text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

رییس قوه‌قضاییه در جریان سفر به یزد: مال حرام را از حلقوم حرام خواران بیرون می کشیم

سایت حقوقیدیده بان هشتم : اختصاص ۸۰۰ میلیارد ریال به منظور رفع مشکلات دستگاه قضایی استان یزد

رییس قوه‌قضاییه در ادامه سفرهای استانی خود و به‌منظور بررسی وضعیت استان یزد در رأس یک هیأت عالی قضایی روز پنج‌شنبه به استان یزد سفر کرد.
آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به استان یزد در جمع خبرنگاران با معرفی استان یزد به‌عنوان قطب صنعتی و معدنی، گفت: استان یزد، استانی است که در آن فرهنگ و هنر باهم آمیخته‌شده و یک مرکزیتی برای گردشگری است. وی افزود: صنعت گردشگری در این استان از مواردی است که می‌تواند به‌عنوان اقتصاد گردشگری فعال و هم در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی و هم در ارتباط با مسائل اقتصادی، بسیار راهگشا باشد.

 باید از افرادی که می‌خواهند در اقتصاد گردشگری فعالیت کنند، حمایت کرد
رییس قوه قضاییه در ادامه سفر خود با نخبگان، کارآفرینان و تولیدکنندگان استان یزد دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی در این دیدار بیان کرد: داشته‌های فرهنگی ما از سوی دشمنان، امروز در حال تهدید است. امروز بر فرهیختگان با بصیرت ماست که با تیزبینی و دقت نگذارند که مرزهای فرهنگی تهدید شود. اقتصاد گردشگری در استان یزد دارای ظرفیت‌های مناسبی است. اقتصاد گردشگری اقتصادی است که می‌تواند در استان یزد هم برای خود استان و هم برای کشور منشأ اثر باشد. به گزارش میزان، رییس قوه‌قضاییه در ادامه ایران را یکی از کشورهای امن دنیا دانست و خاطرنشان کرد: امروز علی‌رغم اینکه دشمنان، جمهوری اسلامی را ناامن جلوه می‌دهند، عرض می‌کنم که امن‌ترین نقطه دنیا جمهوری اسلامی ایران است و آنان با بهانه کردن یک حادثه سعی دارند ایران را کشوری ناامن جلوه دهند؛ امروز کشور ما برای گردشگران، کشور امنی محسوب می‌شود و استان یزد استان امنی است و بیش از همیشه می‌تواند این امنیت را برای همه گردشگران داشته و منشأ آثار خیر باشد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه درباره فعالان گردشگری هم تاکید کرد: ما باید افرادی را که می‌خواهند در اقتصاد گردشگری فعالیت کنند، حمایت کنیم که آن‌ها در فرایند کار اقتصادی دچار آسیب نشوند و اگر مشکلی با نظام بانکی دارند، حل شود و کار گردشگری از رونق نیفتاد. اگرچه باید بدهی بانکی پرداخت شود، اما این موضوع نباید به تعطیلی یک واحد گردشگری بیانجامد. رییس دستگاه قضا یادآور شد: در ارتباط با مسأله تسهیل امر تولید، ما سیاست‌های مصوب ابلاغ‌شده داریم. هر بخشنامه‌ای و هر تصمیمی باید در ذیل این سیاست‌ها باشد. نباید بخشنامه باسیاست‌های مصوب نظام مخالفت داشته باشد و حتماً بخشنامه‌ها باید تسهیل‌کننده تولید در کشور باشند و باید به‌گونه‌ای باشد که برای تولیدکننده، امر تولید صرف کند. هرکاری که تولیدکننده را بی‌انگیزه یا کم انگیزه کند، باید از آن پرهیز کرد. وی تاکید کرد: نباید به دست دیگران نگاه کرد تا برای ما تولید کنند؛ حال هر کشوری که می‌خواهد باشد؛ درحالی‌که همان کالا می‌تواند در داخل کشور باکیفیت تولید شود. وی با اشاره به برخی انتقادها نسبت به اینکه مسأله صادرات دچار آسیب شده است، گفت: برای اینکه کار دنبال شود، این را از دوستان بازرسی کل کشور در استان یزد می‌خواهم و هم از استاندار یزد که با همکاری یکدیگر و مدیر صنعت و معدن در استان، کارگروهی تشکیل دهند و این موضوع پیگیری شود تا معلوم شود کجای کار دارای مشکل است. آیت‌الله رئیسی در جریان این سفر بر مزار شهید محراب آیت‌الله محمد صدوقی حاضر شد و ضمن قرائت فاتحه به مقام شامخ این شهید ادای احترام کرد. رییس قوه‌قضاییه همچنین در ادامه سفر خود با جمعی از خانواده‌های شهدای فاطمیون دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی در این نشست صمیمی، با تعدادی از رزمندگان مدافع حرم فاطمیون چهره‌به‌چهره ملاقات کرد و جویای احوال آن‌ها شد.

 مبارزه بی‌امان با مفسدان را تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد
رییس قوه‌قضاییه در ادامه سفر خود با اقشار مختلف مردم یزد دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی، در این دیدار گفت: در عرصه‌های اقتصادی باید بهترین را برگزینیم. ما تحریم اقتصادی هستیم؛ حال باید ببینیم که چه‌کاری می‌توانیم در این تحریم اقتصادی انجام دهیم.

رییس دستگاه‌قضا افزود: بسیاری از مسئولان و کارشناسان تلاش می‌کنند تحریم را دور بزنند که کار پسندیده‌ای است، باید از تمام کسانی که تحریم را دور می‌زنند و زندگی مردم را تسهیل کرده و نمی‌گذارند معضلی در زندگی مردم به وجود آید، تشکر کرد و در این قضیه باید تلاش کرد که تحریم در زندگی مردم اثر نگذارد. آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه حتماً باید اقتصاد قوی شود، تصریح کرد: باید به دنبال تحقق اقتصاد قوی باشیم. وی با طرح این سؤال که اقتصاد قوی چگونه اقتصادی است، گفت: اقتصاد قوی اقتصادی است که تکانه‌ها بر آن تأثیر نگذارد؛ اقتصادی است که توطئه‌های دشمن و تحریم‌ها بر آن تأثیرگذار نباشد.

 تقویت امنیت اقتصادی منوط به مبارزه با فساد اقتصادی است
رییس قوه‌قضاییه تصریح کرد: در این عرصه ما در دستگاه قضایی خود را موظف می‌دانیم برای اینکه سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، تلاشگران و فعالان عرصه‌های اقتصادی بتوانند کار خود را بکنند، در تقویت امنیت اقتصادی تلاش کنیم و امنیت اقتصادی در گرو مبارزه با فساد اقتصادی است. وی افزود: مسئله مبارزه با فساد اقتصادی یک امر راهبردی است که در درون و ذات انقلاب شکوهمند اسلامی قرار داده‌شده است و ما این مبارزه خستگی‌ناپذیر و بی‌امان با مفسدان را تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد. رییس قوه‌قضاییه در ادامه گفت: ما در گزارش‌هایمان فقط نمی‌گوییم چه کسی به جرم فساد به چه میزان محکوم‌شده است؛ این موضوع اعلام می‌شود؛ اما در کنار آن اعلام می‌شود که چه میزان از پول‌های به یغما برده شده، به بانک‌ها، خزانه و به جایگاه اصلی مسترد شده است. ما قرار است کاری که انجام‌شده است را بگوییم؛ نه اینکه کاری را که انجام خواهیم داد. آیت‌الله رئیسی بابیان اینکه گزارش اقدامات انجام‌شده ارائه‌شده و در سایت‌ها نیز موجود است، تصریح کرد: گزارش پرونده‌ها و میزان بازگشت مبالغِ به یغما برده شده، داده‌شده است. اراده جدی ما و همکارانمان به لطف و عنایت پروردگار و کمک مردم، به‌عنوان سرباز ولایت در این میدان آن است که مال حرام را از حلقوم حرام‌خواران بیرون بکشیم. رییس قوه‌قضاییه ادامه داد: حاشیه‌سازی‌ها ما را به خود مشغول نخواهد کرد و گرفتار حاشیه‌ها و حاشیه‌سازی‌ها نمی‌شویم؛ چون مأموریت اصلی خود را می‌دانیم و به دنبال تحقق آن مأموریت اصلی هستیم که مأموریت اجرای حق و عدالت و مبارزه با فساد است. آن چیزی که در مردم امیدآفرین است، انجام صحیح و قاطع این مأموریت خواهد بود و ان‌شاءالله در این مأموریت نه دچار سستی خواهیم شد و نه نکول خواهیم کرد. گفتنی است، رییس قوه‌قضاییه در حاشیه دیدار با نخبگان و کارآفرینان استان یزد با خانواده امیرحسین قربانی از جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی دیدار و گفتگو کرد. رییس قوه‌قضاییه از درگاه خداوند برای آن شهید رحمت الهی و برای خانواده او صبر و اجر را مسئلت کرد.

 ایجاد سازوکار برای طرح مشارکت مردم در بسیاری از مسائل
آیت‌الله رئیسی همچنین در نشست شورای اداری استان یزد در ارتباط با موضوع آب شرب گفت: آیا سخن از کمبود آب است یا مدیریت آب؟ می‌شود از همین میزان آبی که در منطقه وجود دارد، با یک مدیریت بهینه  بیشترین بهره‌وری انجام شود. وی ادامه داد: ما در مقوله آب یک بحث کمبود داریم و یک بحث مدیریت. می‌شود با مدیریت دقیق کمبودها را جبران کرد. در مدیریت همیشه موضوع پول مطرح نیست؛ گاهی نیروی انسانی کارآمد پای‌کار نیست. رییس قوه‌قضاییه افزود: نکته بعدی مسأله مهاجرت است. مبحث مهاجرت هم وجه امنیتی دارد، هم اجتماعی، هم اقتصادی و هم فرهنگی و به این دلیل اقتضای یک راهبرد جدی در بحث مهاجرت وجود دارد. من در این رابطه آماده همراهی هستم؛ سازوکاری را در استان فراهم کنید و در شوراهای عالی هم دنبال کنید و از طریق رییس کل دادگستری نتایج را به من بدهید که اگر لازم باشد در شورای سه قوه مطرح شود. وی با اشاره به موضوع معادن در استان یزد گفت: در رابطه با این موضوع، به‌صورت اسمی ما ۴۴۰ معدن داریم؛ اما در حال حاضر تنها حدود ۱۷۰ معدن فعال است. حال سؤال این است که چرا معادن دیگر فعال نیست؟ باید هم استاندار و هم سازمان بازرسی دنبال کنند که چرا در استان یزد که یکی از قطب‌های معدنی کشور است، بین تعداد کل معادن و معادن فعال تا این حد تفاوت وجود دارد. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: نباید مسأله نرخ بیکاری در استان یزد این‌گونه باشد و باید همت گمارده شود تا این مشکل رفع شود. وی با اشاره به موضوع «فولاد میبد»، گفت: این موضوع باید از سوی سازمان بازرسی مورد پیگیری قرار گیرد و در این زمینه باید از دوستان در استان یزد نیز کمک گرفته شود. همچنین مسأله «شیرکوه» نیز باید پیگیری شود و در دستور کار این سازمان قرار گیرد تا به سرانجام برسد. وی با یادآوری موضوع اهمیت سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها، افزود: ما در حال ایجاد سازوکاری برای فعال شدن ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری هستیم که بتوانیم به نحوی برای سازمان‌های مردم‌نهاد چارچوب کاری تعریف کنیم تا نقش مشارکت مردم در بسیاری از مسائل مطرح شود.

 نظام بهره‌وری اصلاح، متحول و عادلانه شود
رییس قوه‌قضاییه در سفر خود به استان یزد در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان یزد بابیان اینکه باید آمار ورودی پرونده‌ها در استان یزد بررسی شود، خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم چه راهکارهایی برای کاهش پرونده‌ها وجود دارد و برای کاهش جرم چه باید کرد. استان یزد همیشه به‌عنوان یک استان الگو هم به لحاظ خانوادگی، هم به لحاظ اجتماعی و هم به‌عنوان شعار سه واژه‌ای که در مفهوم خود سه مفهوم گسترده دارد، «قنوت، قنات، قناعت» همیشه الگو بوده است. وی با اشاره به نقش دادگستری و سازوکارهای وابسته به قوه‌قضاییه گفت: یک بخش پیگیری کردن پیشگیری از وقوع جرم است که باید مجدانه در پیشگیری از وقوع جرم فعالیت شود. باید کمک دستگاه‌های اجرایی، فرهنگ‌ساز و الگوساز و بخش‌های مختلف در حوزه پیشگیری از وقوع جرم به‌عنوان یک اصل اساسی موردتوجه همه دست‌اندرکاران و مدیران باشد و درنهایت این موضوع به کاهش جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی و طلاق و آسیب‌های اجتماعی که زیبنده نظام اسلامی ما نیست، بیانجامد. رییس قوه‌قضاییه تصریح کرد: از قدیم کارهای ریش‌سفیدی به‌ویژه در این استان و منطقه مرسوم بوده است و مسائل را در بازار و کوی و برزن با سازش حل می‌کردند و اساس ایجاد شورای حل اختلاف نیز برای همین بوده است. وی گفت: قرار نبود شورای حل اختلاف کار قضایی کند؛ اگر این‌گونه بود، می‌گفتیم دادگستری را توسعه دهیم و شعبه و کارمند اضافه می‌کردیم؛ لذا قرار به ایجاد دادگستری دیگری نبود؛ بلکه هدف از تشکیل شورا، حل اختلاف بود.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: نوید می‌دهم لایحه شورای حل اختلاف که تهیه‌شده است، مشکلات این مجموعه را حل می‌کند. ان‌شاءالله دوستان موضوع را پیگیری کنند که از دولت زودتر به مجلس برود و به‌زودی تکلیف آن مشخص شود. اعتقاد ما این است که کار شورای حل اختلاف صلح و سازش و اختلافی است.  وی بابیان اینکه ما همواره نسبت به‌سلامت دستگاه قضایی تاکید داشته‌ایم، گفت: به‌هیچ‌عنوان کوچک‌ترین ناسلامتی در مجموعه نظارتی، قضاوتی و مجموعه‌ای که خودش مأموریت دارد سلامت دستگاه‌های دیگر را تضمین کند، پذیرفتنی نیست و اصل در این قضیه همت تک‌تک شماست و همه شما که در این میدان هستید، خودتان بهترین ناظر هستید. آیت‌الله رئیسی با اشاره به پخش کلیپی بی‌پرده و صریح که پیش از آغاز سخنرانی وی در جمع قضات و همکاران قضایی با موضوع نگاه ارباب‌رجوع به مجموعه قضایی پخش شد، گفت: امروز صحبت‌ها و نگاه ارباب‌رجوع را شنیدید و دیدید، یک روز فیلم‌های عملکرد همه ما را در درگاه الهی به نمایش می‌گذارند. وی تصریح کرد: وقتی کسی به دادگاه می‌آید، با لحن و ادبیات مناسب با وی سخن بگویید؛ چراکه آن فرد در محافل خانوادگی موضوع و نحوه برخورد شمارا بیان می‌کند. بدانید تمام آنچه مربوط به رفتارهاست باید در آن تجدیدنظر جدی شود. برخورد مناسب با مردم و ارباب‌رجوع مهم است و باید راهنمایی‌ها و توضیحات لازم به مراجعه‌کننده داده شود. بحث خلاف قانون کردن مطرح نیست؛ بلکه با مهربانی برخورد کردن یکی از مهم‌ترین اصول کاری است. شما در این جایگاه ملجأ و پناهگاه مردم هستید. رییس قوه‌قضاییه تصریح کرد: ما همه مأمور به تحول هستیم. یکی از مسائل در رابطه با تحول اطاله دادرسی است. همکاری جدی در این رابطه نیاز است تا وضعیت را متفاوت با قبل از دستورالعملی که صادرشده قرار دهیم و به همکاری تک‌تک همکاران در این زمینه نیاز است. وی افزود: نسبت به پرونده‌های مانده با حفظ دقت در کار با حضور بیشتر از موعد به‌عنوان‌مثال در بعدازظهرها، ۵ شنبه‌ها و یا روزهای تعطیل به‌سرعت به این پرونده‌ها رسیدگی شود و بنا را بر این بگذاریم تا در دادگستری پرونده معوقه نداشته باشیم. البته این آمار در استان یزد بالا نیست؛ ولی انتظار جدی ما این است که در دو ماهی که به پایان سال مانده، تلاش مضاعفی شود تا پرونده معوق نداشته باشیم و این کار از دست شما برمی‌آید. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: اطاله دادرسی را برای دادگستری‌ها پسندیده نمی‌دانیم و به دنبال این هستیم که پرونده‌ها با کمک همکاران در سراسر کشور به‌روز و به هنگام شود که این اتفاق با همکاری همکاران مؤمن و باانگیزه شدنی است.

 ملاقات مردمی با تعدادی از مراجعین به دادگستری
در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به استان یزد و پس از جلسه شورای عالی قوه‌قضاییه، تعدادی از مراجعه‌کنندگان به دادگستری این استان، پرونده‌های خود را با رییس قوه‌قضاییه در میان گذاشتند و آیت‌الله رئیسی دستورات لازم را برای بررسی مشکلات قضایی صادر کرد. در این ملاقات مردمی که علاوه بر رییس قوه‌قضاییه، سخنگوی قوه‌قضاییه و رییس کل دادگستری استان یزد هم حضور داشتند، نماینده ۵۰۰ نفر از مالکین تعدادی از اراضی که در اختیار یک‌نهاد بوده و با حکم قوه‌قضاییه به صاحبان آن بازگشته و دوباره آن نهاد اعتراض کرده است، به بیان مشکلات شکات پرداخت و از رییس قوه‌قضاییه خواست تا نسبت به تعیین تکلیف مالکیت این اراضی دستورات لازم را صادر کند.

 اختصاص ۸۰۰ میلیارد ریال به‌منظور رفع مشکلات دستگاه قضایی استان یزد
رییس قوه‌قضاییه همچنین در نشست خبری پایان سفر به استان یزد، در تشریح دستاوردهای این سفر اظهار کرد: به دنبال بررسی چندروزه قبل از سفر که با حضور قریب چهل نفر از همکاران در بخش‌های مختلف استان یزد، صورت گرفت، به این استان سفر کردیم. در آستانه این سفر نیز مسئولان ستادی قوه‌قضاییه در قالب ۱۷ هیأت وضعیت عملکردی دادگستری و سازمان‌های تابعه را موردبررسی قراردادند.

وی ادامه داد: نتیجه این بررسی‌ها در جلسه شورای عالی قوه‌قضاییه و طی سه ساعت بحث و بررسی، با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان یزد و استاندار مورد ارزیابی قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: تصمیماتی در رابطه با رفع برخی از مشکلات به‌صورت فوری اتخاذ شد. پزشکی قانونی مشکلاتی داشت که باید سریعاً رفع می‌شد. بعضی از زندان‌ها در استان مشکلاتی دارند که باید در مورد آن‌ها سریعاً تصمیم‌گیری صورت گیرد. رییس قوه‌قضاییه از اختصاص قریب به ۸۰۰ میلیارد ریال از بودجه‌های قوه‌قضاییه و منابع استانی به‌منظور رفع مشکلات دادگستری و سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی استان یزد خبر داد. آیت‌الله رئیسی یادآور شد: در رابطه با زندان‌ها نیز مقرر شد در مورد زندانیان غیربومی که خانواده‌های آن‌ها در استان یزد نیستند و متقاضی انتقال به محل خودشان هستند، سریعاً اقدام شود. رییس قوه‌قضاییه در ادامه در رابطه با پرونده‌های معوقه، بیان کرد: این پرونده‌ها در یک کار شبانه‌روزی در استان یزد باید دنبال شود. آیت‌الله رئیسی در رابطه با مشکلات کارخانه‌های تولیدی استان یزد به‌ویژه در رابطه با سرامیک، گفت: سازمان بازرسی کل کشور موظف شد در رابطه با مشکلات به وجود آمده برای کارخانجات و همچنین کارخانه‌هایی که خصوصی‌سازی شده‌اند، با همکاری استانداری و بخش‌های مختلف بررسی‌های لازم را صورت دهد تا شاهد رفع مشکلات باشیم. مقرر شد که در یک‌زمان مشخص سازمان بازرسی با مسئولان استان کار را در مورد فولاد میبد و سایر کارخانه‌هایی که در جلسات مطرح شد، دنبال کنند و حتماً این کارگروه فعالیت خواهند کرد تا بتوانیم گزارش روشنی را در مدت کوتاه از طریق سازمان بازرسی و مسئولان استانی به مردم بدهیم. گفتنی است در این نشست خبری کتاب «فرهنگ اعلام شهدای استان یزد» از سوی انجمن خبرگزاری‌های استان یزد به رییس قوه‌قضاییه تقدیم شد که آیت‌الله رئیسی از این کتاب به‌عنوان بهترین هدیه نام برد.

 حمایت

منتشر شده در شنبه, 05 بهمن 1398 09:20

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش