text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

نظریه مشورتی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : پرونده‌اي کیفري که در دادگاه بخش منجر به حکم کیفري شده است، در نتیجه اعاده دادرسی نقض شده و باید به شعبه هم‌عرض ارجاع شود؛ چنانچه دادگاه بخش شعبه هم‌عرض نداشته باشد و رسیدگی در حوزه قضایی شهرستان صورت گیرد، آیا رسیدگی بعدي قضایی توسط دادسراي همان حوزه است؟ چرا که پرونده اول فاقد کیفرخواست است و محکمه کیفري شهرستان بدون کیفرخواست حق ورود ندارد یا اینکه نیازي به ارسال به دادسرا نیست و پرونده توسط دادگاه کیفري شهرستان به جانشینی از دادگاه بخش رسیدگی می‌کند؟ برخی همکاران معتقدند از آنجایی که دادگاه کیفري شهرستان دادگاه اختصاصی است و با دادگاه عمومی بخش متفاوت است و فاقد کیفرخواست است، باید ابتدا در دادسرا صورت گیرد. نظر آن اداره‌کل چیست؟ در صورتی که پرونده‌اي در دادگاه کیفري شهرستان پس از صدور کیفرخواست منجر به حکم کیفري شود و پس از اعاده دادرسی رأي نقض و به شعبه هم‌عرض ارجاع شود، چنانچه شهرستان فاقد شعبه دیگر بوده و نزدیکترین حوزه دادگاه بخش همان حوزه باشد، آیا پرونده مذکور که همراه با کیفرخواست است قابل ارجاع به دادگاه بخش است؟ آیا می‌توان گفت دادگاه بخش دادگاه کیفري دو نبوده و مرجعی اختصاصی و فاقد قابلیت رسیدگی است و آیا موضوع باید در دادگاه کیفري شهرستانی دیگر که هم‌عرض دادگاه کیفري دو شهرستان صادرکننده رأي منقوض است، رسیدگی شود؟
مستفاد از مواد 299، 341، 475 و 476 قانون آیین دادرسی کیفري مصوب سال 1392 هرگاه حکم محکومیت قطعی‌تیافته دادگاه عمومی بخش مورد تجویز اعاده دادرسی قرار گیرد، رسیدگی مجدد در صلاحیت دادگاه هم‌عرض است و چنانچه دادگاه بخش مذکور فاقد شعبه دیگري باشد و در این صورت رسیدگی به پرونده در دادگاه کیفري دو شهرستان مربوطه ضرورت یابد، رسیدگی مذکور در دادگاه یادشده صورت می‌پذیرد و موجب قانونی جهت ارجاع پرونده به دادسرایی که در معیت دادگاه کیفري دو شهرستان قرار دارد و نیز صدور کیفرخواست وجود ندارد؛ زیرا با صدور تجویز اعاده دادرسی از سوي دادگاه عمومی بخش، مفروض این است که تحقیقات مقدماتی قبلاً انجام شده و پرونده امر در مرحله دادرسی به معناي اخص قرار گرفته است.

چنانچه متنی در شرح دادخواست قید شود که با ستون خواسته دادخواست تعارض داشته باشد یا اصلاً متن عنوان‌شده در شرح دادخواست اشتباه باشد و خواهان نیز طی لایحه ‌اي کتباً و رسماً عدم توجه به شرح دادخواست و نهایتاً ملاك قرار دادن ستون خواسته در دادخواست را تقاضا کرده باشد، رویه شعبه رسیدگی‌کننده چگونه باید باشد؟
بازگشت به استعلام شماره 13076/1/98 مورخ 23 شهریور سال 1398 به شماره ثبت وارده 1056 مورخ 2 مهر سال جاری نظریه مشورتی کمیسیون آیین دادرسی مدنی این اداره کل به شرح زیر اعلام می‌شود: خواسته همان است که در ستون مربوط در دادخواست ذکر شده است و اگر خواسته تعیین‎شده در ستون مربوط و شرح دادخواست معارض به نظر برسند، دادگاه با اخذ توضیح از خواهان رفع ابهام به عمل می آورد.

حمایت

منتشر شده در سه شنبه, 06 خرداد 1399 14:09

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش