text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

نماینده دادستان در آخرین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد:قصد نجفی برای دادسرا محرز است

سایت حقوقیدیده بان هشتم : جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی به صورت علنی برگزار شد.

در ابتدای جلسه قاضی کشکولی ضمن اعلام رسمیت جلسه گفت: پیرو جلسه مورخ ۶/۹/۹۸ در وقت مقرر، جلسه با حضور متهم، وکلای ایشان، عوامل بررسی صحنه جرم، کارشناسان رسمی دادگستری، مطلعین و نماینده دادستان تشکیل شد. وی خطاب به محمدعلی نجفی گفت: با توجه به تفهیم اتهامات صورت گرفته چنانچه دفاعی در ماهیت جرم دارید بیان کنید.
محمدعلی نجفی در جایگاه قرار گرفت و گفت: کارشناسان گفتند در حین کشمکش، مرحومه عقب عقب رفته و سپس به وان افتاده و بعد گلوله‌ای شلیک شده است. حال شما تصور کنید مقتوله در وان افتاده است و من اسلحه را تا ۵ سانتی متری برده‌ام. آیا این قابل تصور است پس چرا من مستقیم به سینه شلیک نکردم؛ لذا به نظر می‌رسد این نظریه درست نباشد و در اصل زمانی که گلوله آخر شلیک شد مرحومه دستم را رها کرد و بعد داخل وان افتاد. قاضی کشکولی در این بخش از جلسه دادگاه اظهار کرد: شما نحوه برخورد آخرین گلوله به مقتول را تشریح کردید از طرف دیگر روانشناس و هیئت سه نفره سلامت روان شما را کاملا تایید کردند و ۴ کارشناس در خصوص سلامت روانی شما اعلام نظر کردند شما به نظریه کارشناسان استناد می‌کنید و می‌گویید که در شرایط بی‌ارادگی صورت گرفت این موضوع با نظر کارشناسان متعارض است چه توضیحی دارید؟
متهم نجفی در پاسخ گفت: این موضوع در همان زمان نیز برای من سوال بود که ۴۸ ساعت پس از این حادثه چگونه می‌توان احراز کرد که فرد در آن زمان شرایط عادی یا غیرعادی داشته است من این موضوع از کارشناسان پرسیدم و گفتند که ما در گزارش بیان نمی‌کنیم که فرد سلامت روانی داشته است بلکه می‌گوییم احراز نشد که شرایط روانی وی غیرمتعادل بوده است البته من مدعی نیستم که در آن زمان از نظر روانی مشکل داشتم عرض من این است که زمانی که وارد حمام شدیم غیر از گلوله اول ۴ گلوله بعدی که من فکر می‌کردم سه گلوله شلیک شده در شرایطی بود که مقتول دست مرا گرفته بود و اراده شلیک و عدم شلیک از من گرفته شده بود. بنده هیچگاه بر اساس اراده و با هدف، شلیکی انجام ندادم.
قاضی کشکولی با طرح سوالی از متهم نجفی پرسید: بعد از چندمین گلوله متوجه شدید که مقتول از شما جدا شده و فوت کرده است. متهم نجفی در پاسخ گفت: در آخرین گلوله که فکر می‌کردم گلوله چهارم است. در آنجا دیگر هیچ گلوله‌ای شلیک نکردم چند لحظه درنگ کردم و جلو رفتم و روی پیشانی مرحومه دست کشیدم و متوجه شدم که آثار حیات ندارد. قاضی کشکولی تصریح کرد: چه لحظه‌ای متوجه جدا شدن مقتول از خود شدید؟ متهم نجفی عنوان کرد: ما کشمکش داشتیم و او هول شده بود دست مرا گرفته بود و در یک لحظه دیدم دست مرا رها کرد و یکی دو قدم نیز به عقب رفتند و از پشت افتادند.
قاضی کشکولی خطاب به متهم نجفی عنوان کرد: تا آخرین لحظه اسلحه دست چه کسی بود؟ متهم نجفی گفت: اسلحه دست من بود. قاضی کشکولی از متهم نجفی پرسید: با چه هدفی وارد حمام شدید؟
متهم نجفی در پاسخ گفت: از مدتی قبل با هم بحث داشتیم که توافقی از هم جدا شویم، اما قبول نمی‌کرد به خاطر عصبانیت حاد لحظه‌ای رفتم تا با او اتمام حجت کنم و بترسانم بالشی به همراه خودم بردم البته نمی‌دانستم که بالش صدای گلوله را می‌گیرد بلکه می‌خواستم اسلحه را نبیند و می‌خواستم بگویم که کار ما دارد به جا‌های باریک می‌کشد فرض این بود که او زیر دوش حمام بود، اما نمی‌دانم چرا زیر دوش نرفته بودند و تقریبا جلوی در ایستاده بود و سینه به سینه شدیم بالش را کنار زدم و گفتم می‌خواهی این داستان را تمام کنی یا نه؟ نمی‌دانم چرا با دیدن اسلحه هول شد و مرا به عقب هول داد و گلوله اول شلیک شد و ۴ گلوله بعدی در حالتی بود که دست مرا گرفته بودند و تلاش می‌کردند گلوله به سمت بالا برخورد کند.
بعد از آخرین دفاعیات محمدعلی نجفی، قاضی از خانم کیان‌زاده به عنوان کارشناس اسلحه خواست توضیحات خود را بیان کند. کارشناس اسلحه درباره اصرار بر کمانه کردن گلوله به دیوار و سپس اصابت آن بر بدن متقوله بیان کرد: معمولا سوختگی به واسطه اصابت گلوله در محل ورود آن ایجاد می‌شود؛ چرا که گلوله هنوز داغ است و تغییر شکل می‌دهد، اما در مورد جسد مرحومه باید گفت گلوله‌ای که اطرافش سایش ایجاد شود بعد از چند ساعت چرمی شکل شده و سیاه رنگ می‌شود و این تصور ممکن است رخ داده باشد که جای سوختگی است. در حالی که گلوله کمانه آثار سوختگی بر جای می‌گذارد، اما در بدن مقتوله آثار سوختگی نبوده است. در ادامه قاضی از کیان زاده کارشناس اسلحه پرسید: اگر گلوله به استخوان دست اصابت می‌کند می‌تواند کمانه کرده باشد؟
کیان زاده بیان کرد: کمانه از دست اصلا معنا ندارد کمانه یعنی گلوله به جای سختی برخورد کند و بازگردد، اما برای مرحومه گلوله به صورت غیر مستقیم به روی سینه نشسته است.
وی افزود: پراکندگی اصابت گلوله حاکی از شرایط غیر عادی است یعنی وی می‌توانست به محض ورود به حمام یک تیر به سینه او رها می‌کرد؛ اما شرایط صحنه به گونه‌ای است که نشان دهنده غیر عادی بودن شرایط و حتی دستپاچگی آقای نجفی هست.
گفتنی است در ادامه قاضی از یکی از کارشناسان پزشکی قانونی خواست تا توضیحات خود را ارائه دهد.
کارشناس پزشکی قانونی در جایگاه قرار گرفت و گفت: تعادل نداشتن در صحنه کاملا بارز است، اما در مورد کمانه کردن گلوله باید گفت که بدن جای سوختگی ندارد و نمی‌توان ادعای کمانه کردن را پذیرفت و گزارش معاینه جسد نیز بعد از تغییرات بدن گرفته شده و بدون شک هر ساعت از زمان فوت بگذرد محل اصابت گلوله به مرور به رنگ قهوه‌ای و به صورت ساییدگی در می‌آید.
قاضی در ادامه از کاهانی دیگر کارشناس پزشکی قانونی خواست اظهارات خود را بیان کند.
کاهانی کارشناس پزشکی قانونی بیان کرد: من در مورد آسیب دیدگی استخوان جناق از یکی از کارشناسان سوال پرسیدم که وی گفتند با توجه به حجم خون زیاد درداخل بدن نمی‌توانستیم آسیب دیدگی جناق را به صورت دقیق مشخص کنیم، اما بعید نیست که استخوان جناق نیز ترک خورده باشد.
وی ادامه داد: می‌توان نبش قبر کرد و ببینیم آیا آسیبی به استخوان جناق وارد شده است یا خیر و نظر من این است که اصابت گلوله به صورت غیر مستقیم وارد بدن شده و گلوله به صورت دفورمه در بدن ایجاد شده است. وکیل متهم نجفی در این بخش از جلسه دادگاه ضمن قرارگیری در جایگاه، اظهار کرد: نماینده دادستان در دو فراز مطالبی را فرمود که در این خصوص باید توضیحاتی را بدهم. نماینده دادستان گفت موکل من نه تنها نظم کشور بلکه نظم عرصه بین‌الملل را هم به هم زده و به شکلی بیان کرد که گویی ممکن است جنگ جهانی شود؛ اما این موضوع دلیل نمی‌شود که مکررا از دادگاه تقاضا حبس‌های کلان کنیم. برای فردی که چندین موسسه خیریه برای دانشجویان تاسیس کرده و هزاران آموزگار برای من نامه نوشتند تا به او کمک کنم می‌گویید که مستحق هیچ تخفیفی نیست، اما علت این همه عصبانیت چیست. گودرزی در ادامه خاطرنشان کرد: دکتر شهریاری چندین مرتبه عنوان کرد که موکل من مطالب شرافتمندانه‌ای را مطرح کرده است. قاضی کشکولی در واکنش به اظهارات وکیل متهم نجفی گفت: شما نمی‌خواهد گلایه کنید به هر حال این وظیفه دادستان است تا تقاضای مجازات کند.
در ادامه وکیل متهم نجفی گفت: آنچه که مشخص است قصد قتل عمد وجود نداشته و بیشتر بحث ترساندن بوده است. در ادامه قاضی از لاله عقبایی یکی دیگر از وکیلان متهم نجفی خواست تا توضیحات خود را ارائه کند. وی در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: اصولا بعد از به وقوع پیوستن حادثه‌ای، محل حادثه پلمب شده تا دستکاری نشود، اما بعد از وقوع این جرم و بعد از تمیز کردن صحنه جرم و تحویل آن به خانواده استاد تازه محل وقوع حادثه پلمب شد.
وی افزود: آقای نجفی جوان مستی نبوده که اقدام به تیر اندازی کند و حال نظم جامعه بر هم بخورد. او سال‌ها در آموزش و پرورش خدمت کرده‌ که سرنوشت با وی مهربان نبود. حال ما به رأفت اسلامی امید داریم. در این بخش از جلسه دادگاه، اختیاری نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای وکیل دفاعیات را مطرح و آقای نجفی نیز دفاع کرد نکته اول اینکه گفتند حب و بغض در طرح تقاضای دادسرا وجود دارد، اما هیچ حب و بغضی در تقاضای دادسرا وجود ندارد و تمام مطالب علمی و حقوقی است.
وی در ادامه اظهار کرد: آقای نجفی می‌گوید که بالش را برای پنهان کردن سلاح به داخل حمام بردم، اما مجددا تکرار می‌کنم که قصد آقای نجفی برای دادسرا محرز است چرا که قصد پنهان کردن سلاح را داشت می‌توانست آن را در لباس و یا کمر خود پنهان کند.
وی ادامه داد: آقای وکیل می‌گوید فضای مجازی حوادث این چنین را دامن می‌زند، اما موضوع اینجاست که خود شما و وکیل معزول حواشی ایجاد کردید و به احساسات عمومی دامن زدید صاحب منصب بودن وی مسئولیت او را بیشتر می‌کند، اما این اتفاق چهره کشور را در عرصه بین‌الملل بد کرد.
وی در ادامه در خصوص درخواست مجازات تکمیلی برای متهم نجفی با طرح سوالی گفت: آیا شما تضمینی می‌دهید که اگر آقای نجفی سلاح داشته باشد دوباره چنین اتفاق تلخی را رقم نمی‌زند.
اختیاری گفت: موکدا مجموعه دادستانی تقاضای خود را برای متهم در سه عنوان اتهامی اعلام می‌کند و با توجه به خساراتی که ایجاد شده متهم را مستحق هیچ گونه تخفیفی نمی‌داند.
در ادامه قاضی کشکولی از متهم نجفی خواست تا برای ارائه آخرین دفاعیات خود در جایگاه قرار گیرد.
رئیس دادگاه ضمن تفهیم اتهام به متهم نجفی گفت: با توجه به شکایت اولیه شکات تحقیقات انجام شده اتهامات شما را دایر بر مباشرت بر قتل عمدی میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح و مهمات به صورت غیرمجاز، ایراد صدمه عمدی بدنی غیرمنتهی به فوت و اخلال در نظم و امنیت جامعه می‌دانم آخرین دفاعیات خود را شرح دهید. متهم نجفی در تشریح آخرین دفاعیات خودبا بیان اینکه در طول این چهل سال در سطوح بالای کشور عهده‌دار مسئولیت بودم، گفت: من در حد توانم به مردم نظام و کشور خدمت کردم و آنچه که در سطح عمومی جامعه مطرح شده ناشی از مسئولیت‌ها و خدمات من در چهل سال گذشته بوده است. وی با بیان اینکه من هیچ قصدی در اخلال عمومی نداشتم، گفت: این اتهام را قبول ندارم در طول چهل سال گذشته سعی من این بوده در حدی که می‌توانم به حفظ نظام و ایجاد آرامش در جامعه کمک کنم. بنده ۹ سال وزیر آموزش و پرورش کشور بودم و جامعه یک میلیون نفری از فرهنگیان و معلمان و ۱۸ میلیونی از دانش‌آموزان مرا دنبال می‌کردند لذا طبیعی است با توجه به اتفاقی که برای من افتاد بخش بزرگی از جامعه حساس بودند و شاید بخش بزرگی انتظار به حکم تخفیف و برائت داشته باشند و بخش کوچکی به حکم اشد مجازات داشته باشند. وکیل متهم نجفی نیز ضمن قرار گیری در جایگاه با بیان اینکه اخلال در نظم به معنای این است که کاری کنیم تا زندگی ساکنان یک منطقه و محله به هم بریزد گفت: اینکه در فضای مجازی صحبت کردند ربطی به موکل ندارد و به هیچ عنوان بحث اخلال در نظم مصداقی ندارد در خصوص بیم تجری نیز باید با شخصیت متهم مراجعه شود.
گودرزی عنوان کرد: خود آقای شهریاری با آقای نجفی رابطه بسیار خوبی داشت و در مورد صیانت جامعه دکتر نجفی چه اقدامی خلاف صیانت جامعه انجام داده است و بیم تزلزل چگونه رخ داده است.
در این بخش از جلسه دادگاه قاضی کشکولی مقام ختم رسیدگی را اعلام کرد و از افرادی که در جلسه حضور داشت خواست تا صورتجلسه را امضا کنند.
به گزارش میزان، در پی دو ایرادی که از سوی دیوان عالی کشور از پرونده قتل میترا استاد گرفته شد؛ دادگاه پس از تکمیل تحقیقات و رفع ایرادات، وقت دادرسی را تعیین کرد.  ۱۲ آبان ماه قاضی کشکولی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: نظریه کارشناسی به وکلای محمدعلی نجفی ابلاغ شد و وکلا هفت روز مهلت دارند که نظریه کتبی خود را به ما اعلام کنند.
حمایت
منتشر شده در یکشنبه, 10 آذر 1398 09:59

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش