text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

مقامات قضایی اعلام کردند تخریب 111 ویلای غیرمجاز در کشور

سایت حقوقیدیده بان هشتم : در اجرای تبصره 2 ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، یکصد ویلای لوکس غیرمجاز در شهریار تخریب شد همچنین تخریب ۱۱ باب ویلای غیرمجاز در منطقه بیرگان شهرستان کوهرنگ از توابع استان چهارمحال و بختیاری از اول خردادماه با دستور مقامات قضایی آغاز شده است.

احمدرضا بهرامی، رییس‌کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری از آغاز تخریب ۱۱ باب ویلای غیرمجاز در این استان خبر داد و عنوان کرد: با قطعیت یافتن حکم قضایی مبنی بر تغییر کاربری غیر مجاز اراضی زراعی در ساخت ۱۱ باب ویلای غیرمجاز در منطقه بیرگان شهرستان کوهرنگ از توابع استان چهارمحال و بختیاری و دستور مقامات قضایی این استان مبنی بر اجرای حکم قطعی صادره، تخریب ویلا‌های موضوع حکم آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: تخریب این ویلا‌ها که از سوی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به صورت غیرمجاز در منطقه بیرگان شهرستان کوهرنگ احداث شده بود، از اول خردادماه با حضور مسئولان قضایی و جمعی از مردم آغاز شد.
بهرامی در حاشیه عملیات تخریب این ویلا‌ها گفت: دستگاه قضایی استان چهارمحال و بختیاری برای صیانت از حقوق عامه و حفظ اراضی ملی با هر تخلفی که موجب تضییع حقوق بیت‌المال شود، قاطعانه برخورد می‌کند.
رییس‌کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری افزود: پس از وصول شکایت از مراجع ذی‌صلاح، دستگاه قضایی با رسیدگی به پرونده، حکم تخریب ویلا‌ها را صادر و پس از طی مراحل قانونی و قطعیت دادنامه، ضمن هماهنگی با مقامات عالی قوه‌قضاییه عملیات اجرایی را آغاز کرد.
وی اظهار امیدواری کرد با همکاری و حمایت مردم و دستگاه‌های اجرایی متولی بتوانیم دست متجاوزان به منابع ملی و اموال عمومی را قطع کنیم.

 تخریب ۱۰۰ ویلای لوکس غیرمجاز در شهریار
حمید عسگری‌پور، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار نیز اظهار کرد: در اجرای تبصره 2 ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، حدود ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی که متاسفانه به صورت غیرمجاز تغییرکاربری داده شده بود، با صدور دستورات قضایی لازم آزادسازی شد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا، یکصد ویلای لوکس که دارای استخر، سونا و جکوزی بودند، تخریب شد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار عنوان کرد: در این ویلا‌ها به صورت غیرمجاز انشعاب آب، برق و حتی گاز وجود داشت که در این زمینه تذکرات لازم نیز به ادارات خدمات‌رسان داده شد.
عسگری‌پور گفت: در خصوص تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی که خارج از محدوده شهری است صرفا جهاد کشاورزی صلاحیت لازم برای صدور مجوزهای لازم و تغییرکاربری از طریق کمیسیون‌های مربوطه را دارد و شهرداری‌ها حق هیچ گونه صدور مجوزی برای ساخت و ساز در این حوزه را ندارند.
 هشدار به متخلفان واگذاری زمین‌های دولتی  به افراد خاص
هادی هاشمیان، رییس‌کل دادگستری استان گلستان نیز اظهار کرد: با اقداماتی که انجام شده است، مردم و دستگاه‌های اجرایی نسبت به تخریب جنگل و قطع درختان حساس شده‌اند و تخریب آنها را به دستگاه‌های متولی گزارش می‌کنند، اما درباره مراتع این حساسیت وجود ندارد.
وی افزود: متاسفانه در استان گلستان، شاهد هستیم برخی افراد شبانه ده‌ها هکتار از مراتع را شخم می‌زنند و کشت و کار می‌کنند و زمانی گزارش به ما می‌رسد که این مراتع حسابی آسیب دیده‌اند.
رییس‌کل دادگستری استان گلستان با بیان اینکه به گواه کارشناسان، خطر ریزگرد بیخ گوش این استان است، از سمن‌ها دعوت کرد تا برای فرهنگ‌سازی و ایجاد حساسیت در مردم، به موضوع حفظ مراتع هم ورود کنند.
هاشمیان با اشاره به موضوع غیرقانونی واگذاری اراضی دولتی، عنوان کرد: اداره راه و شهرسازی در واگذاری زمین‌های دولتی  باید افرادی را که در قالب تعاونی هستند و تاکنون از تسهیلات دریافت زمین بهره مند نشده‌اند، در اولویت قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: واگذاری زمین‌های دولتی  به افراد خاص با هیچ بهانه‌ای توجیه‌پذیر نیست و دادگستری در برخورد با متخلفان تعارف ندارد.
رییس‌کل دادگستری استان گلستان در ادامه سخنان خود بار دیگر از دستگاه‌های دولتی خواست که تا پایان امسال برای املاک و زمین‌هایی که در اختیار دارند، سند بگیرند و تاکید کرد: یکی از مهمترین علل زمین‌خواری و تعرض به زمین‌های دولتی و منابع طبیعی، سند نداشتن این زمین‌هاست.

 تشکیل پلیس انفال
حجت الاسلام سیدرضا سیدحسینی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان نیز از تشکیل پلیس انفال خبر داد و گفت: پلیس انفال از نمایندگان دستگاه‌ها برای پیشگیری از ساخت‎ و سازهای غیرمجاز تشکیل شده است که می‌توانند بدون نیاز به حکم دادگاه هر جا سازه‌‎ای بدون مجوز در مراحل اولیه ساخت و ساز بود، آن را تخریب کنند.

وی افزود: خلاهای قانونی و مشخص نبودن محدوده وظایف دستگاه‌ها،  فرصتی برای سودجویان و دست‌اندازان به اراضی ملی و منابع طبیعی فراهم کرده بود که با تشکیل پلیس انفال این مشکل را برطرف کردیم.

 آزادسازی اراضی ملی و قلع و قمع بنا‌های غیرمجاز 
غلامعلی صادقی، رییس‌کل دادگستری استان خراسان رضوی نیز در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال این استان با تأکید بر لزوم برخورد با سوء استفاده‌کنندگان و افراد قانون‌شکن که مبادرت به دست‌اندازی به بیت‌المال از جمله در ارتفاعات جنوب مشهد می‌کنند، عنوان کرد: مجموعه قضایی این استان در راستای ایفای وظایف قانونی، ضمن حمایت از مدیران قانونمند در امر مقابله با سوءاستفاده‌کنندگان و دست‌اندازان به اراضی ملی، منابع طبیعی و بیت‌المال، با مدیرانی که با سهل‌انگاری احتمالی و عدم دقیق انجام وظایف قانونی، زمینه‌های تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و حیف و میل بیت المال را فراهم می‌کنند نیز طبق قانون برخورد خواهد کرد.

وی با تشریح برخی از اقدامات انجام‌شده توسط شورای حفظ حقوق بیت‌المال گفت: پیشگیری از تصرف جدید منابع طبیعی، قلع و قمع بنا‌های غیرمجاز، آزادسازی مقادیر قابل توجهی اراضی ملی، رفع تصرف و اعاده به وضع سابق این اراضی، برخورد با متخلفان زیست محیطی از جمله در ارتفاعات جنوبی، برگزاری گشت‌های مشترک مقابله با زمین خواری، شناسایی و پلمپ بنگاه‌های غیرمجاز املاک از جمله این اقدامات بوده است.

حمایت

منتشر شده در سه شنبه, 06 خرداد 1399 10:22

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش