text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

ردپای یقه‌سفیدان خارج‌نشین در ترانزیت مواد ‌مخدر

سایت حقوقیدیده بان هشتم : معاون قضایی دادستانی کل کشور از گردش مالی ۶۰۰ میلیون دلاری قاچاق مواد مخدر، نفوذ مواد مخدر به زندان و ردپای یقه‌سفیدان خارج‌نشین در ترانزیت مواد مخدر توسط کولبران خبر داد.

سعید عمرانی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با محورهای فعالیت معاونت قضایی در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر، عنوان کرد: آنچه در دستور کار این معاونت قرار دارد؛ بحث مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا و ارز و جرائم سازمان‌یافته است که شامل بسیاری از جرائم و مفاسد می‌شود. در حال حاضر قاچاق مواد مخدر، قاچاق عمده در کشور محسوب می‌شود و بخش اعظم مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ما از مواد مخدر نشأت می‌گیرد.
وی، افزود: در معاونت قضایی و در این زمینه حوزه‌های مختلفی مانند حوزه مقابله و کاهش آسیب وجود دارد که معتادان در ذیل آن قرار دارند؛ معتادان متجاهر که بیشتر در منظر دید مردم و در محلات و بیغوله‌های شهر تجمع می‌کنند و اسباب زحمت مردم و خودشان را فراهم کرده و اغلب در معرض بیماری و انتقال بیماری قرار دارند، باید ساماندهی شوند و به اردوگاه‌های خاص که به اردوگاه‌های ماده ۱۶ معروف‌اند، منتقل شوند.
عمرانی در خصوص نگهداری معتادان در اردوگاه‌ها، اظهار کرد: معتادان در خیابان‌ها درمان نمی‌شوند بلکه در اردوگاه‌ها می‌توانند دوره درمان مناسبی را داشته باشند. این اردوگاه‌ها، زندان محسوب نمی‌شوند بلکه یک نگهداری اجباری است و به‌محض ورود این افراد غربالگری می‌شوند. مخصوصاً اکنون‌که در شرایط شیوع کرونا هستیم در زمان جمع‌آوری اولین اقدام انجام تست کرونا است، آن‌هایی که مبتلا نباشند به قرنطینه ۱۵ روزه می‌روند و آن‌هایی که تستشان مثبت باشند به مراکز درمانی خاص این افراد که با همکاری وزارت بهداشت برایشان اختصاص داده‌شده، منتقل می‌شوند و مراحل درمان را طی می‌کنند.
وی افزود: در این اردوگاه‌ها چون تحت نظر هستند برنامه‌های ویژه دارویی برایشان آغاز و درمانشان شروع می‌شود، در این اردوگاه‌ها سعی شده در طول این مدت حرفه‌آموزی داشته باشند تا شرایط و زمینه برگشت آن‌ها به جامعه فراهم شود و بیکار نمانند چراکه بعد از اشتغال وضعیت این افراد بسیار اهمیت دارد؛ اگر به جامعه برگردند و شغلی نداشته باشند کمابیش باید در محلات دنبالشان بگردیم. بنابراین سعی می‌شود خلأهایی که برای دوره درمان توأم با آماده شدنشان برای بازگشت به جامعه وجود دارد را باهم ببینیم تا بتوانیم کاری کنیم این افراد ازنظر جسمی، روحی و اجتماعی به جامعه برگردند. معاون قضایی دادستانی کل کشور در خصوص نظارت بعد از بازگشت معتادان به جامعه نیز توضیح داد: بااینکه آیین‌نامه‌ها و قواعدی برای بعد از خروج این افراد داریم اما اذعان می‌کنم زیاد به آن معنا مفاد آیین‌نامه را رعایت نمی‌کنیم و این آیین‌نامه‌ها اکنون به بازنگری و بروزرسانی نیاز دارند و کمتر فرصت شده نیرو و امکانات لازم برای این امر فراهم شود.
وی افزود: این طرح‌ها خلأهایی دارند که شامل مراقبت‌هایی می‌شوند که ما به‌عنوان نمایندگان حکومت و جامعه به همراه خانواده و اجتماع باید در آن مشارکت کنیم؛ اگر واقعاً مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد و خانواده‌ها کمک نکنند این طرح‌ها به نتیجه نمی‌رسند و مشکلی را حل نمی‌کنند، اکثراً این افراد اخراجی و طردشده از خانواده هستند و شاید ممکن است گاهی بابت این جمع‌آوری‌های اتوبوسی، ما را موردایراد قرار دهند اما درواقع بین بد و بدتر یکی را انتخاب می‌کنیم، یا باید بگذاریم در پارک‌ها و زیر پل‌ها و درختان براثر بیماری و گرسنگی از بین بروند یا راه دیگری را انتخاب کنیم که همان دادن وعده غذایی گرم و بهره‌مند شدن آن‌ها از امکانات بهداشتی و دارویی است چراکه این افراد با پروتکل‌های درمانی تحت درمان‌های ویژه قرار می‌گیرند.
عمرانی تاکیدکرد: اعتقادمان این است پروسه درمان کمتر از یکسال طول نمی‌کشد و اگر در قانون این امر اصلاح شود نتیجه بهتری را به دست می‌آوریم. البته اکنون با مصوبه ستاد مبارزه با کرونا در این زمینه تصمیماتی صادر و اتخاذشده است تا زمان درمان طولانی دیده شود.
وی افزود: درواقع باید زمان کافی به دست‌اندرکاران داده شود تا در این فرصت بتوانند انسانی را به زندگی برگردانند؛ بعد از مقابله و کاهش آسیب، پرونده‌های این افراد و قاچاقچیان عمده و کلان مطرح می‌شود که ما به آن‌ها رسیدگی کرده و به‌نوعی رصد می‌کنیم و پرونده‌های مهم ملی را به‌صورت شبانه‌روزی زیر نظر داریم و تلاشمان این است که این پدیده شوم را که در چند سال اخیر در جلسات آسیب‌های اجتماعی به ریاست مقام معظم رهبری نیز به آن توجه ویژه شده را به‌گونه‌ای کاهش دهیم تا این گرفتاری از سر مردم با روندی که در پیش‌گرفته‌ایم به‌تدریج کم شود، در این مسیر اولاً باید آمار افزایش معتادان متوقف شود و دوما هرسال در برنامه توسعه و کلانی که تعریف می‌شود این امکان در نظر گرفته شود که سالانه علاوه بر تعریف درست از مصادیق این پدیده، درصدی از مصرف آن را هم کاهش دهیم؛ البته سال ۹۸ سال نسبتاً موفقی هم ازنظر تعداد شهدا و هم ازنظر کشفیات مواد مخدر و منحل کردن باندهای اشرار بوده است.

    کشف ۹۵۰ تن مواد مخدر در سال گذشته
معاون قضایی دادستانی کل کشور در خصوص میزان کشفیات مواد مخدر هم گفت: کشفیات مواد مخدر در سال گذشته ۹۵۰ تن بوده این در حالی است که یکی از مراکز تولید مواد مخدر که در همسایگی ما قرار دارد کشفیاتش به ۳۰۰ تن می‌رسد و این‌ها نتیجه اقدامات نیروهای مقابله‌ای ما بوده است؛ البته پیام منفی هم دارد که نشان می‌دهد تولیدات به حدی زیاد شده که اگر ۱۰ یا ۱۵ سال پیش‌تولید کشور همسایه ۲۰۰ تن بود با حضور، نظارت و وجود نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا اکنون تولیدات به ۱۰ هزار تن رسیده و برخلاف ادعای این کشورها تولید مواد مخدر ۲۰۰ برابر شده است و این موضوع اثرات سوء نیز بر کشور ما می‌گذرد.

    ترانزیت مواد مخدر توسط کولبران
عمرانی، گفت: در ایران طبق آمار سازمان ملل در حوزه مقابله با مواد مخدر جزو سردمداران مبارزه هستیم و بارها تشویق شده‌ایم و در کشور کمتر به سران و اعضای اصلی مافیا اجازه داده‌شده که جرأت حضورداشته باشند، اما شک ندارم پشت سر جابجایی محموله‌ها و نوع ترددهایی که به دست کولبرها و کوله‌کش‌ها انجام می‌شود، آدم‌های یقه‌سفیدی وجود دارند که در تمام حوزه‌ها صاحب مفاسد کالا، ارز و سایر مفاسد هستند و در اینجا هم این امر مستثنا نیست.

    تغییر مسیر ترانزیت مواد مخدر توسط قاچاقچیان
وی افزود: امروز تا جایی مقابله‌ها خوب بوده که قاچاقچیان به دنبال تغییر مسیرهای خود هستند و به سمت دریاها، مرزهای آبی شمال و حاشیه خلیج‌فارس رفتند. عمرانی، گفت: مواد مخدر پدیده‌ای نیست که یک سازمان بتواند آن را حل کند، برای همین بوده که قانونگذار در سال ۶۷ حدود ۱۳ تا ۱۴ عضو را در این زمینه مسئول کرده است از قبیل آموزش‌وپرورش، صداوسیما، وزارت ارشاد و بهداشت، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و سایر سازمان‌ها؛ این‌ها شاخص‌های مبارزه هستند.

    جمعیت ۱۴ میلیونی درگیر با مواد مخدر کشور
معاون قضایی دادستانی کل کشور در خصوص تعداد معتادان در کشور، عنوان کرد: تعداد کسانی که درگیر هستند و با حساب سرانگشتی که مسئولان می‌گویند، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.

وی افزود: البته تا زمانی که سامانه ملی شناسنامه‌دار کردن معتادان را اجرا نکنیم نمی‌توانیم به‌طورقطع آمار را بگوییم اما همین آمار شاید کمتر یا بیشتر با تعداد اعضای خانواده‌شان حدود ۱۴ میلیون نفر می‌شوند که مستقیم با مواد مخدر در ارتباط‌اند.
عمرانی همچنین در رابطه با پرونده‌های قضایی مواد مخدر توضیح داد: آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست قانون با مصوبه‌ای که در سال ۹۶ و در ذیل اصلاحیه ماده ۴۵ داشته مقدار زیادی تخفیف شامل حال این مجرمان کرده است و درنتیجه از آمارها کاسته، به‌هرحال مجلس مصوبه‌ای داشته و ما هم مجری اجرای آن هستیم اما هنوز گزارش دقیقی از این‌که این قانون به نفع بوده یا خیر، انجام‌نشده و کار کارشناسی پژوهشی بر روی آن در حال انجام است.

    انهدام بنیان‌های مالی قاچاقچیان از سیاست‌های قوه قضاییه
عمرانی، افزود: آنچه مسلم است؛ قوه قضاییه در ورود به این پرونده‌ها مطابق قانون به‌درستی رفتار کرده و محکوم را محاکمه و به مجازات رسانده است. وی، گفت: آنچه اکنون مهم بوده این است که مسیر برخوردها باید تغییر کند، باید به سراغ بنیان‌های مالی قاچاقچیان برویم، اکنون در دنیا درراه مبارزه با جرائم سخت و سازمان‌یافته دیده‌اند که تخریب بنیان‌های مالی قاچاقچیان جواب می‌دهد ما نیز در نمونه‌های زیادی از پرونده‌های کلان قاچاق مواد مخدر زمانی که بنیان‌هایشان را هدف قرار داده‌ایم نتیجه گرفته‌ایم در یک پرونده کلان قاچاق شیشه و در اعضای خانواده آن که به‌صورت باندی و خانوادگی فعالیت می‌کرد مشاهده شد در حساب یک کودک ۶ ساله ۹۰ میلیارد تومان پول واریز می‌شده است.

     رصد حساب‌های بانکی مافیای مواد مخدر
عمرانی در خصوص رصد حساب‌های بانکی، اظهار کرد: برای ما هم یک روش حساب می‌شود که حساب‌های بانکی را کنترل کنیم. زمانی که گزارش‌هایی در مورد حساب‌های مالی غیرقانونی و نامشروع که ارقام کلانی در آن‌ها ردوبدل می‌شود، به دست می‌رسد، می‌بینیم زمانی که ورود می‌کنیم و اموالشان مسترد و به بیت‌المال برگردانده می‌شود، به‌مراتب مجازاتی سنگین‌تر از حبس برای این مفاسد بوده است. 

وی در رابطه بانفوذ مواد مخدر به زندان‌ها نیز عنوان کرد: در بهترین زندان‌های دنیا هم تا ۱۰ درصد مواد مخدر ردوبدل می‌شود. به‌هرحال ما نفوذ مواد مخدر به زندان را نفی نمی‌کنیم ولی به روش‌های مختلف مانند استفاده از تجهیزات به‌روز، قرنطینه و غیره تلاش کرده‌ایم که زندان‌ها پاک بمانند؛ اما قطعاً درصدی علیرغم همه این اقدامات نفوذ می‌کند و نمی‌توان آن را تکذیب یا انکار کرد، بااین‌حال، ما اکنون در بهترین دوره مراقبت‌ها هستیم و با رصدی که وجود دارد، حداقل حداقل‌ها در این زمینه را شاهد هستیم.

حمایت

منتشر شده در چهارشنبه, 24 ارديبهشت 1399 10:13

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش