text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

دانستنی‌های حقوقی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : نحوه مطالبه خسارت افت قیمت خودرو به‌دلیل تصادف 
بیمه فقط خسارات مربوط به تعمیر و صافکاری خودرو را پرداخت می‌کند؛ در حالی که در عرف جامعه ما، خودرو تصادفی با غیرتصادفی تفاوت قیمت دارد. طبق مواد یک و 2 قانون مسئولیت مدنی هر کس به دیگری چه عمد یا غیرعمد خواه مباشرتاً یا به تسبیب خسارتی وارد کند مسئول جبران خسارت است.  در این راستا هم شخص متضرر ‌باید برای تامین دلیل برآورد خسارت ناشی از افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند.  پس از ثبت دادخواست، کارشناس مربوط به تصادفات تعیین می‌شود که او نیز با ملاحظه خودرو یا در مواردی عکس‌های آن، خسارت افت قیمت را محاسبه و برآورد می‌کند. بعد از برآورد خسارت با توجه به مبلغ خسارت تعیین‌شده توسط کارشناس، دادخواست مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودروی مقصر تقدیم دادگاه یا شورای حل اختلاف می‌شود.
با این توضیح که اگر خسارت بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد رسیدگی به دادخواست مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه و اگر کمتر از آن باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

توصیه قانونگذار به کارگران برای عقد قرارداد به‌صورت کتبی
قانونگذار به کارگران توصیه کرده است که تمام قرارداد‌های خود با کارفرما را به صورت کتبی به امضا برسانند.
در تنظیم قرارداد، باید به کتبی یا شفاهی بودن آن توجه داشت. در حقیقت قانونگذار به کارگران توصیه کرده است که تمام قرارداد‌های خود با کارفرما را به صورت کتبی به امضا برسانند.
البته اگر زمانی برای هر یک از کارگران مشکلی پیش بیاید آنها می‌توانند مشکل خود را در اتحادیه برطرف کنند.
در قرارداد کاری باید تعهد کارگر و کارفرما ذکر شود و اگر مشکلی میان آنها پیش بیاید مرجع حل اختلاف بین طرفین قرارداد ممکن است شورای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی، هیات تشخیص حل اختلاف کاری یا هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما باشد.
در ماده ۱۰ قانون کار نکات مهمی که در قرارداد‌ها باید ذکر شود مشخص شده‌اند.  به موجب این قانون نوع کار یا وظیفه‌ای که کارگر موظف به انجام آن است باید در قرارداد همراه با حقوق، ساعت کار، محل انجام کار، تاریخ انعقاد قرارداد، مدت قرارداد و سایر مواردی که به موجب عرف وجود دارند حتما مشخص شود.
در این قانون ذکر شده است که قرارداد باید حتما در ۴ نسخه تنظیم شود که یکی نزد کارگر، یکی نزد کارفرما، یکی نزد اداره کار محل و دیگری در اختیار شورای اسلامی کار باشد.
کارفرما وظیفه دارد شرایط مناسب کار را برای کارگر خود به وجود آورد و اگر به تعهداتی که در قرارداد ذکر شده است، عمل نکند، کارگر می‌تواند بر اساس قانون کار از کارفرمای خود شکایت کند تا کارفرما با حضور در مراجع اداری نسبت به قصور خود پاسخگو باشد.

حمایت

منتشر شده در دوشنبه, 08 مهر 1398 09:32

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش