text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

روی خط خبر

سایت حقوقیدیده بان هشتم : قاضی صلواتی در پنجمین جلسه محاکمه گروه عظام:
تمام جلسات بازجویی فیلمبرداری شده است
پنجمین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
قاضی صلواتی از متهم روغنی‌ها خواست تا در جایگاه حاضر شود و گفت: بر اساس اقاریر خودتان مدیران ارشد گروه عظام نگران اسناد مجعول در شرکت‌های ترخیص‌کار بودند و از من خواستند که از خاتمی پور بخواهم اسناد را امحا یا جابه‌جا کند در این مورد توضیح دهید؟
به گزارش میزان، متهم روغنی‌ها بیان کرد: قبل از سال 95 یک نفر در آن گروه فرد صالحی نبود و از خاتمی پور درخواست کردم که اسناد را بررسی کند که خاتمی پور اعلام کرد که بررسی صورت گرفته و اتفاق خاصی نیفتاده است. قاضی صلواتی اظهار کرد: در جای دیگری گفته‌اید که مرتضوی کارگزار ایروانی خواهان امحای اسناد مجعول بوده است؟ متهم پاسخ داد: بنده فقط اعلام کردم که از بازرسی گمرک می‌آیند و اسناد قبل از 95 بررسی شود.
رییس دادگاه گفت: اظهار کرده‌اید که مدیران ارشد عظام درباره امحای اسناد از سایر شرکت‌ها هم خواسته‌اند که اسناد را امحا کنند. متهم روغنی‌ها بیان کرد: من فقط درخواست بررسی مدارک را دادم تا مشکلی وجود نداشته باشد. قاضی صلواتی اظهار کرد: تمام جلسات بازجویی فیلمبرداری شده است و اگر نیاز باشد فیلم آن را پخش می‌کنیم. 

 از ایروانی نترس و حقیقت را بگو
قاضی صلواتی افزود: هیچ ترسی از ایروانی نداشته باش، دلیل خروج شیرزاد از کشور را قاچاق اعلام شدن کالاها در قزوین بیان کرده‌اید که به دستور ایروانی انجام‌شده است. متهم روغنی‌ها پاسخ داد: شیرزاد هرسال به خارج از کشور سفر می‌کرد که با دستور ایروانی انجام می‌شد. قاضی صلواتی گفت: اظهار کرده‌اید که اسناد ترخیص کالاها، فاکتور خارجی و گواهی مبدأ توسط احمد جان بزرگی و فریبا قربانی با هماهنگی مدیرعامل گروه تنظیم می‌شد، نترس و حقیقت را بگو. این متهم گفت: کالاها به‌صورت مستقیم از خارج وارد می‌شد و از امور مربوط به بازرگانی بی‌اطلاعم. قاضی صلواتی گفت: پرداخت رشوه به مدیران صمت تهران آقایان قناتی و گودرزی برای اعمال تعرفه 5 درصد به دستور ایروانی انجام‌شده است. متهم روغنی‌ها پاسخ داد: درباره بحث تبصره 6 و 9 اگر از تبصره 9 استفاده می‌شد صحیح بود و این تبصره هم توسط شرکت‌ها اعمال‌نفوذ شده است. قاضی صلواتی گفت: عمده پرداخت رشوه ایروانی به مدیران بانک‌های ملی،‌ مسکن، صادرات و ملت برای اخذ تسهیلات کلان از طریق رفیعی صورت گرفته است شما 200 صفحه اقرار دارید و صادقانه سخنان خود را بگویید. این متهم بیان کرد: ارتباطی با این موارد ندارم و در حد شنیده‌ها مطلع هستم. در ادامه قاضی صلواتی از متهم روغنی‌ها خواست تا اظهارات خود را بدون ترس از کسی بیان کند و گفت: آقای روغنی‌ها درست است که آن آقا هزینه وکلای شما را تماماً پرداخت کرده و متحمل هزینه‌های آن‌چنانی شده است اما از وی نترسید بلکه از خدا بترسید. قاضی صلواتی ادامه داد: هرجایی از اقاریرتان دچار شبهه شدید می‌توانیم فیلم بازجویی‌هایتان را به نمایش بگذاریم. شما در اقرارتان گفتید که کار ما خلاف قانون است دراین‌باره چه توضیحی دارید. متهم گفت: من این اظهارات را قبول دارم اما به من عنوان شد که بیس صد درصد این قطعات گازسوز است لذا اگر از تبصره 9 استفاده می‌کردیم این مشکلات رخ نمی‌داد. قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما در اقاریرتان اعلام کردید سود گروه عظام از محل اختلاف ارز آزاد و دولتی حدود 30 میلیارد تومان بود که این وجوه در اصل از جیب مردم رفته است. متهم پاسخ داد: آری این بخش آخر،‌ جز اظهارات من بود.

 تاثیر عملکرد گروه عظام بر آلودگی هوا 
قاضی صلواتی در ادامه خطاب به متهم گفت: آیا عملکرد غلط و اشتباه گروه عظام باعث افزایش آلودگی هوا و گران شدن خودرو نبود؟ مردم چه گناهی کرده بودند؟ متهم گفت: من درباره آلودگی هوا نکته‌ای را عرض می‌کنم زمانی که کالایی بر اساس خودرویی که ایران‌خودرو تولید کرده، وارد می‌شود مدیران این شرکت عنوان می‌کنند که چقدر به قطعات بنزین‌سوز و چقدر به قطعات گازسوز نیاز دارند لذا توجه به بحث آلایندگی بر عهده شرکت عظام نبوده است چراکه برنامه تولید ایران‌خودرو ازآنچه شرکت تولید می‌کند متفاوت است و شرکت نمی‌تواند برای ایران‌خودرو برنامه تعیین کند و آن‌ها هر برنامه تولیدی که داشته باشند انجام می‌دهند.
سپس نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت خطاب به متهم گفت: شما و دوستانتان به مفاد ماده 9 کتاب مجمع قوانین اعتنا نکردید چراکه این ماده نیاز به صدور مجوز از وزارت صمت را داشت که اگر می‌خواستید مطابق این بند کالا وارد کنید نیاز به اخذ مجوز موردی داشتید و چون نتوانستید این مجوز را اخذ کنید همه را طبق بند 6 اظهار کردید و قطعات را تحت عنوان کالای گازسوز وارد کردید. متهم پاسخ داد: بند 9 از سال 96 به مجموعه قوانین اضافه شد که من از وجود این بند اطلاعی نداشتم. نماینده دادستان در ادامه بخشی از اقاریر متهم را درباره پرداخت رشوه به مدیران صمت استان تهران به‌منظور رفع‌ورجوع امورات مربوطه را قرائت کرد و از متهم پرسید: اگر شما می‌خواستید مطابق بند 9 اقدام کنید چرا سند را جعل کردید؟ که پاسخ این سؤال روشن است شما از بند 9 استفاده نکردید زیرا نیاز به اخذ مجوز از وزارت صمت داشتید. در ادامه نماینده دادستان گفت: ایران‌خودرو مأخذ تعرفه را 20 درصد وارد می‌کند چطور شما آن را با 5 درصد وارد کردید؟ شما می‌خواستید از مقررات سو استفاده کنید و قاچاق وارد کنید اما ایران‌خودرو این قصد را نداشت و لذا کالا را با تعرفه 20 درصد وارد می‌کرد. نماینده دادستان گفت: در خصوص فراری دادن متهم خاتمی پور روغنی‌ها اظهار داشته که مدیران ارشد گروه عظام نگران اسناد مجعول در شرکت‌های ترخیص‌کار بودند و بیشتر نگرانی درباره شرکت حامی ترخیص پویا بود و از من (روغنی‌ها) خواستند که به خاتمی پور بگویم تا اسناد را امحا کند در روز دستگیری خاتمی پور مرتضوی با روغنی‌ها تماس گرفته و از او می‌خواهد که طی تماسی با خاتمی پور از او بخواهد تا اسناد را امحا کند و دراین‌باره خاتمی پور با رفیعی تماس می‌گیرد و رفیعی نیز در تماسی با ایروانی موضوع را اعلام می‌کند ایروانی نیز دستور امحای سند را می‌دهد و به خاتمی پور می‌گوید که به مدت یک هفته متواری شود و گوشی همراهش را خاموش کند چرا به خاتمی پور گفتی که فرار کند؟ چرا هفت هشت ماه قبل خواستی که اسناد مجعول را امحا کنند؟ متهم روغنی‌ها پاسخ داد: من نگفتم که فرار کن و به خاتمی پور اعلام کردم که هر کاری می‌خواهی انجام بده. نماینده دادستان خطاب به ایروانی گفت: در روزهای گذشته در پیج منتسب به شما در شبکه‌های اجتماعی پستی در خصوص سخنگوی دولت منتشر شد و مدعی شدید که در دادگاه نماینده دادستان و قاضی وی را به رشاء محکوم کرده است. درحالی‌که این مسئله به‌شدت تکذیب می‌شود و در این پرونده نام عباس ربیعی مسئول کنترل کیفیت ایران‌خودرو وجود دارد و توصیه می‌کنم که تنها نسبت به دفاع ماهوی اقدام کنید. قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه بیان کرد: جلسه بعدی دادگاه 17/7/98 رأس ساعت 9 برگزار می‌شود.

حمایت

منتشر شده در چهارشنبه, 17 مهر 1398 10:21

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش