text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

نسبت فامیلی متهم بانک سرمایه با هادی رضوی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : در ادامه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه، آخرین جلسه اخذ دفاعیات جهانبانی و صالحی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم، در ادامه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه شهادت سردار شهید سپهبد سلیمانی را تسلیت گفت و افزود: امروز آخرین دفاع از متهمان جهانبانی و صالحی اخذ می شود و در موعد مقرر حکم پرونده صادر خواهد شد.

در ادامه قاضی از جهانبانی خواست تا با حضور در جایگاه آخرین دفاعیات خود را بیان کند.

جهانبانی در مورد کیفرخواست خود گفت: عنوان شده اتهام بنده اخلال در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع است در حالی که نماینده بانک شاکی اتهامات واهی را در قالب شکایت به دادسرا ارسال کرده و دادسرا ۱۱۰۸ روز بازداشت و تحقیقات و اخذ نظریه کارشناسی شکایت وکیل بانک شاکی را به عنوان کیفرخواست آورده است.

وی افزود: ماده ۲ قانون تشدید اختلاس تعریف مبهم از تحصیل مال نامشروع ارائه داده درحالی که اقدام گروه‌ها و شرکت‌های تحت مدیریت بنده با انگیزه امور بازرگانی در زمان تحریم‌ها بوده و مصداق بزه یاد شده نیست.

جهانبانی گفت: بنده تسهیلاتی به میزان ۷۰۰ و  یک میلیارد تومان از بانک سرمایه گرفتم که باید بگویم تسهیلات دریافتی با تصویب اعضای هیئت مدیره و ارائه وثیقه دریافت شده و کل تسهیلات دریافتی از سوی شرکت‌ها ۶۵۱ میلیارد بوده است.

وی ادامه داد: نرخ سود تسهیلات از بانک سرمایه ۲۹ تا ۳۲ درصد بوده و این میزان سود دو برابر نرخ ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها بود. با این حال صرف نظر از اخلال در نظام بانکی به عنوان اتهام بنده در راستای بزرگنمایی و با احتساب سود مبلغ هزار میلیارد به عنوان اتهامی بنده در پرونده ذکر شده است.

این متهم افزود: از بابت اصل و سود تسهیلات مبلغ ۳۵۱ میلیارد را نقدی پرداخت کردند و مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک شاکی بدهکاران داده شد این در حالی است که اموال قابل تهاتر در اختیار بانک به مراجع قضائی هم موجود است.

این متهم با بیان اینکه عمده تسهیلات بانکی در جهت واردات کالاهای ضروری بوده گفت: بنده ۷۵۰۰ تن گوشت وارد کردم و ارز با مبلغ دولتی دریافت نکردم و به هیچ بانکی تعهدات ارزی ندارم.

جهانبانی افزود:تمام واردات با مجوز رسمی و از طریق گمرک وارد شده و در اطلاعات سیستمی ثبت شده همچنین تا سال ۹۴ هیچ بدهی معوق به بانک سرمایه نداشته ایم و ۲۷ اسفند همین سال،اولین تاریخ سررسید تسهیلات بود.

وی با اشاره به بازداشتش قبل از تاریخ سررسید تسهیلات گفت: بنده ۸ ماه قبل بازداشت شدم و در کیفرخواست صادره به دلیل نادیده انگاشتن زنجیره شرکت‌های شش گانه به عنوان واحدهای تجاری، ادعای مصرف کردن بخشی از تسهیلات دریافتی در موارد غیرضروری به عنوان خیانت در امانت هم به عنوان بزه برای بنده مطرح شده است.

جهانبانی گفت:  کل تسهیلات دریافتی اینجانب ۶۵۱ میلیارد تومان بوده است که از سال ۹۱ تا ۹۴، ۳۵۱ میلیارد تومان پرداخت شده و خالص مانده آنها ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: موضوع مصرف عمومی مطرح است بنابراین اتهام یاد شده با توجه به میزان کالاهای اساسی و ضروری در زمان تحریم‌ها خلاف واقعیت است.

جهانبانی افزود: در واردات کالاهای اساسی به کشور هیچگونه ارز مرجع دولتی دریافت نکردیم در حالی که استحقاق دریافت ارز مرجع را داشتیم.

وی با بیان اینکه تمام واردات با مجوز رسمی بوده است و حقوق دولت پرداخت شده افزود: در زمان دریافت تسهیلات سرمایه ثبت شده شرکتها حداقل یک دهم تسهیلات دریافتی بوده و تنها در یک مورد تناسب سرمایه با مبلغ تسهیلات وجود نداشته که در این مورد مدیران اقدام به افزایش سرمایه کشور از 2 به 4 میلیارد کردند.

وی افزود: تسیهلات دریافتی در قالب مشارکت مدنی بازرگانی بوده و به همین دلیل اتهام مطروحه با توجه به واردات کالاها در زمان تحریم و مستندات مربوط به مالیات عملکرد شرکتها از مصادیق تمسک به امور واهی است و مبنای طرح اتهام اخذ تسهیلات بوده و نمی‌تواند مصداق بزه باشد.

قهرمانی نماینده دادستانی نیز در ادامه خطاب به متهم جهانبانی گفت: در شرکتهایی که داشتید افراد روستایی هیئت مدیره و مدیران آن بودند شما با این شرکت‌ها وارد بانک شدید و بانک خارج از حد اعتباری به شما تسهیلات داده است.


وی افزود: حد اعتباری شما ۲۹ میلیارد بوده اما چرا بسیار بیشتر از اینها تسهیلات گرفته و در زعفرانیه ملک می‌گرفتید، همچنین می‌گویید ارتباطی با آقای بخشایش نداشتید اما در تمامی تسهیلات امضای آقای بخشایش وجود دارد.

وی در مورد ۳۵ میلیارد تومان رد مال توسط متهم گفت: ما چنین چیزی را ردیابی نکردیم. ۱۲۰۰ میلیارد اصل تسهیلات شما در پرونده ذکر شده اما ما اصل تسهیلاتی که در ید شما بود را در نظر گرفتیم یعنی ۷۰۱ میلیارد تومان. البته بعد از آن رضوی و دیگر بدهکاران بانکی پرتوقع شدند.

قهرمانی خطاب به قاضی گفت : جهانبانی اموال زیادی در بیرون دارد ۳۴ میلیارد تومان در کارخانه سنگستان پاسارگاد دارد و بارها به همسرشان اعلام کردم که در این رابطه کمک کنند همچنین ملک اردبیل ایشان به گفته خودش روزی ۲۰۰ میلیون درآمد دارد از دادگاه در رابطه با اموال بیرون از زندان این فرد از جمله مجتمع گردشگری در مشکین شهر تقاضای کمک دارم.همچنین ۱۱ درصد سهام مؤسسه ملل برای جهانبانی است.

وی در رابطه با عمار صالحی دیگر متهم پرونده گفت:  این فرد با پول شرکت‌ها ۴ واحد مسکونی در بلوار دریا سعادت آباد و دو واحد تجاری دارد.

قهرمانی ادامه داد: ۱۷۰ نفر از مردم سندهای خود را به جهانبانی دادند تا با آنها وام بگیرد من هرروز اشک انها را در جلوی محل کارم می‌بینم. شما اهلیت برای دریافت این تسهیلات را نداشتید نمی‌توانستید ۷۰۰ میلیارد تسهیلات بگیرید.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی داشته اید که همه در یک اتاق بودند و برای هم فاکتور صادر می‌کردند آیا این غیر از این است که معاملات صوری بوده است. شما می‌گوئید اصل را تسویه کردید پس سود آنچه می‌شود ردیابی‌ها فاجعه بار بوده است.

قهرمانی افزود: شما گفتید موضوع عقد قرارداد مطلق بوده و من می‌توانستم هر کجا سرمایه گذاری کنم آیا این مشارکت عمومی بوده است.

وی با بیان اینکه تخلف بانک سر جای خودش مطرح است، ادامه داد:ملک و ماشین خریدن سرمایه‌گذاری نبوده است البته الان خیلی به نفع شما و سایر بدهکاران بانکی شده چون بدهکاران بانکی آن روز ۲۸ درصد را امضا کردند اما امروز مدعی هستند که این مسئله مصداق نزول است.

قهرمانی ادامه داد: ملک شما ۵۰۰ درصد رشد کرده اما اکنون نگران آن ۲۸ درصد هستید.

وی با اشاره به خوشحالی بدهکاران بانکی به دلیل افزایش قیمت مسکن گفت: بارها گفتید کار بازرگانی کردم من می‌گویم شما اهل آن نبودید، شما پول می‌گرفتید و آن را به افراد دیگری می‌دادید تا برایتان کار کند اگر واردات کالاهای اساسی می‌کردید پول آن کجاست اگر گندم و گوشت آوردید پول‌هایش کجاست.

وی خطاب به قاضی گفت: متأسفانه آقایان با سفته تسهیلات می‌گرفتند و بعد از اینکه تسهیلات می‌گرفتند برای رفع مسئولیت کیفری از امضایشان سفته‌ها را عوض می‌کردند.

عمار صالحی متهم دیگر پرونده بانک سرمایه نیز برای ارائه آخرین دفاعیات خود به جایگاه فراخوانده شد و گفت: در کیفرخواست بنده آمده تسهیلات ۶۰ میلیارد تومانی را دریافت کرده‌ام درحالی که یک روز بعد از خروج من از شرکت، بانک با اعطای تسهیلات موافقت می‌کند.

وی افزود: بدون هیچ اطلاعی از شرکت خارج شده‌ام اما بنده با بانک مکاتبه کردم که شعبه نامه‌های ما را در پرونده قرار نداده است.

در این‌هنگام قهرمانی نماینده دادستان گفت: مستند آن را نشان دهید.

صالحی هم مستندات را ارائه داد.

این متهم افزود: تاریخ استعلام موجود است و بانک در جریان بوده اما به شکل عجیب و قریبی اصول اسناد گم شده است و من نمی دانم چرا همان سندی که روی آن ادعای جعل داریم توسط بانک گم شده است.

صالحی افزود: به بازپرس مراجعه کردم که جعل را ثابت کنم اما گفته شد اصول اسناد وجود ندارد؛ کلافه شدم و گفتم یک بچه هم می‌تواند از روی کپی تشخیص دهد که این امضا، امضای من نیست و شاید اشتباه کردم که پذیرفتم از روی کپی بررسی کنند چون وقتی اشتباهی پیش بیاید می‌گویند خودتان گفتید.

قاضی دادگاه خطاب به متهم گفت: اصول اسناد آقای رضوی و شما وجود ندارد.

متهم پاسخ داد: من با رضوی نسبت فامیلی دارم اما متصل کردن افراد به یکدیگر صحیح نیست.

وی افزود: نوع ارتباط من با آقای رضوی با وجود اینکه فامیل هستیم اصلاً نزدیک نیست و این گونه نیست که با هم کاری انجام داده باشیم.

با طولانی شدن دفاعیات متهم صالحی قاضی مسعودی مقام ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه مقداری از دفاعیات آقایان صالحی و وکیل ایشان و جهانبانی باقی مانده رسیدگی به جلسه بعدی که متعاقبا اعلام می‌شود، موکول می‌شود.

فارس

منتشر شده در دوشنبه, 23 دی 1398 12:57

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش