text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

رد مال ۹ میلیون دلار به بانک پارسیان و مقدمات رد مال 93 میلیون دلار به بانک ملت

سایت حقوقیدیده بان هشتم : جلسه علنی رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و سایر متهمان روز گذشته در شعبه اول ویژه دادگاه رسیدگی به جرائم اقتصادی دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

 قاضی موحد در این جلسه بیان کرد: به متهمان توصیه‌شده که در جریان دادرسی نسبت به رد مال اقدام کنند. تاکنون معادل ۹ میلیون دلار رد مال در خصوص بانک پارسیان صورت گرفته است و مهدی فلاحتیان معادل ۹ میلیون دلار اقدام کرده است. وی افزود: در حال حاضر این انتقال به‌صورت قطعی صورت گرفته است.

 مقدمات رد مال در حدود ۹۳ میلیون دلار به بانک ملت هم انجام‌شده است
قاضی موحد خاطرنشان کرد: مقدمات رد مال در حدود ۹۳ میلیون دلار به بانک ملت هم انجام‌شده است و اموالی معرفی‌شده که برخی نیز کارشناسی شده و بقیه کارها در دست انجام است و امیدواریم به‌زودی انجام شود؛ چراکه مسئله قابل‌توجهی است که صورت گرفته است.

وی افزود: تاکنون ۱۲ جلسه به‌صورت علنی غیر رسانه‌ای بوده که بخشی از افراد از جلسه سیزدهم که دادگاه تصمیم گرفت غیر رسانه‌ای باشد مطالبی را مطرح کردند و گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفت که با واقعیت تطبیق نداشت. این تصمیم و تشخیص دادگاه بوده است و قانون نیز این اختیار را به دادگاه داده است، تمام جلسات به‌صورت علنی بوده و غیرعلنی نبوده است به این معنا که هرکسی اراده می‌کرد که در دادگاه شرکت کند از طرف ما منعی برای او وجود نداشت.
قاضی موحد تاکید کرد: در ادامه رسیدگی نیز در هر جلسه که تشخیص دهیم که رسیدگی به این شکل باشد انجام خواهیم داد و این موضوع به تشخیص دادگاه است. قاضی با اشاره به متواری بودن برخی از متهمان پرونده گفت: آقایان سعادتی و باختری و خانم سمانه حضرتی آشتیانی متواری هستند که وکیل و وکلای مدافع وی در دادگاه حضور دارند. سپس قاضی موحد گفت: در این جلسه در رابطه با منابع تأمین مالی خرید کشتی و مسائل پیرامون آن آقای قهرمانی توضیحاتی دارند که بیان می‌کنند.

 میلیون‌ها دلار پول در اختیار آقای سعادتی و دیواندری در خارج از کشور است
قهرمانی، نماینده دادستان در این بخش از جلسه دادگاه ضمن قرارگیری در جایگاه بیان کرد: در ابتدا از دادگاه بابت صبر، حوصله و درایت که توانسته است در حال حاضر ۹ میلیون دلار از بدهی آقای فلاحتیان را وصول کند و شواهد نشان می‌دهد مابقی بدهی ۹۳ میلیون دلار نیز در حال وصول است تشکر کنم. البته باید توجه داشته که این فقط مربوط به آقای فلاحتیان است. نماینده دادستان افزود: میلیون‌ها دلار پول در اختیار آقای سعادتی و دیواندری در خارج از کشور است و امیدواریم که مقید شوند تا اموال مردم را برگردانند.

وی در ادامه اظهار کرد: در پرونده آقای فلاحتیان ۳۸۸ میلیون درهم در بانک ملت بدون مصوبه اعتبار سنجی، وثیقه و اطلاع اعضای هیئت‌مدیره داریس و بانک ملت و نظامنامه فعالیت‌های تراستی به‌حساب آقای فلاحتیان واریزشده و سودهایی را نزول می‌گیرد که از دی‌ماه سال ۹۱ تا مردادماه سال ۹۲ ادامه داشته است؛ که البته آقای فلاحتیان اعلام کرده که بخشی از آن را برداشته است و بخشی را آقایان برداشتند که مانند موضوع بانک سرمایه است. قهرمانی افزود: از مردادماه سال ۹۲ آقایان شروع به مصوبه سازی می‌کنند و به‌اصطلاح خود تنفیذ می‌کنند غافل از اینکه این کار را باید موقع پول دادن انجام می‌دادند.

 نامه دیواندری به وزیر وقت نفت
نماینده دادستان گفت: در ادامه دیواندری به بانک پارسیان منتقل می‌شود و در آنجا دوباره به آقای فلاحتیان ۱۱۰ میلیون درهم برای تسویه بدهی بانک ملت می‌دهد و ۱۱۶ میلیون درهم نیز از پول‌های بانک پارسیان در حساب آقای فلاحتیان بدون مصوبه، وثیقه و اطلاع اعضای هیئت‌مدیره بانک و مجوز شورای عالی امنیت ملی که باید اخذ می‌شده است جاسازی می‌کنند. وی تصریح کرد: دیواندری نامه‌ای به وزیر وقت نفت می‌زند و تقاضا می‌کند که با توجه به ورود بانک ملت به بازرگانی نفت به آن‌ها برای فروش نفت داده شود. باید توجه داشت که مدیرعامل بانک مجری مصوبات هیئت‌مدیره است و اساس‌نامه بانک تاکید دارد که مدیرعامل بانک باید مجری مصوبات هیئت‌مدیره باشد، اما احدی از اعضای هیئت‌مدیره بانک ملت و داریس از این موضوع خبر ندارند. قهرمانی گفت: وزارت نفت نیز موافقت می‌کند و از شهریور سال ۹۲ لغایت ۲۳ مهر ۹۲، چهار محموله نفتی از وزارت نفت تحویل می‌گیرد و آقایان سعادتی و دیواندری آن را برای فروش به فردی به نام رحمت‌الله باختری می‌دهند، آقایان نفت را به علت تحریم‌ها ارزان‌تر می‌خرند و وزارت نفت نیز در آن زمان از این موضوع استقبال می‌کرده است.

 پای عضو گروهک تروریستی منافقین در پرونده
نماینده دادستان گفت: پس‌ازاینکه محموله‌های نفتی می‌رود در تاریخ 23/7/92 در شرکت هندلی پای آقای آرام را وسط می‌کشند و آرام مصوبه‌ای امضا می‌کند که در نفت کوره وارد شود، اما نفت مستقیماً دست باختری بوده است این‌ها نفت را دست چه کسی داده‌اند؟ باختری عضو شاخه نظامی مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) بوده است و در گزارش وزارت اطلاعات آمده که عضو گروهک نفاق بوده و با افراد رده‌بالای منافقین ارتباط داشته و در سال ۶۱ دستگیر می‌شود و به ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود، ولی در سال ۶۶ به دلیل همکاری در جهت معرفی سایر افراد گروهک مجاهدین آزاد می‌شود و در سال ۶۷ مجدداً به اتهام قاچاق خاویار دستگیر می‌شود، نفت مملکت را به چنین فردی داده‌اند.
قهرمانی افزود: متهم دیواندری که به بانک پارسیان می‌رود معلوم می‌شود که در دوره حضورش در بانک ملت، نفت را داده است باختری بخشی از مبالغ مربوط به فروش نفت را رد مال می‌کند و دو دکل مسکونی روی آب به ارزش ۵۴ میلیون دلار معرفی می‌کند که مبلغ واقعی آن ۱۹ میلیون دلار بوده است، در این خصوص گران نمایی صورت گرفته است این‌ها یک سود مربوط به تفاوت قیمت نفت در بازار آزاد را کسب می‌کنند و در بخش دیگری که سود برده‌اند نفت را به دلار به فروش رسانده‌اند و با وون کره جنوبی تسویه کرده‌اند. سعادتی در خانه ۷ میلیون پوندی در لندن نشسته و خانمش هم یک ملک ۲ میلیون پوندی خریداری کرده است. این افراد یک دلار را به ۱۲۶۰ وون تبدیل کرده‌اند و در قبال آن ۱۰۶۰ وون تسویه صورت گرفته است که به ازای هر دلار ۲۰۰ تومان سود کرده و جمعاً ۲۱ میلیون دلار تصاحب کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در مورخ 17/12/91 مختاری درخواست خرید کشتی را به سعادتی ارائه می‌دهد و سعادتی سه روز بعد یعنی 20/12/91 نامه‌ای به رئیس هیئت‌مدیره داریس (آقای آرام) می‌زند و پیشنهاد خرید کشتی را می‌گوید و نظر او را جویا می‌شود، اما در همان تاریخ ۲۰ اسفند سعادتی دستور می‌دهد که قراردادی با پول‌های مردم منعقد شود. دو کشتی به نام‌های کارمن به مبلغ ۲۴ میلیون دلار و راسل به مبلغ ۱۴ میلیون دلار و نهایتاً حدود ۴۰ میلیون دلار بدون وثیقه و اطلاع برداشته می‌شود و بنا بوده ۵۰ درصد بانک ملت و ۵۰ درصد مختاری شریک شوند که مختاری سهمش را به شرکت سمشیپ که برای سعادتی است انتقال می‌دهد.

 دیواندری هر جا پا می‌گذاشته فساد به بار می‌آورده
نماینده دادستان بیان کرد: دیواندری به بانک پارسیان می‌رود و ۳۶ میلیون دلار بدون مصوبه و وثیقه و اعتبار سنجی به‌حساب سعادتی می‌ریزد که سهم بانک ملت را بخرد. سعادتی در این هنگام یک طراحی خطرناک و ناجوانمردانه را طرح‌ریزی می‌کند و در بانک ملت سیاه نمایی می‌کند و می‌گوید که کشتی در هندوستان توقیف‌شده و بانک ملت را مجاب می‌کنند که سهمش را بفروشد و بانک ملت قبول می‌کند که این دو کشتی را ۲۹ میلیون دلار بدهد و مابه‌التفاوت ۳۶ میلیون دلار و ۲۹ میلیون دلار یعنی مبلغ ۷ میلیون دلار به جیب آقایان می‌رود.

قهرمانی افزود: یک کشتی را می‌خرند و کشتی دیگر را مخفیانه تصاحب می‌کنند دیواندری هر جا پا می‌گذاشته فساد به بار می‌آورده و بابک زنجانی سازی، شبنم نعمت زاده سازی و مجید سعادتی سازی کرده است. پس از مدتی بحث اخراج دیواندری از بانک پارسیان مطرح می‌شود و در دی‌ماه ۹۳ یک بازی جدید درست می‌کنند و به دنبال قربانی می‌گردند و آن شخص قربانی آقای دستغیب است. در بهمن ۹۳ با دستغیب مذاکره می‌کنند که به شما کشتی می‌دهیم و بعدازآن ضمانت‌نامه‌ای به شما می‌دهیم که بتوانید درزمینه انتقال گاز فعالیت کنید. درصورتی‌که قرارداد تسهیلات و درخواستی از جانب دستغیب وجود ندارد و بعدها شلوغ‌کاری می‌کنند که دستغیب عملیات مجرمانه انجام داده است.

 ارتباط سری دیواندری با اکبر طبری
وی ادامه داد: در بررسی این پرونده با مشکلات بسیاری مواجه بودیم، متهم دیواندری با ارتباط سری که با اکبر طبری داشته است جلسه‌ای را برگزار می‌کنند و طبری با بازپرس ما تماس می‌گیرد و بازپرس تحت‌فشار قرار می‌گیرد که این موارد در بررسی پرونده طبری بازگو خواهد شد. دیواندری در اظهاراتش گفته که باسعادتی کارنکرده‌ام حسب گزارشات ناجا سعادتی با دیواندری ارتباطات نزدیکی داشته است. وی افزود: این افراد پول‌های مردم را بازی می‌دهند و از زایش‌های نامشروع پول‌ها استفاده می‌کنند.

اسفندماه سال ۹۳ بوده و ظاهراً قرارداد اجرانشده است. قاضی موحد در این بخش از جلسه دادگاه از آقای آرام خواست تا به‌عنوان مطلع در جایگاه قرار گیرد. آرام ضمن قرارگیری در جایگاه بیان کرد: آقای دیواندری موضوع اعطای سپرده به آقای بابک زنجانی را گفتند دروغ است اولین صورت‌جلسه هیئت‌مدیره پوششی بانک کنت تاجیکستان است که آقای دیواندری بابک زنجانی و شریک وی امضا کرده‌اند تا ۱۵ میلیون یورو به‌صورت علی‌الحساب پرداخت شود.
آرام در ادامه افزود: فرمودید که موضوع ۳۵۰ میلیون دلار اعطای سپرده به بابک زنجانی دروغ است، اما 6/94 دهم میلیون یورو برای دو بانک در تاجیکستان و مالزی پرداخت‌شده و جمعاً بیش از ۹۴ میلیون یورو بابت این دو بانک به بابک زنجانی پرداخت‌شده درحالی‌که زنجانی بابت این دو بانک هیچ آورده‌ای نداشته است. وی در ادامه با اشاره به نامه‌ای که توسط بابک زنجانی برای متهم دیواندری نوشته‌شده بود گفت: در این نامه زنجانی اعلام می‌کند که خواستار ۴۰۰ میلیون یورو سپرده از بانک ملت است در ادامه ۳۵۰ میلیون دلار از حساب بانک ملت به‌حساب یک بانک پوششی ریخته می‌شود که معادل ۱۰ کشتی ۱۰۰ هزار تنی نفت خام بوده است.
قاضی موحد از نماینده دادستان خواست سوالاتش را از دیواندری بپرسد. قهرمانی گفت: کشتی را مختاری به شرکت سمشیپ منتقل می‌کند اسنادتان را برای اینکه سمشیپ متعلق به داریس است ارائه دهید. متهم دیواندری صفحه‌ای را نشان داد که نوشته بود دو شرکت درزمینه کشتی فعالیت می‌کنند. قاضی گفت: اینجا مکان نظریه‌پردازی نیست و مکاتبات را نمی‌خواهیم و فقط سند ارائه دهید. دیواندری گفت: اطلاعی از مصوبه ندارم.
قهرمانی پرسید: آیا مدیرعامل مجاز است که بدون مصوبه کاری انجام دهد؟ مصوبه بیاورند که دیواندری مختار است که بدون مصوبه اقداماتی را انجام دهد. در بانک پارسیان مستندات امانی بودن پول‌های داده‌شده به فلاحتیان را ارائه دهید و مصوبه را نشان دهید. متهم دیواندری گفت: هیچ دخالتی نداشتم. نماینده دادستان ادامه داد: در مورد پرونده آقای فلاحتیان شما مصوبه بدون تاریخ ارائه دادید. در این خصوص توضیح دهید. قاضی موحد نیز گفت: شما در جلسات قبلی اعلام کردید که این مصوبات تاریخ دارد. سؤال این است که شما نامه را از چه کسی گرفتید؟ متهم دیواندری گفت: از آقای مصباح وکیل آقای سعادتی گرفتم.
متهم دیواندری مدعی شد: رسانه‌ای شدن دادگاه برای تخریب من بوده است. نماینده دادستان گفت: ما خوشحال می‌شویم که دادگاه رسانه‌ای باشد. قاضی موحد ضمن تذکر به دیواندری گفت: افتخار ما این است که قوه‌قضاییه مستقل عمل می‌کند و به سمت و جایگاه افراد توجهی ندارد. این‌که شما می‌گویید تخریب درست نیست چراکه ما باید تمام جوانب موضوع را بررسی کنیم. جلساتی را تشخیص دادیم که رسانه‌ای نباشد و شما ده جلسه به‌صورت پاورپوینت مطالبی را ارائه کردید و قریب به ۳۰ ساعت فرصت در اختیار شما قرار داده شد که شما فرمودید برای دفاع نیست این صحیح نیست که رسانه‌ای بودن دادگاه برای تخریب شما باشد. وی افزود: ارزیابی کردیم که جلسه به این شکل برگزار شود و اگر تشخیص دادیم که این شکلی نباشد به‌گونه‌ای دیگر برگزار خواهد شد هدف ما کشف واقعیت است و من پیوسته به نماینده دادستان، شما و دیگران تاکید کرده‌ام که از به کار بردن کلماتی که شائبه توهین دارد پرهیز شود.
 رئیس دادگاه گفت: پیش از جلسه سیزدهم چند جلسه رسانه‌ای بود و شما دفاع کردید و بخشی از منسوبان جنابعالی مطالب خلاف واقعی را مطرح کردند که من تعجب می‌کنم که چرا دادستان تعقیب نکرد. من تذکر دادم که مطالب ایشان خلاف واقع است و ما حق اعاده داریم. رئیس دادگاه بیان کرد: شما به برخی از موضوعات و نسبت به برخی از موارد کم‌ارزش چسبیده‌اید و اعلام کردید برخی از افرادی که به برخی از مسئولان منتسب هستند به دردسر افتاده‌اند و گفته‌اید که می‌خواهند دیگران را نجات دهند این خلاف واقع است شما برای افراد ذهنیتی درست کردید که هنوز موجود است. ان‌شاءالله همه مبرا از جرم هستند و دلیلی بر مجرمیت نباشد.
به گزارش میزان، قاضی موحد در این بخش از جلسه دادگاه ختم جلسه را اعلام و عنوان کرد: جلسه بعدی روز سه‌شنبه به‌صورت علنی و رسانه‌ای تشکیل خواهد شد. در این بخش از جلسه دادگاه وکیل شرکت پارسیس کیش گفت: مطالبات به‌طور کامل وصول نشده و ما همچنان طلبکار هستیم.

حمایت

منتشر شده در چهارشنبه, 02 بهمن 1398 12:42

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش