحث مشارکت مطرح‌شده که باید بگویم برای انتساب مشارکت ابتدا باید تمامی آن افراد وحدت قصد داشته باشند. آیا این موضوع توسط دادگاه محرز شده است من مواد اولیه را به‌صورت مستقل خریدوفروش کرده‌ام و با این افراد مشارکت نداشته‌ام.
متهم دولابی ادامه داد: لازم است که مشخص شود من با چه افرادی مشارکت داشته‌ام از سویی بحث انحراف بارنامه درباره من درست نیست و تاکنون مدرکی به من دراین‌باره منتسب نشده است. من خریدوفروش ۱۹۰۰ تن را قبول ندارم و از دادگاه تقاضای رأفت اسلامی و بخشش را دارم.
در ادامه نماینده دادستان به اذن قاضی بیان کرد: شما به نحوه محاسبه اشاره کردید که باید بگویم ایرادی وارد نیست و عدد و ارقام خوانده‌شده بر اساس اطلاعات بورس کالا بوده است. نماینده دادستان قیمت پت را در طول زمان‌های مختلف در سال ۹۷ قرائت کرد و گفت: این‌ها قیمت پت است که فکر می‌کنم شما اشتباه خواندید. وی افزود: شما با آقایان خرمی، محمودی، خندانی و ... که متهمین پرونده هستند کار می‌کردید که از دیدگاه ما اساساً وحدت قضیه نیاز ندارد.
متهم دولابی در دفاع از خود افزود: بحث ۱۹۰۰ تن مربوط به علیرضا یاوری است که من اسم او را نشنیده بودم. این موضوع مربوط به من نیست من تقاضای کارشناسی دارم.
قاضی مسعودی مقام از وکیل متهم دولابی خواست دفاعیات خود را مطرح کند. این وکیل گفت: کار موکل من دلالی و خریدوفروش است و اطلاع نداشت که این عمل جرم و اخلال در نظام کشور محسوب می‌شود.
وکیل متهم حاجی ابوالقاسمی دولابی ادامه داد: موکل فاقد سابقه سوء تجاری است و سال‌های متمادی به همین شیوه در بازار خریدوفروش کرده و مورد بازخواست قرار نگرفته است.

  عدم اطلاع از جرم بودن موضوع، رافع مسئولیت نیست
در ادامه حسینی نماینده دادستان گفت: عدم اطلاع از جرم بودن موضوع رافع مسئولیت نیست و متهم چندین سال در این کار بوده لذا اشراف کامل به مقررات داشته است این درحالی است که متهم در اظهارات خود بیان داشته که کارشان اشتباه بوده است.

حسینی با اشاره به ادله انتسابی متهم ابوالفضل خرمی روز گفت: گزارش اداره کل اطلاعات قم در خصوص فعالیت‌های مجرمانه شرکت‌ها، اوراق بازجویی از متهم، گزارش نهایی مربوط به معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات دایر بر فروش ۱۴۰۰ تن مواد اولیه منحرف‌شده از کارخانه و ۱۳ تصویر بارنامه منحرف‌شده از مسیر از دلایل انتسابی جرم است.
نماینده دادستان با اشاره به‌مواجهه حضوری متهم کاظم حاجی ابوالقاسمی و ابوالفضل خرمی روز در تاریخ 14/9/97 گفت: متهم کاظم حاجی ابوالقاسمی اظهار داشته که طی سال ۹۷ از ابوالفضل خرمی ۶ تا ۸ کامیون ۲۲ تنی پت تحویل کرده است. همچنین مجتبی علی عسگری اظهار داشته ابوالفضل خرمی درحالی‌که هیچ‌گونه تولیدی نداشته است حواله پت را از پتروشیمی می‌خرید و حتی زمانی که قیمت پت ۱۹ هزار تومان بود می‌گفت صبر می‌کنیم قیمت بالاتر رود.
نماینده دادستان در خصوص سابقه فروش مواد اولیه توسط متهم ابوالفضل خرمی گفت: ۱۴۰۰ تن از ماده اولیه پت الیاف در سال ۹۶ به شرکت پویا ریس یزد فروخته‌شده است.
قاضی مسعودی مقام در ادامه از متهم ابوالفضل خرمی روز خواست در جایگاه حاضر شود. متهم خرمی روز افزود: من ۴۰ سال است که در بخش تولید مشغولم و شرکت الیاف شکوهیه در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید.
متهم ابوالفضل خرمی روز ادامه داد: بنده در سال ۹۶ دو برابر پت خریدم و ۸۵ میلیون از پتروشیمی تندگویان برای خرید بیشتر جایزه گرفتم. وی ادامه داد: اقاریر آقای علی عسگری بی‌پایه است و باید مدارک و مستندات ارائه شود، از ریاست دادگاه تقاضا دارم نسبت به ارجاع موارد به کارشناس دستور مقتضی صادر کند.
پس از پایان دفاعیات متهم ابوالفضل خرمی روز حسینی نماینده دادستان گفت: مطالب متهم تکرار مطالبی است که در دادسرا گفته‌شده است، متهم مدعی است ریسایکل فروخته، اما خریداران می‌گویند مواد اولیه خریدیم همچنین ۱۳ شماره بارنامه متعلق به متهم، انحراف را نشان می‌دهد.
سپس قاضی مسعودی مقام ضمن بیان پایان جلسه دادگاه گفت: وکیل متهم خرمی روز دفاعیات را در جلسه بعد ادامه می‌دهد و باتوجه تداخل در جلسات دادگاه جلسه بعدی متعاقباً اعلام می‌شود.

حمایت

منتشر شده در یکشنبه, 03 شهریور 1398 09:23

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش