text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

شروط‌ تحقق قرارداد رهن

سایت حقوقیدیده بان هشتم : رهن در اصطلاح حقوقی، عقدی است که به موجب آن مالی وثیقه دین قرار گیرد و به همین علت گفته‎اند که رهن وثیقه‎‌ای برای طلب مرتهن است. ماده ٧٧١ ‏قانون مدنی در مقام تعریف عقد رهن اعلام کرده است «رهن عقدی است که به موجب آن مدیون، مالی را برای وثیقه به داین می‌دهد. رهن‌دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن می‌گویند.»

از آنجایی که قرارداد رهن نسبت به رهن‌گیرنده جایز است؛ یعنی می‌تواند هر وقت بخواهد قرارداد را به‌ هم‌ بزند، می‌تواند از امتیاز خود نسبت به رهن هم بگذرد. 
حتی اگر در قرارداد رهن، شرط شده باشد که رهن‌گیرنده وکیل در فروش است، این شرط او را به قرارداد رهن پایبند نمی‌کند و اثر آن تنها این است که رهن‌دهنده نمی‌تواند وکالت رهن‌گیرنده را باطل کند.
رهن‌گیرنده برای فروش مال مرهونه و مطالبه طلب خود نهایتاً باید به مقامات عمومی مراجعه کند و نمی‌تواند بر اساس وکالت از سوی رهن‌دهنده، مال را بفروشد یا آن را تملک کند. 
این مورد برای حمایت از حقوق بدهکارانی است که از شدت اضطرار ناچار می‌شوند شرایط سرمایه‌داران را بپذیرند تا شاید مشکلات مالی‌شان برطرف شود. 
قانون هم خواسته فروش مال مرهون را زیرنظر بگیرد و مانع از آن شود که طلبکار، مبلغی بیشتر از طلب خود را به ‌دست بیاورد.
باید بدانیم که نمی‌توان در عقد رهن شرط کرد که اگر طلب رهن‌گیرنده تا زمان سررسید دین پرداخت نشود، مال رهنی برای او باشد و او مالکش شود. به‌عبارتی این شرط باطل است.
نمی‌توانیم در عقد رهن شرط کنیم که رهن‌‎گیرنده حق فروش مال مورد رهن را ندارد. در این صورت شرط باطل است. 
در اینکه قرارداد رهن نیز باطل است یا خیر، اختلاف ‌نظر وجود دارد. البته اگر شروطی درباره قیمت یا اذن شخص معین یا اینکه مال مورد رهن پس از چند ماه به خریدار تحویل داده شود، صورت بگیرد، در درستی قرارداد و شرط نباید تردید کرد.
ممکن است باغی به رهن داده شود و در هر فصلی از سال محصول داشته باشد. در این صورت میوه و محصول آن باغ جزء رهن نیست و برای خود رهن‌دهنده است؛ مگر این که در قرارداد دو طرف به نحو دیگری با یکدیگر توافق کرده باشند.
بنابراین اگر شرط شده باشد که منافع مال مورد رهن برای رهن‌گیرنده باشد، ایرادی ندارد و اسم رهن هم «رهن تصرف» است. 
از طرف دیگر، منافعی که قابل جداسازی از مال نیستند، جزء رهن محسوب می‌شوند. مثل درخت‌هایی که در باغ می‌رویند.

 شرایط صحت رهن
از جمله مواردی که برای صحیح بودن قرارداد رهن باید رعایت شود، این است که مثل بقیه قرارداد‌ها باید توافق دو طرف در قرارداد رهن وجود داشته باشد.

همچنین باید بدانید که هدف از قرارداد رهن این است که وثیقه تا زمان دادن بدهی، در رهن طلبکار بماند تا او بتواند از طریق فروش آن، طلبش را وصول کند. 
بنابراین اگر مدت رهن به ‌نحوی تعیین شود که قبل از فرا رسیدن موعد، بدهی از بین برود، قرارداد رهن به ‌کلی باطل است و این شرط بر خلاف هدف بستن قرارداد رهن است. 
البته مشکلی وجود ندارد که مدت رهن، بیشتر از مهلت پرداخت دین باشد.
شرط دیگر، اهلیت داشتن برای معامله کردن در مورد رهن‌دهنده و رهن‌گیرنده است. 
کسی برای قرارداد بستن اهلیت دارد که بالغ و عاقل باشد و به سن رشد رسیده باشد (یعنی بتواند منافع و ضرر‌های خویش را تشخیص دهد). 
البته امکان دارد مالی که برای کودکی است یا برای کسی است که چندان منافع و مزایای خود را تشخیص نمی‌دهد و به‌ عبارتی سفیه است، توسط، ولی یا قیم او (نماینده قانونی) به رهن داده شود. 
البته برای اینکه به اموال کودک، دیوانه یا سفیه لطمه‌‌ای وارد نشود، قانونگذار قیم را در رهن اموال غیرمنقول (زمین، خانه، باغ) و منقول (اموالی که قابلیت جابه‌جایی دارند) محدود کرده‌ است. 
یعنی باید مصلحت طفل یا سفیه را رعایت کند و دادستان هم اجازه چنین معامله‌ای را بدهد.
در مورد اینکه دادستان در کار ولی قهری (یعنی پدر و پدر بزرگ پدری طفل) دخالت می‌کند یا خیر، باید گفت که ظاهراً، ولی قهری مصلحت و منافع شخصی که بر او ولایت دارد را رعایت می‌کند و خلاف این مساله نیاز به اثبات دارد.
باید بدانیم که ولی قهری نمی‌تواند مال کودک یا شخصی که بر او ولایت دارد را به‌ عنوان وثیقه بدهی خود قرار دهد. 
به این دلیل که هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند از اختیاراتی که دارد به زیان کسی که از طرف او نمایندگی دارد، استفاده کند. 
در این مورد به نظر می‌رسد ولی قهری نمی‌تواند در دادگاه ثابت کند که مصلحت و منافع کسی که بر او ولایت دارد را مدنظر قرار داده است.
از طرف دیگر قبول رهن توسط ولی قهری امکان‌پذیر و صحیح است. زیرا در نهایت به سود طفل یا سفیه است که طلبش، وثیقه داشته باشد.

 ویژگی‌های مال مورد رهن
مالی که مورد رهن قرار می‌گیرد حتماً باید وجود خارجی داشته باشد و شما بتوانید آن را ببینید. 

زیرا همان طور که گفته شد قرارداد رهن با قبض کردن مال رهنی درست است. 
البته می‌توان مالی که بین چند نفر مشترک است (مال مشاعی) را مورد رهن قرار داد و حتما لازم نیست که مالی باشد که تمام آن برای یک نفر باشد. باید بدانیم اموالی که غیر مادی هستند مثل حق سرقفلی یا مطالبات (طلب‌ها) را نمی‌توان به رهن داد. 
البته می‌توانید اسکناس، سند‌های در وجه حامل یا سهام بی‍نام شرکت‌ها را به رهن بدهید. 
اما حواستان باشد که سهام و اوراق تجاری بانام را نمی‌توانید به عنوان وثیقه قرار بدهید.
مال مورد رهن باید قابل ‌فروش باشد تا طلبکار بتواند طلبش را وصول کند؛ بنابراین زمین موات (زمین‌هایی که احیا و آباد نشده‌اند)، مال وقوفه، اموال عمومی و راه‌ها یا مواد مخدر نمی‌تواند موضوع رهن قرار گیرد. 
زیرا رهن‌گیرنده نمی‌تواند این اموال را بفروشد یا مالک آنها شود.

حمایت

منتشر شده در سه شنبه, 13 خرداد 1399 09:40

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش