text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

نظریه مشورتی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : در ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 که قانونگذار صرفا مهریه تا سقف 110 سکه را مشمول ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی دانسته و در خصوص مازاد، ملائت زوج را ملاک پرداخت دانسته است، این ابهام وجود دارد که اولا مفهوم مخالف قسمت اخیر ماده در خصوص مازاد 110 سکه چیست؟ یعنی آیا در خصوص 110 سکه، ملائت زوج ملاک نیست و حتی اگر معسر هم باشد، محکوم به حبس خواهد بود؟ آیا بررسی ملائت زوج و امتناع وی از تادیه محکوم‌به، به استناد اصلاحیه ماده ۱۸ آیین‌نامه موضوع ماده 6 قانون اخیرالذکر الزامی است یا خیر؟
برابر ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391، وصول مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه مشمول مقررات ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است؛ در نتیجه چنانچه زوج با وجود ملائت، از پرداخت مهریه خودداری کند، به درخواست زوجه حبس می‌شود و نسبت به مازاد بر این مقدار، این مقررات قابل اعمال نخواهد بود. اما این موضوع مانع از این نیست که زوجه نسبت به مازاد از ۱۱۰ سکه مهریه، اموال زوج را از طریق معرفی به اجرای احکام توقیف و استیفا کند. 
در حالی که به طور کلی در مورد تعهد به پرداخت مهریه به هر میزان، بر فرض عدم اطلاع از اعسار یا ایسار (توانگر شدن و بی‌نیاز شدن) زوج، اصل بر اعسار است و خلاف آن نیاز به اثبات دارد. با توجه به منطوق مواد دو و سه قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و قانون اعسار مصوب سال ۱۳۱۳ و رأی وحدت‌رویه شماره ۷۲۲ مورخ 13 دی سال 1390، روشن است که اعسار امری ترافعی و مصداق دعوای حقوقی است که در مورد اشخاص مجهول‌الحالی (از حیث دارایی) که خلاف اصل ادعا می‌کنند، باید با رعایت تشریفات قانونی، رسیدگی و پس از بررسی ادله طرفین نسبت به آن حکم صادر شود و اصولا تصویب ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده در اعمال مواد ۲ و ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و آیین‌نامه اجرایی آن از نظر ۱۱۰ سکه تاثیری نخواهد داشت.

در صورتی که میزان جزای نقدی مورد حکم بیش از مبلغ مورد استهلاک به وسیله بازداشت محکومٌ‌علیه تا میزان مندرج در قانون به مدت سه سال باشد و محکومٌ‌علیه بعد از تحمل مدت مذکور از زندان آزاد شود آیا در صورت شناسایی اموال محکومٌ‌علیه در آینده، امکان توقیف اموال و استیفای باقیمانده جزای نقدی مورد حکم توسط واحد اجرای احکام کیفری وجود دارد یا خیر؟
در فرض سؤال که شخص به پرداخت جزای نقدی محکوم شود و از پرداخت آن خودداری کند و مالی از او به دست نیاید، برای استهلاک جزای نقدی در شرایط فعلی به ازای مبلغ سیصد هزار ریال، یک روز بازداشت می‌شود؛ مشروط بر اینکه به موجب ماده ۲۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، مدت بازداشت بدل از جزای نقدی از حداکثر مدت قانونی جرم بیشتر نبوده و به طور کلی مدت بازداشت وی از سه سال تجاوز نکند. بدیهی است چنانچه میزان جزای نقدی مورد حکم، از مبلغ مورد استهلاک از طریق بازداشت محکومٌ‌علیه بیشتر باشد، در فرض شناسایی اموال محکومٌ‌علیه در آینده و بعد از تحمل حبس بدل از جزای نقدی، توقیف اموال مزبور برای استیفای باقیمانده جزای نقدی مورد حکم، توجیه قانونی ندارد.

حمایت

منتشر شده در شنبه, 04 آبان 1398 09:53

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش