text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز: کانون وکلا مهیای دفاع قانونی از شکات و متهمان حوادث اخیر است

سایت حقوقیدیده بان هشتم : رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: درموردِ مسائل اخیر، کانون وکلا و وکلای دادگستری خود را مهیای دفاع قانونی از همۀ هم‌وطنان و شکات و متهمان، به دور از نگاه و جناح سیاسی، می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم، عیسی امینی در مراسم تحلیف ۳۲۷ کارآموز وکالت در دانشگاه الزهرا بابیان این مطلب افزود: ضمنا دولت هم مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی موظف به فراهم‌ کردن زمینۀ اجرای حق تجمعات قانونی مردم است. حضور وکیل دادگستری مستقل و قاضی مستقل در احقاق حق و اجرای عدالت موجب اعتلای نظام قضایی و امیدواری مردم است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: خوشبختانه قوانین وکالت دادگستری درموردِ کانون وکلا و وکیل دادگستری به طور تاریخی به‌گونه‌ای تنظیم شدند و یا شکل گرفتند که کانون وکلا و وکیل را در برابر تمایلات و ترس حفظ می‌کنند و زمینۀ غرورآفرینی ایشان را فراهم می‌سازند.

عیسی امینی، یکی از ویژگی‌های وکیل را استقلال و شجاعت دانست و گفت: وکیل دادگستری که شجاع و مستقل نباشد همان وکیل مدنی مد نظر قانون مدنی است. متهمان، چه متهم به قتل عمد و چه متهم به محاربه و اغتشاشگری، تفاوتی با یکدیگر ندارند. وکیل دادگستری موظف به دفاع قانونی و دفاع از حقوق متهم در قالب حقوق ناشی از اصول دادرسی کیفری در محکمه است.

وی افزود: به فرمودۀ امیرالمؤمنین، حضرت علی (ع)، مرعوب‌نشدن از ویژگی‌های مهم انسان‌های مسئول است و ضرورت داشتن این ویژگی در وکیل دادگستری بیشتر احساس می‌شود. همچنین امام در راه حل مرعوب نشدن فرمودند خود را در امری که از آن می‌ترسی بیفکن. معروف‌ترین متفکران، مخترعان و کاشفان کسانی بودند که به این پند عمل کردند. اگر وکیل دادگستری احساساتی نشود و خود را شریک احساس موکل نکند و به دور از کینه و سیاست و در چهارچوب قانون دفاع کند، هیچ‌گاه صدمۀ جدی نمی‌بیند، حتی اگر از متهمی دفاع کند که واکنش سیاسی یا اجتماعی به آن شخص زیاد باشد. به هرحال وکالت از موکل با اتهام سیاسی به مفهوم آن نیست که وکیل سیاسی است.

رئیس کانون وکلای مرکز یکی دیگر از ویژگی‌های وکیل را «یادگیری و آموختن» عنوان کرد و گفت: آموختن سن و درجه ندارد. نیازهای روز مستلزم دانش اجتهادی روز است. دانستن حقوق و به‌روزشدن کافی نیست، بلکه باید با زبان‌های خارجی، تکنولوژی، تاریخ، ادبیات و ... نیز آشنا باشیم. وکیل دادگستری‌ای که دائماً در حال یادگیری دانستنی‌ها و روش‌ها و آگاهی از تحولات نباشد، همچون پزشکی است که به دانش دورۀ تحصیل خود در طول خدمت اکتفا می‌کند. ابزار وکیل کتاب است و قدرتش دانش وی.

وی افزود: اوج قدرت وکیل در جست‌وجو و یافتن است. حضور وکیل دادگستری در کنفرانس‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی، کتابخانه‌ها، پای‌نهادن در مسیر توانمندسازی و ... یک ضرورت است. قانونگذاری، که وکیل دادگستری از بازیگران اصلی سیر وضع و اجرای آن است، عرصه‌ای پیچیده و دائماً در حال به‌روزشدن است و وکیل نباید از آن عقب بماند. عدم آگاهی بر این مسئله خطر جدی است؛ وکیل دادگستری حتی باید در تبیین و تفسیر قوانین روز در کشور کمک کند. ضمناً گاهی باید آموزش بدهیم حتی اگر استاد دانشگاه نیستیم؛ آموزش هم تمرین در یادگیری بیشتر ماست و هم وظیفۀ حرفه‌ای وکیل دادگستری به‌عنوانِ عضو نهاد مدنی که باید کارآموز قوی پرورش دهد.


امینی ویژگی دیگر را وقار، احترام و امانت‌داری وکیل دانست و گفت: شأن وکیل ایجاب می‌کند که نه‌تنها باید اخلاق عمومی را رعایت کند، بلکه باید ملتزم به رعایت اخلاق حرفه‌ای باشد. جایگاه حاضر مقام عدالت و حق مداخله در دادرسی منصفانه است. وکیلی که از مرزهای اخلاق عبور می‌کند نمی‌تواند معتمد و ‌موردِاحترام جامعه باشد.

وی افزود: رعایت احترام دادگاه، موکل، طرف دعوا و شهود توسط وکیل موجب می‌شود که به‌راستی او خود و صنفش را تأثیرگذار سازد. وکیل تاجر، سودجو و هتاک باید بداند که مالک یک عنوان بزرگ نشده، بلکه مسئول صاحب اختیارات شده است. وی شریک اعتبار صنف خود شده و ‌در حال انجام یک کار اجتماعی است. صنف خلاف آن را تحمل نمی‌کند. اینجاست که تخلف خلاف شأن و نقض سوگند از تخلف‌های سنگین است.

امینی در پایان، با بیان اینکه آرزو می‌کنم با امانت‌داری، وقار، دانش و استقلال خود بتوانیم به موکل احساس اطمینان و غرورِ داشتنِ وکیل مقتدر را ببخشیم، گفت: اگر همه چنین باشیم و به موکلین خود این تلقی و احساس را بدهیم، دیگر هیچ زلزله‌ای کانون وکلا را نمی‌لرزاند تا عده‌ای معدود با نیات شوم و در واقع برای تحدید حقوق ملت به دنبال تضعیف نهاد مستقل وکالت باشند. فراموش نکنیم که در این صنف همگان بر یک کشتی سوار شدند و مسئولیت و نظارت جمعی است.

ایسنا

منتشر شده در شنبه, 16 آذر 1398 09:39

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش