text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

گام بلند دستگاه قضا در مبارزه سیستماتیک با فساد

سایت حقوقیدیده بان هشتم :مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم اقتصادی روز گذشته با حضور رییس دستگاه قضا افتتاح شد. همچنین در این مراسم سامانه شفافیت مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی نیز رونمایی شد.

به گزارش میزان، آیت‌الله رییسی در مراسم افتتاح مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم اقتصادی گفت: امیدواریم قوه‌قضاییه حرکت متفاوتی را به دست توانای قضات و کارکنان این مجموعه انجام دهد تا به آرامش مردم کمک کند و با کاهش ضریب انجام فساد و روند ناسالم اقتصادی، ضریب اطمینان‌پذیری در حوزه اقتصاد را بالا ببرد. رییس قوه‌قضاییه در حاشیه رونمایی از سامانه شفافیت مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی نیز عنوان کرد: شفافیت موضوع مهمی است و با شعار تحقق نمی‌یابد و باید در عمل اتفاق بیفتد. وی افزود: اگر شفافیت اتفاق بیفتد ما شاهد بسیاری از فرارهای مالیاتی نخواهیم بود. رییس دستگاه قضایی عنوان کرد: فرآیندهای یک حرکت اقتصادی همچون دریافت ارز، توزیع و واردات کالا باید شفاف باشد. آیت‌الله رییسی در ادامه اظهار کرد: این اقدام مبارکی است که بحث شفافیت آرای اقتصادی اتفاق بیفتد و از نظر قانونی مکلف هستیم تا آرای محکومان اقتصادی در اختیار عموم قرار گیرد و امیدوارم این مجتمع و سامانه گامی در جهت شفافیت باشد. وی در ادامه از شعب مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی بازدید کرد. همچنین قاضی مسعودی مقام در مراسم رونمایی از سامانه شفافیت بیان کرد: در این سامانه، اسامی ممنوع المعامله‌ها، بدهکاران بانکی و همچنین احکامی که صادرشده و بالای دویست صفحه است در دسترس عموم قرار می‌گیرد و سعی می‌کنیم تا آن را تکمیل کنیم. وی تصریح کرد: از زمان تصویب دستورالعمل مجتمع تخصصی رسیدگی به مفاسد اقتصادی شروع به جمع‌آوری آرا و بارگذاری آن‌ها کردیم و میزان محکومیت‌ها در این سامانه اعلام‌شده است. گفتنی است در این مراسم، غلامحسین اسماعیلی رییس حوزه ریاست قوه‌قضاییه، حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران و جمعی از مسئولان قضایی نیز حضور داشتند. همچنین سامانه شفافیت مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به آدرس http://eghtesadi.eadl.ir/ قابل‌دسترسی است.

   شفافیت زمینه بسیاری از انحرافات را در حوزه اقتصاد خواهد گرفت
 همچنین آیت‌الله رییسی در نشست شورای عالی قوه‌قضاییه ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر، عنوان کرد: پیشرفت در کشور به این معنا نیست که در مصرف و استفاده از محصولات پیشرفت کنیم، بلکه پیشرفت به معنای توانمند شدن برای رشد و تولید است. وی افزود: پیشرفت در جهت علم و فناوری و در جهات مختلف موردنظر است. آیت‌الله رییسی با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه عنوان کرد: ترجمان سخن رهبری معظم در نماز جمعه این است که ایران قوی درگرو آن است که همه اجزاء در کشور به‌ویژه در حوزه توانمندسازی در کنار هم باشند.

   در جهت ارزش‌های انقلاب و تحقق این ارزش‌ها تلاش جدی صورت گیرد
رییس قوه‌قضاییه تاکید کرد: در جهت ارزش‌های انقلاب و تحقق این ارزش‌ها باید تلاش جدی صورت گیرد. وی در بخشی از اظهاراتش گفت: شفافیت زمینه بسیاری از انحرافات را در حوزه اقتصاد خواهد گرفت، برای مثال اگر تسهیلات بانکی به نوع اظهارنامه‌های مالیاتی متصل شود دیگر کم اظهاری در مالیات و فرار مالیاتی نخواهیم داشت. از مسائلی که حتماً باید دادگستری‌ها به بخش‌های دولتی به‌ویژه سازمان مالیاتی کمک کنند جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

آیت‌الله رییسی گفت: این ویروسی که از چین آغازشده، مردم چین، منطقه و جهان را نگران کرده است. وی ادامه داد: برای امور بهداشتی باید اقدام کرد و حقوق عامه در این زمینه باید موردتوجه باشد. رییس قوه‌قضاییه تصریح کرد: این اظهارنظر وزیر بازرگانی آمریکا درباره این نگرانی عمومی نشان‌دهنده نوع نگرش آن‌ها به جهان است که گفته این ویروس می‌تواند زمینه‌ای برای رونق اقتصادی آمریکا باشد؛ یعنی نگاه آن‌ها صرفاً اقتصادی است و درحالی‌که این ویروس مردم دنیا را نگران کرده، به فکر رونق اقتصادی آمریکا از این راه هستند. این همان ارزش‌های آمریکایی است که امروز تمام مردم جهان را نگران کرده است و در نگاه مردم، این‌ها روزبه‌روز به سمت افول قدرت حرکت می‌کنند. آیت‌الله رییسی اظهار کرد: امیدواریم با اقداماتی که مدیران محترم در دولت و بخش‌های مختلف بهداشتی می‌کنند، کشور ما از این آسیب مصون باشد. اقدامات بهداشتی طبیعتاً از حقوق عامه است که باید این حق را برای مردم قائل شد که ان‌شاءالله این ویروس به کشور ما نیاید و همچنان سلامت عموم تضمین شود.
 
  همجواری بخش‌های مختلف دادرسی، فرآیند دادرسی را تسهیل می‌کند
آیت‌الله رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی اظهار کرد: این جلسه شورای عالی قوه‌قضاییه را در دادگستری استان تهران برگزار کردیم و این به مناسبت آغاز به کار مجتمع مبارزه با فساد اقتصادی در دادگستری استان تهران است؛ البته مبارزه با فساد اقتصادی پیش از ایجاد این مجتمع هم در دادگستری تهران جاری بوده است.

رییس قوه‌قضاییه تصریح کرد: چند نکته را باید در رابطه با ضرورت ایجاد مجتمع اقتصادی توضیح دهیم: نکته اول مسئله تمرکز در بخش‌ها و فرآیند دادرسی در دادسرا، دادگاه و دادگاه‌های تجدیدنظر است که این کار با اذن خاص انجام می‌شود. آیت‌الله رییسی تاکید کرد: در مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم اقتصادی، این‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و این همجواری بخش‌های مختلف دادرسی، فرآیند دادرسی را تسهیل می‌کند و تطبیق در دادرسی را، هم برای دادسرا و هم برای دادگاه افزایش می‌دهد.
وی افزود: در مبارزه با فساد اقتصادی، ضمن اینکه اصل کار، دادرسی و کیفری است، تاکید داشتیم که این کار با یک فرآیند کاملاً تخصصی صورت گیرد. در این میان قانون هم ما را موظف کرده است که بخش‌های تخصصی در دادگستری داشته باشیم و یکی از بخش‌هایی که بسیار ضروری است و حتماً باید در دادگستری موردتوجه قرار می‌گرفت، بخش اقتصادی بود. رییس قوه‌قضاییه تصریح کرد: در مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در کنار قضات، کارشناسان نیز در حوزه‌های مختلف مالی، بانکی، مالیات، بیمه، واردات و صادرات و قراردادها حضور دارند که بسیار می‌توانند در اتقان آرا به قضات محترم ما کمک کنند.

   حوزه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی باید با نظرات دقیق کارشناسی همراه باشد
رییس قوه‌قضاییه ادامه داد: حوزه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی باید با نظرات دقیق کارشناسی همراه باشد که این می‌تواند در کشف حقیقت به قاضی کمک به سزایی داشته باشد. رییس قوه‌قضاییه در ادامه بیان کرد: نکته دوم مسئله هماهنگی ضابطان با یکدیگر است. ما ضابطانی در حوزه‌های مختلف اعم از نیروی انتظامی، حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی داریم که هماهنگی آن‌ها در مبارزه با مفاسد اقتصادی اهمیت بسیاری دارد.

   تولید پرونده فساد را نیز باید پیشگیری کرد
آیت‌الله رییسی بیان کرد: ضابطان نیز با ایجاد این مجتمع کارشان به‌صورت هماهنگ به‌عنوان بازوان توانای دستگاه قضایی انجام خواهد شد. رییس قوه‌قضاییه تصریح کرد: مسأله بعدی بحث مطالبه شفافیت است. در مبارزه با فساد یک بخش کار مبارزه با مفسدین است. ما معتقدیم برای مبارزه اصولی با فساد ضمن اینکه پرونده را باید رسیدگی کرد، تولید پرونده فساد را نیز باید پیشگیری کرد؛ چراکه تولید پرونده فساد زیبنده ما نیست و حتماً باید در این رابطه اقدامات پیشگیرانه انجام شود. رییس قوه‌قضاییه گفت: در اینجا روند ما باید به صورتی باشد که نه به‌صورت شعاری بلکه به‌صورت واقعی شفافیت صورت گیرد و کسانی هم که نسبت به شفافیت مقاومت می‌کنند، مقاومت و استنکاف آن‌ها از امر شفافیت حتماً باید به حاشیه رانده شود.

     مسأله شفافیت باید در کشور جدی شود
وی بابیان اینکه مسأله شفافیت باید در کشور جدی شود، اذعان کرد: ما باید شاهد کاهش ورودی پرونده‌های فساد به دستگاه قضایی باشیم و در این رابطه باید سه نکته توجه قرار گیرد. رییس قوه‌قضاییه ادامه داد: نکته اول در حوزه اقتصاد، موضوع اسناد، قراردادها و معاملات است. حوزه دوم مسأله پول است؛ اگر پولی گردش بسیار داشت و در مقابل آن هیچ کالایی نیامد، معلوم می‌شود که یک خوف پولشویی در این رابطه وجود دارد؛ لذا مسأله اسناد و پول و گردش آن مهم است.

آیت‌الله رییسی در ادامه عنوان کرد: مسأله سوم مسأله کالاست. اسناد، پول و کالا سه جریان مهم است که باید متصل‌به‌هم باشند و در سامانه‌هایی که در دستگاه‌های اداری ایجادشده، باهم مرتبط شوند. اگر اسناد با پول و پول با کالا کاملاً سنجیده شوند، این شفافیت زمینه بسیاری از انحرافات و کژی‌ها در حوزه اقتصاد را از بین خواهد برد. وی افزود: مثلاً اگر تسهیلات بانکی به اظهارنامه‌های مالیاتی متصل شود، در این صورت کم اظهاری در مالیات نخواهید دید.

   لزوم جلوگیری از فرار مالیاتی
آیت‌الله رییسی با تاکید بر لزوم جلوگیری از فرار مالیاتی اظهار کرد: در مورد شناسایی افرادی که تمکن دارند و به نحوی با روش‌ها و ترفندهایی از دادن حقوق دولت خودداری می‌کنند، باید به دولت کمک کرد تا به حقوق خود برسد. وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه باید کاری کنیم که کشف موارد فساد را افزایش و منافع حاصل از فساد را به‌شدت کاهش دهیم و هزینه را برای فساد بالا ببریم. رییس قوه‌قضاییه تصریح کرد: نکته بعدی مسأله بازدارندگی مجازات‌ها است. مجازات‌ها باید بازدارنده باشد و به‌هیچ‌عنوان برای افرادی که زمینه ارتکاب فساد را دارند، صرف نکند که به سمت انحراف و کژی بروند.

     نباید مطلقاً اجازه دهیم که فضای کشور، فضای اتهام زنی به یکدیگر شود
رییس دستگاه قضا گفت: از سوی دیگر ما نباید مطلقاً اجازه دهیم که فضای کشور، فضای اتهام زنی به یکدیگر شود؛ چراکه این شرایط برای کشور بسیار ضرر دارد. اگر کسی گزارشی در رابطه با فساد دارد، باید به کسانی که در این رابطه مسئولیت دارند، ارائه دهد تا دنبال شود. فضای اتهام زنی و اینکه بدون دلیل هرکس نسبت به دیگری اتهام بزند، فضای نادرستی است. وی افزود: شرایط انتخابات شرایط خاصی است و حتماً کاندیداها و طرفداران آن‌ها باید از زدن اتهام به افراد پرهیز کنند و اگر کسانی مسائلی دارند، مرجع رسیدگی به این مسائل دستگاه قضایی است و دستگاه قضا در این رابطه به‌هیچ‌عنوان حزب، جناح، گروه، وابستگی، پیوستگی و ارتباطات سیاسی نمی‌شناسد و باید چشم را بر همه ارتباطات بست و آنچه اقتضای حق و عدل است، در این رابطه ملاک قرار گیرد و مورد رسیدگی باشد.

     مجرمان اقتصادی باید خود را برای محاکمه و حساب پس دادن به دادگاه‌ها آماده کنند
آیت‌الله رییسی بابیان اینکه روابط ناسالم اقتصادی امر بسیار مذموم و ناپسندی است، گفت: اگر این روابط منتهی به جرم شد، باید مورد رسیدگی قرار گیرد و مجرمان اقتصادی باید خود را برای محاکمه و حساب پس دادن به دادگاه‌ها آماده کنند. این حرکت در دستگاه قضایی یک جریان مستمر خواهد بود و همان ابتدا عرض کردم که حرکت ما یک حرکت مقطعی نیست و پیام تشکیل مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی، پیام یک اقدام پیگیرانه و مجدانه و هماهنگ در ارتباط با فساد اقتصادی است.

آیت‌الله رییسی بیان کرد: امیدوارم با هماهنگی بیشتر با شورایی که به ریاست معاون اول پیش‌بینی کردیم و با حضور همه دست‌اندرکاران دستگاه قضایی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل کشور و همچنین بخش‌های خارج از دستگاه قضایی مانند وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه یا بخش‌های اقتصادی دولت یک کار جمعی در مبارزه با مفاسد اقتصادی دنبال شود. وی افزود: مسئله ما در مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی فقط رسیدگی به پرونده نیست؛ یک بخش جدی مجتمع اقتصادی رسیدگی به پرونده خواهد بود و یک بخش دیگر آن مسائل پیشگیرانه است که ان‌شاءالله این کار به سرانجام روشنی برسد. رییس قوه‌قضاییه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: توجه همه دوستان و همکاران را به یکی از بندهای بیانیه گام دوم انقلاب جلب می‌کنم که رهبر معظم انقلاب فرمودند در دستگاه‌ها باید بخشی متولی مبارزه با فساد وجود داشته باشد؛ هم در دستگاه تقنینی، هم در دستگاه اجرایی و هم در دستگاه قضایی باید اینکار انجام شود. در دستگاه قضایی ما این کار را می‌کردیم؛ اما می‌خواهیم از این پس با ایجاد مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی به صورت متمرکز و هماهنگ و پیگیر این کار صورت بگیرد.
آیت‌الله رییسی تصریح کرد: انشاءالله خداوند متعال به همکاران ما در این مجموعه مدد کند و ریاست کل دادگستری استان تهران، دادستان تهران و ریاست مجتمع اقتصادی و همه دست اندرکارانی که همکار هستند، در این رابطه یک حرکت و کار هماهنگ و پیگیر را شکل دهند که موجب رضای حق تعالی و افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی و کارآمدی هرچه بیشتر نظام اداری شود.

حمایت

منتشر شده در سه شنبه, 15 بهمن 1398 09:48

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش