text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

معاون بین‌الملل قوه‌قضاییه: نگاه نژادپرستانه در تار و پود سازو کارهای آمریکاست

سایت حقوقیدیده بان هشتم : معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه‌قضاییه قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور را نقض فاحش حقوق بشر دانست و گفت: تبعیض نژادی و خودبرتربینی دولت آمریکا تهدیدی جدی برای همه ملت‌های دنیا است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری در ارتباط تصویری با برنامه ویژه خبری در خصوص روزه سکوت نهادهای حقوق بشری در قبال جنایت پلیس آمریکا در به قتل رساندن شهروند سیاه‌پوست این کشور، اظهار کرد: جنایتی که در آمریکا طی چند روز گذشته رخ داد از جهات مختلفی حائز اهمیت و قابل‌بررسی است.
وی افزود: طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی آمریکایی‌ها، روزانه ۳ شهروند آمریکایی توسط پلیس کشته می‌شوند. جنایتی که اخیراً از سوی پلیس آمریکا منجر به قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی شد که بسیار فجیع و دلخراش بود و احساسات بسیار زیادی را نه‌تنها در داخل آمریکا بلکه در خارج از آمریکا نسبت به قتل یک انسان برانگیخت، باید از چند جهت موردبررسی قرار گیرد.
دبیرستاد حقوق بشر، تأکید کرد: نکته مهم‌تر نوع رویکردی است که باعث چنین فاجعه و جنایتی در آمریکا شد و آن ساختار و سازوکارهای نژادپرستانه‌ای است که در عرصه‌های مختلف حاکمیتی آمریکا نهادینه‌شده است. اوباما که ۸ سال رییس جمهور آمریکا بوده، در اظهارنظر در خصوص این جنایت می‌گوید این مساله در آمریکا عادی است! وقتی مردم به‌نظام سلامت و نظام قضایی مراجعه می‌کنند و یا وقتی در خیابان قدم می‌زنند و یا به تماشای پرندگان درجایی می‌ایستند این تبعیض نژادی را در آمریکا به عینه حس می‌کنند.
وی تصریح کرد: تبعیض و نوع نگاهی که باعث شکل‌گیری و شیوع فاجعه‌ای در قالب دو جنگ جهانی در جهان شد ناشی از تفکر نازیسم بود و بنیان آن بر پایه خودبرتربینی است. این مساله در آمریکا رشدونمو پیداکرده و این تهدیدی جدی برای همه دنیاست.
باقری یادآور شد: جنایتی که در آمریکا اتفاق افتاد نقض فاحش حقوق بشر است و در تناقض با قواعد بنیادین، عام‌الشمول و آمره بین‌المللی است و برای دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی مسئولیت‌آور است و نمی‌تواند از این اتهام شانه خالی کند چون یک اتفاق عادی نبوده است. بحث تبعیض نژادی در آمریکا بسیار جدی است؛ طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی آمریکایی‌ها، ۳۰ درصد از جمعیت ایالت شیکاگو سیاه‌پوست هستند درحالی‌که مشخص شد ۶۰ درصد از کسانی که به خاطر کرونا در این ایالت از بین رفتند سیاه‌پوست بودند.
وی خاطرنشان کرد: نگاه نژادپرستانه در تاروپود حاکمیت و سازوکارهای آمریکا وجود دارد و این موضوع نه‌تنها یک تهدید برای همه شهروندان آمریکا محسوب می‌شود بلکه همانطور که نازیسم فقط مردم آلمان را تهدید نکرد و دنیا را در معرض یک تهدید جدی قرار داد، نژادپرستی هم برای همه دنیا یک تهدید است و مردم دنیا نسبت به این قضیه حساس هستند. بر همین اساس نهادهای حقوق بشری در دنیا باید نسبت به این قضیه حساس باشند و نسبت به آن واکنش جدی داشته باشند.
معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه‌قضاییه، بیان کرد: در تعاملاتی که با برخی از این سازمان‌ها داشتیم این مساله را متذکر شدیم که باید سازوکارهای بین‌المللی نسبت به این قضیه بی‌توجه نباشند. باید کمیته‌های حقیقت‌یاب برای نه‌فقط این قتل به‌عنوان یک فاجعه، بلکه سازوکارهای تبعیض نژادی و نژادپرستی در داخل آمریکا باید به‌طورجدی موردتوجه سازمان‌های حقوق بشری قرار گیرد؛ چون این قضیه هم نقض حقوق مردم آمریکا در داخل این کشور و هم یک تهدید برای همه ملت‌های دنیا است.
وی ادامه داد: سیاستی که آمریکایی‌ها در قبال بسیاری از کشورهای دنیا اعمال می‌کنند مثل چین، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و برخی کشورهای دیگر مثل افغانستان و عراق دقیقاً همین نگاه را در آنجا بروز و نمود داده‌اند. زمانی که اوباما رییس جمهور شد و سیاست تغییر را نسبت به سیاست‌های بوش پسر خواست عملیاتی کند، گفت نیروهای آمریکایی باید از عراق خارج شوند به این دلیل که هزینه‌های صرف‌شده آمریکا در عراق بیشتر از منافعی است که به دست می‌آوریم! اوباما هیچ اشاره‌ای به صدها هزار کشته به‌جامانده براثر تصمیم یکجانبه و مستکبرانه دولت بوش نکرد.
باقری گفت: ترامپ هم چندین‌بار به صرف هزینه ۷ تریلیون دلاری دولت آمریکا در منطقه غرب آسیا اشاره‌کرده، اما تأکید کرده این هزینه سودی برای آن‌ها در پی نداشته و گفته وقتی به عراق و افغانستان می‌خواهم بروم باید شبانه و مخفیانه بروم؛ جالب اینجاست که هیچ اشاره‌ای نمی‌کند که سیاست آمریکا باعث قتل، جرح و صدمه به صدها هزار تن از مردم افغانستان، عراق، فلسطین، لبنان، یمن و یا صدمه به بسیاری از مردم کشورهای منطقه و انهدام زیرساخت‌های آن‌ها شده‌اند!
وی افزود: چنین نگاهی نشان‌دهنده ساختاری بودن نگاه خودبرتربینی آمریکایی‌ها و ترجمه فرمایش حضرت امام خمینی (ره) یعنی شیطان بزرگ، و فرمایش حضرت آقا نسبت به آمریکا، که مصداق اتم استکبار است. این بحث ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران است؛ امروز این بحث برای مردم دنیا و نخبگان دنیا روشن‌شده که این تهدید یک تهدید محدود نیست و ناشی از یک ماجراجویی از سوی سران کشور آمریکا نیست بلکه این‌یک بنیان فکری نهادینه‌شده در ساختار فکری آمریکاست که اگر شیوع پیدا کند همه مردم دنیا را تهدید می‌کند و به‌عنوان یک تهدیدکننده امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود و باید با آن مقابله شود.
دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: سازمان‌های حقوق بشری در دنیا باید فعال‌تر، جدی‌تر، موثرتر و نتیجه‌بخش‌تر در قبال سیاست‌های تبعیض‌نژادی و نژادپرستانه در داخل آمریکا و سیاست استثناگرایی در خارج از آمریکا که دولت این کشور آن را پیگیری می‌کند، واکنش جدی‌تر اتخاذ کنند و جلوی شیوع و تسری آن را به‌جاهای دیگر بگیرند.
حمایت
منتشر شده در دوشنبه, 12 خرداد 1399 10:12

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش