text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

رییس قوه قضاییه: خسارت زیان دیدگان در اغتشاشات اخیر باید جبران شود

سایت حقوقیدیده بان هشتم : فتنه 25 آبان 98، نشان داد دشمن به دنبال یک آشوب امنیتی است و امنیت کشور را نشانه گرفته است. از همین روی؛ آشوبگران و اشرار با مدیریت بیرونی دشمنان این مرز وبوم، وحشیانه به اماکن عمومی و خصوصی حمله کردند. علاوه بر آتش زدن بانکها، پمپ بنزین ها،ایستگاه های اتوبوس، ساختمان های فرمانداری ها، بستن اتوبان و خیابان و ... به مراکز خرید، فروشگاه ها، مغازه ها و خودروهای مردم نیز خسارت فراوانی زدند. به طوری که بسیاری از کسبه و فروشندگان در جریان اغتشاشات اخیر دار وندارشان را از دست دادند و متحمل خسارت های مادی و معنوی فراوانی شدند. در این میان روز گذشته رییس قوه قضاییه با اشاره به خسارت های مالی و جانی در حوادث اخیر بر جبران خسارت زیان دیدگان از سوی مسئولان و به خصوص دولت تاکید کرد. مشی دستگاه قضایی در تمامی ماه های گذشته در دوره تحول این بوده که نگذارد حقی ضایع شود و احقاق حقوق عامه را اولویت اصلی خود قرار داده است. دفاع از حقوق کارگران و جلوگیری از واحدهای تولیدی، دفاع از حقوق مالباختگان در پرونده بزرگ پدیده و دهها و صدها نمونه از این دست، حاکی از این است که عزم عدلیه دفاع از حقوق مردم است و این بار نیز دستگاه قضایی در اغتشاشات اخیر پای حقوق مردم تا جبران خسارت به زیان دیدگان خواهد ایستاد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت شنیدن خواست و انتقاد مردم و همچنین برخورد عادلانه و قانونی با اشرار و مخلان امنیت در جریان حوادث اخیر، گفت: نسبت به همه کسانی که در این اتفاقات دچار خساراتی شده اند باید جبران خسارت صورت گیرد و اطمینان داشته باشند که مورد حمایت قانون قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به حوادث پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور تصریح کرد: نسبت به اجرای طرح اشکالات و انتقاداتی وجود دارد که از جمله آن، عدم اقناع افکار عمومی و ایجاد اجماع نخبگانی است. این ایرادات، موجب اعتراض مردم شد که این اعتراض و خواست را باید شنید.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اشرار و دشمنان خارجی بر موج انتقادات و اعتراضات بحق مردم سوار شدند و تصور کردند با سوءاستفاده از این فضا می توانند به اهداف خود نائل شوند. بر این اساس اقدام به شرارت، ناامنی، ایجاد نگرانی برای مردم و وارد آوردن خسارتهایی به اموال عمومی و خصوصی کردند که البته بحمدالله با حضور معنادار و به موقع مردم تحت رهنمودهای زمان شناسانه مقام معظم رهبری، توطئه های آنها خنثی و امنیت کشور تضمین شد.
آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت شنیدن سخن مردم در مقام عمل و اجرا، به موضوع نظارت بر بازار و قیمت ها اشاره کرد و افزود: مساله بازار و قیمت کالاها و خدمات بویژه برای اقشار کم در آمد از مسائل بسیار مهم است. بر همین اساس، نظارت سازمان ها و دستگاههای مسئول بر بازار و قیمتها ضروری است و باید بازار را از دست سوداگران و سودجویان حفظ کرد.

 مساله معیشت مردم در اولویت است
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز مساله معیشت مردم در اولویت قرار دارد، موضوع اقناع افکار عمومی در اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: گرچه این اقدام باید پیش از اجرای طرح صورت می گرفت اما همچنان ضرورت آن باقی است و موضوع باید توسط کارشناسان، نخبگان و صاحبنظران به درستی تبیین شود.
آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به برخورد دستگاه قضایی با اشرار، مخلان امنیت و تخریبگران اموال عمومی و خصوصی، خاطرنشان کرد: پرونده افراد اعم از اشرار و افراد وابسته به بیگانگان که توسط نیروی انتطامی، وزارت اطلاعات، سپاه و سایر ضابطان به دستگاه قضایی تحویل داده شده اند، عادلانه و قانونی در دست بررسی است و ان شاءالله به زودی مردم در جریان رسیدگی به این پرونده ها قرار خواهند گرفت.
 رئیس قوه قضاییه درباره خسارت دیدگان این حوادث نیز تاکید کرد: از خسارت های جانی و مالی خسارت دیدگان نمی توان گذشت. ما معتقدیم از نظر حقوقی باید نسبت به این خسارات مدعی بود و درخواست ما از مسئولان بویژه دولت این است که نسبت به جبران خسارتها فکر و اقدام کنند. همکاران ما نیز این موضوع را دنبال کنند زیرا نسبت به حقوق مردم باید حساسیت وجود داشته باشد و خسارت دیدگان مطمئن باشند که مورد حمایت قانون قرار دارند. آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آلودگی هوا در روزهای اخیر، هوای پاک و سالم را از وعده های همیشگی دولتها، شهرداران و شوراها به مردم دانست و تصریح کرد: متاسفانه امروز هوای پاک و سالم در بعضی ایام، وضعیت نامناسبی دارد و زندگی و سلامت مردم با آلاینده ها تهدید می شود. در این زمینه، قانون کم نداریم.
 یکی از این قوانین، قانون مصوب سال 74 است که قانون خوبی است. قانون دیگر مصوب سال 97 است که در آن وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه های نفت، کشور، نیرو و صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و سایر دستگاهها برای جلوگیری از آلودگی هوا و تامین هوای پاک به طور کامل احصا شده است. 
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه گزارش عملکرد دستگاه ها در این زمینه باید به مردم ارائه شود، سازمان بازرسی کل کشور را مامور نظارت بر عملکرد دستگاه ها دانست و یادآور شد: هوای پاک و سالم از حقوق عامه است و آلودگی هوا، تضییع این حقوق به شمار می آید. برخی اقدامات نظیر تعطیلی مدارس و محدودیت های تردد، موقت است و باید برای جلوگیری از آسیب دیدن مردم، ان شاءالله اقداماتی شایسته و اساسی در این زمینه صورت گیرد.
آیت الله رئیسی در بخش دیگری از این جلسه، بر لزوم پیگیری بودجه از مجاری قانونی و شفافیت در اقدامات بودجه ای تاکید کرد.
سایر مسئولان قضایی نیز نکاتی را بویژه در خصوص مسائل بودجه ای قوه قضاییه و اجرای ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری مطرح کردند که این نکات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

حمایت

منتشر شده در سه شنبه, 12 آذر 1398 09:23

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش