text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

کشف 4 هزار و 200 میلیارد تومان «مالیات شناسایی نشده»

سایت حقوقیدیده بان هشتم : رییس سازمان بازرسی کل کشور، گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان، ۴۲۰۰ میلیارد تومان مالیاتی که شناسایی نشده بود را شناسایی کرده و سازمان امور مالیاتی برگ تشخیص صادر کرده است که حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ هم وصول‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان همزمان با روز مبارزه با فساد، گفت: حتماً ترک فعل‌ها در کنار فعل‌ها، تعقیب و پیگیری خواهیم کرد. چه‌بسا ترک فعل‌هایی که خسارت آن از انجام فعل‌های خلاف برای کشور بیشتر است. وی افزود: یکی از اولویت‌ها و رویکردهای مهم سازمان بازرسی، شناسایی بسترهای فسادزا و پیگیری اصلاح آن است.
رییس سازمان بازرسی کل کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، تاکید کرد: البته سازمان بازرسی به‌تنهایی از عهده این مهم نمی‌تواند برآید. بخش قابل‌توجهی از این بسترهای فسادزا باید از سوی قوه مجریه اصلاح شود. وی بیان کرد: بخشی از این بسترهای فسادزا ناشی از برخی قوانین و مقررات است که باید اصلاح شود.
این مسئول عالی قضایی گفت: در سازمان بازرسی از ابتدای امسال تا پایان آبان، ۴۲۰۰ میلیارد تومان مالیاتی که شناسایی نشده بود را شناسایی نموده و سازمان امور مالیاتی برگ تشخیص صادر کرده است که حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ هم وصول‌شده است. وی ادامه داد: جلوی بسیاری از فسادها با اصلاح ساختار و تکمیل سامانه‌های الکترونیکی گرفته می‌شود لذا یکی از رویکردهای جدی سازمان بازرسی پیگیری ایجاد، تکمیل یا اصلاح سامانه‌ها است.
رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: رویکرد دیگر ما نظارت الکترونیکی است که لازمه آن ایجاد سامانه‌ها است. وی گفت: هنوز سامانه‌ها کامل و هوشمند نیستند. حتماً باید تکمیل و به هم مرتبط و متصل شود. درویشیان ادامه داد: یکی از بسترهای فسادزا برخی از مقررات و فرآیندها است، به‌عنوان‌مثال در بسیاری از خصوصی‌سازی‌هایی که اتفاق افتاده فساد وجود داشته است و یک علت آن شاید ساختار خصوصی‌سازی و بخشی مربوط به قوانین خصوصی‌سازی باشد.

 از مدیران شجاع حمایت می‌کنیم
رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: همزمان از مدیران شجاع حمایت می‌کنیم و وظیفه‌داریم با مانع تراشان تولید برخورد کنیم. وی بیان کرد: در حال تقویت سازوکار دفتر حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در سازمان هستیم و حمایت از سوت‌زن‌ها در دستور کار جدی است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم شفافیت در اقتصاد گفت: به‌جز موارد محرمانه بقیه فعالیت دستگاه‌ها همه باید در سامانه‌ها به‌طور شفاف، مشخص و در دسترس عموم مردم قرار گیرد و از اولویت‌هایی است که پیگیری می‌کنیم.  درویشیان در خصوص برخورد با دانه‌درشت‌ها، افزود: فساد یک پدیده و مقوله پیچیده در هم تنیده چندوجهی و چندلایه‌ای است که باید به همه جوانب آن‌که مربوط به بسترها، رفتارها، ساختارها و فرایندها است، توجه کرد.
 خط قرمز سازمان بازرسی و دستگاه قضایی، فساد است
وی بیان کرد: آنجایی که از رفتارها سوءاستفاده کنند و تخلفی و جرمی مرتکب شوند حتماً برخورد جدی صورت می‌گیرد و خط قرمز سازمان بازرسی و دستگاه قضایی فساد است و بدون هیچ اغماضی با آن برخورد می‌کنیم. درویشیان تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور سازمانی کارشناسی است و حتماً بررسی‌ها و گزارش‌هایمان بر اساس مستندات و کاملاً کارشناسی شده و بدون در نظر گرفتن جناح‌های سیاسی است و این مسائل ملاک کار ما نیست و ملاک ما قانون و خط قرمز ما فساد است و مماشاتی با دانه‌درشت‌ها و دانه‌ریزها نداریم. درویشیان تاکید کرد: در سازمان بازرسی کل کشور هم تخلفی انجام شود حتماً برخورد می‌کنیم؛ چراکه سازمانی که بر حسن اجرای قوانین نظارت می‌کند و یک سازمان ضدفساد است نباید خودش آلوده باشد.

 سازمان بازرسی گزارش دهنده خلاف و جرم است
رییس سازمان بازرسی کل کشور بابیان اینکه سازمان بازرسی گزارش دهنده خلاف و جرم است، افزود: یکی از رویکردهای این سازمان، پیشگیری از وقوع جرم است به همین منظور نظارت‌های به‌موقع ازجمله در مناقصات و مزایده‌های دستگاه‌های مختلف در دستور کار است. درویشیان بابیان اینکه به‌طور متوسط سالانه ۲۵ هزار مناقصه و مزایده را نظارت می‌کنیم، اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال در سه مناقصه یکی از شرکت‌های دولتی قبل از انعقاد قرارداد، با نظارت سازمان بازرسی ۶۱ میلیون یورو از این قراردادها کاهش یافت.

وی ادامه داد: سالانه بیش از چند هزار اثربخشی در حین بازرسی و نظارت داریم که به مرجع قضایی و تخلف نمی‌رسد یعنی از آن‌ها پیشگیری می‌کنیم. رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در حوزه پیشگیری و رفع تصرف اراضی دولتی یا پیگیری سنددار کردن اراضی ملی و دولتی، نمونه‌های فراوانی داریم که سازمان بازرسی اقدام کرده و اتفاقی نیفتاده است.

 دریافت گزارش گزارشگران و سوت‌زنان فساد
 درویشیان در رابطه با ارتباط سازمان با مردم، تصریح کرد: یکی از اقدامات در دوره جدید تحول قوه قضاییه و تحول سازمان بازرسی حتماً ارتباط بیشتر با مردم و دریافت گزارش گزارشگران و سوت‌زنان فساد است. وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور در قالب نظارت همگانی و استفاده از Ngo ها چند هزار بازرس افتخاری در کل کشور دارد که در انجام مأموریت‌های سازمان کمک می‌کنند، تصریح کرد: تصمیم داریم این میزان را گسترش و توسعه دهیم. رییس سازمان بازرسی در رابطه بااینکه آیا این افراد حاشیه امن دارند یا خیر، گفت: اسامی این بازرسان افتخاری فاش نخواهد شد و اگر کسی بخواهد به آن‌ها تعرضی کند حتماً موردحمایت قانونی قرار خواهند گرفت. 

 سامانه رسیدگی به شکایات در این سازمان فعال است
رییس سازمان بازرسی کل کشور بابیان اینکه سامانه رسیدگی به شکایات در این سازمان فعال است، گفت: مردم می‌توانند از طریق این سامانه، شکایات خود را مطرح و پیگیری کنند. درویشیان خاطرنشان کرد: در سازمان بازرسی کل کشور، دفتر حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری داریم که از تولیدکنندگان، کارآفرینان و مدیران سالم و خطرپذیر حمایت می‌کند. رییس سازمان بازرسی در ادامه گفت: برای مدیرانی که ریسک‌پذیر هستند خصوصاً در دوره تحریم، که تحریم را دور می‌زنند هیچ جای نگرانی حداقل از ناحیه سازمان بازرسی به قوه قضاییه نداشته باشند، ما حتماً کمک می‌کنیم. 

 درویشیان در خصوص شرکت پلی‌اکریل در اصفهان تصریح کرد: هفته گذشته در سفر استانی رییس قوه قضاییه به استان اصفهان بازدیدی از این مجموعه داشتیم. این‌یک نمونه‌ای بود که ما به دنبال حمایت از تولید و کارآفرینی هستیم، یکی از مشکلات این واحد نقدینگی و مواد اولیه بود که همکاران ما گزارشی مفصلی را تهیه کردند و قول دادیم که مشکلات آن‌ها را پیگیری و برای رفع مشکلات کمک کنیم. وی گفت: نمونه این واحدهای تولیدی همچون هپکو و جاهای دیگر زیاد داریم که هم دستگاه قضایی و هم سازمان بازرسی ورود کرده مثل واگذاری المهدی و امثالهم که فعال‌شده‌اند و برخی از واحدهای تولیدی با ورود قوه قضاییه و سازمان بازرسی فعال‌شده‌اند.

 شناسایی گلوگاه‌های فساد در بازار قیر
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی در رابطه باوجود فساد در بازار قیر و اینکه قرار است چه برخوردی صورت گیرد؟، بابیان اینکه بسیاری از فسادها ناشی از بسترهای فسادزا است و ساختارهایی وجود دارد که ایجاب می‌کند که برخی فساد کنند. یکی از این بسترها در حوزه قیر است که سازمان بازرسی به آن ورود کرده و پیشنهاداتی را هم ارائه کرده و بخش قابل‌توجهی از آن اصلاح‌شده است.

رییس سازمان بازرسی با اشاره به برخورد قاطع با فساد و بیان اینکه قائل به این نیستم که فساد در کشور سیستمی شده است، گفت: اما در نظام برگرفته از مبانی و آموزه‌های دینی، یک فساد هم زیاد است و حتماً باید برخورد قاطع و جدی شود. رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از علت‌های عدم فعالیت جدی در حوزه تولید و کارآفرینی و محقق نشدن منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، فساد است.
 فساد یکی از موانع جدی سرمایه‌گذاری سالم و تولید است
 درویشیان خاطرنشان کرد: فساد یکی از موانع جدی سرمایه‌گذاری سالم و تولید است. وی این موضوع که سازمان بازرسی کل کشور در پرونده‌های کلان اقتصادی به‌عنوان دستگاه نظارتی به وظایف خود عمل نمی‌کند را قاطعانه رد کرد و گفت: در انجام مسئولیتمان چه در پرونده‌های خرد و چه کلان به وظایف خود عمل می‌کنیم و اولویت ما پیگیری مفاسد کلان اقتصادی است و به‌هیچ‌وجه در این زمینه کوتاهی نمی‌کنیم.

 فرآیند توزیع ارزهای واردات کالاهای اساسی قابل رصد باشد
 درویشیان در رابطه با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت برای حمایت از سفره مردم ؛ گفت: باید فرآیند توزیع و نظارت بر مصرف ارزهایی که برای واردات کالاهای اساسی داده می‌شود کاملاً شفاف و قابل رصد باشد و ساختارهای آن به‌گونه‌ای باشد که امکان تخلف خیلی کم باشد.

رییس کل سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با تضاد منافع و موازی کاری بین دستگاههای دولتی و خصوصی، گفت: خوشبختانه دولت لایحه تضاد منافع را تقدیم مجلس کرده است و از مجلس درخواست داریم با استفاده از نخبگان و کارشناسان نسبت به تصویب لایحه در اسرع وقت اقدام کنند. مصادیق و موارد متعددی همچون قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و قانون منع تصدی بیش از یک شغل را در این زمینه‌داریم.
رییس سازمان بازرسی کل کشور در پایان با اشاره به سیاست‌های کلی قانون برنامه ششم توسعه یادآور شد: در بند 39 ابلاغیه این سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری، تصریح‌شده است که به ارتقای سلامت اداری و اقتصادی و مبارزه با فساد در این عرصه با تدوین راهبرد ملی مبارزه با فساد باید توجه شود که متأسفانه به این بند از سیاست‌های کلی در تدوین قانون برنامه ششم توسعه، توجه نشد. وی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی آمادگی دارد به کمک دستگاه‌های نظارتی, پیش‌نویسی این راهبرد را تدوین کنیم تا تکلیف همه دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های متولی و مسئول در مبارزه با فساد اعم از قوای مجریه، قضاییه و مجلس شورای اسلامی روشن شود و این بند را پیگیری می‌کنیم.

حمایت

منتشر شده در چهارشنبه, 20 آذر 1398 09:43

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش