text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

آشنایی با مراحل نصب قیم

سایت حقوقیدیده بان هشتم : پدر یا جد پدری (پدربزرگ پدری) سرپرست طفل، غیررشید یا مجنون هستند و با وجود آنها نوبت به قیم نمی‌رسد بنابراین وقتی قیم تعیین و نصب می‌شود که پدر یا پدربزرگ پدری زنده نباشند.

مطابق قانون و رویه دادگاه‎ها تمام افراد کمتر از ۱۸ سال تمام شمسی حق تصرف و مداخله در امور مالی خود را ندارند و به تغییر حقوقی رشید محسوب نمی‌شوند همچنین پسران کمتر از ۱۵ سال و دختران کمتر از ۹ سال تمام در امور غیرمالی نیازمند سرپرست هستند و طفل محسوب می‌شوند.
از طرفی تمام افرادی که توانایی ذهنی اداره اموال خود را ندارند (سفیه و مجنون) نیازمند سرپرستی هستند. به این افراد محجورگفته می‌شود.

 ولی قهری کیست؟
پدر یا جد پدری (پدربزرگ پدری) سرپرست طفل، غیررشید یا مجنون هستند و با وجود آنها نوبت به قیم نمی‌رسد بنابراین وقتی قیم تعیین و نصب می‌شود که پدر یا پدربزرگ پدری زنده نباشند.

هرکدام از پدر یا جد پدری در زمان حیات می‌تواند برای بعد از خود و سرپرستی کودک و مجنون وصی مشخص کند. 
در این صورت نیز تا زمانی که وصی باشد نوبت به قیم نمی‌رسد. به عبارت دیگر مادامی که پدر، جد پدری یا وصی منتخب آنها باشد، قیم تعیین نخواهد شد و با عدم وجود آنهاست که نوبت به نصب قیم (سرپرست قانونی) می‌رسد.
مطابق ماده ۱۱۸۴ قانون مدنی اصلاحی سال 1379 اگر ولی قهری مراعات مصلحت طفل را نکند به درخواست یکی از بستگان طفل و اثبات آن، دادگاه ولی قهری را عزل می‌کند و به جای آن قیم تعیین می‌کند. 
باید توجه داشت که اگر ولی قهری (پدر یا جد پدری) بیمار باشند یا با توجه به کهولت سن قادر به اداره امور محجور نباشد، دادگاه پس از تشخیص فردی را به عنوان امین همراه ولی قهری خواهد کرد.
 برای چه کسانی قیم تعیین می‌شود؟
همانطور که گفته شد، پدر یا جد پدری، سرپرست طفل، غیررشید یا مجنون هستند و با وجود آنها نوبت به قیم نمی‌رسد بنابراین وقتی قیم تعیین و نصب می‌شود که پدر یا پدربزرگ پدری زنده نباشند.
اما در زمانی که پدر و جد پدری حضور ندارند، مادر تا زمانی که ازدواج نکرده است و با داشتن صلاحیت، بر سایر بستگان محجور برای قیمومت اولویت دارد.
در صورت محجور شدن مادر، شوهر او در صورت داشتن صلاحیت بر سایر نزدیکان و بستگان زن اولویت دارد و در نبود اشخاص مذکور سایر بستگان محجور با داشتن صلاحیت بر سایرین مقدم هستند. 
کسانی که محکوم قطعی به سرقت، کلاهبرداری، اختلاس، ورشکستگی، تجاوز، جرایم منافی عفت، جنایت علیه اطفال شده یا معروف به فساد اخلاق باشند نباید به عنوان قیم منصوب شوند.
همچنین قیم یا اقوام درجه یک قیم نباید با محجور پرونده مالی و غیرمالی در دادگاه داشته باشند.

 اهم وظایف و اختیارات قیم 
 قیم نماینده قانونی شخص محجور است. پس مواظبت از کلیه امور مالی محجور با قیم است.

قیم باید قبل از هر اقدامی لیست کامل اموال و دارایی بالقوه و بالفعل محجور را به دادسرای امور سرپرستی ارائه کند و در صورت پنهان‎کاری تعمدی از قیمومت عزل خواهد شد.
قیم باید لااقل سالی یک بار شرح اقدامات مالی خود را به دادسرای سرپرستی اعلام کند.
قیم به عنوان نماینده قانونی نمی‎تواند در دادگاه یا دادسرا پرونده مربوط به محجور را با صلح خاتمه دهد مگر با تصویب دادسرای امور سرپرستی.
هرگاه قیم زن باشد و ازدواج کند، باید به دادگاه (دادسرای امور سرپرستی) اعلام کند. در صورت عدم اعلام، این موضوع می‌تواند از علل عزل او باشد.
زن بدون اجازه شوهر نمی‌تواند قبول قیمومت کند.

حمایت

منتشر شده در دوشنبه, 12 خرداد 1399 09:56

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش