text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

رییس قوه قضاییه در آیین تجدید میثاق با آرمان های امام راحل(ره): همه مسئولان باید نظارت مردم را بپذیرند

سایت حقوقیدیده بان هشتم :  رییس قوه قضاییه  و مسئولان عالی قضایی روزگذشته و همزمان با اولین روز هفته قوه‌قضاییه با حضور در حرم امام خمینی (ره) با آرمان‌های امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

به گزارش مرکز رسانه قوه‌قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه‌قضاییه در این چهل سال تا چه اندازه توانسته است، ملجأ و پناهگاه مردم باشد، با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و آیت‌الله شهید دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیرماه، گفت: در این چهل‌ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دستگاه قضایی مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، تلاش‌های قابل‌توجهی را انجام داده است؛ لیکن با آنچه باید، در اجرای عدالت فاصله دارد و باید تلاش کنیم که این فاصله کم و کمتر شود. وی ادامه داد: باید تلاش کنیم دستگاه قضایی در طراز دستگاه قضایی امیرالمؤمنین (ع) و دستگاه قضایی مورد انتظار امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری باشد.
رییس قوه‌قضاییه بابیان اینکه از مهم‌ترین آموزه‌های امام خمینی (ره) به همه ما، اجرای عدالت است، تصریح کرد: در چهاردهم خرداد امسال، رهبر معظم انقلاب به‌عنوان بهترین شاخص برای تبیین خط امام راحل (ره) فرمودند که امام شخصیتی تحول‌گرا و تحول‌خواه است و یکی از ابعاد مهم تحولی امام خمینی (ره)، تحول در اجرای عدالت است.
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: امروز برای نظام اسلامی در گام دوم و بر بستر این گام، مسئله اجرای عدالت از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد. وی، بیان کرد: اقدامات بسیاری صورت گرفته که لازم بوده؛ ولی کافی نبوده است. منظور از اجرای عدالت این است که قانونگذاران در حوزه قانونگذاری، قانون عادلانه تصویب کنند؛ مجریان در حوزه اجرا عادلانه اجرا کنند و قضات در حوزه قضاوت، عادلانه داوری کنند و مردم احساس عدالت کنند. مردم احساس کنند اگر در گوشه‌ای از کشور به آن‌ها ظلمی شد و به دستگاه قضایی مراجعه کردند، به پدری مهربان رجوع کرده‌اند که حتماً حق آن‌ها را بازخواهد ستاند. این نکته‌ای است که به کار و تلاش و جدی نیاز دارد. رییس قوه‌قضاییه با تشکر از قضات متدین و پرتلاش دستگاه قضایی در سراسر کشور برای رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای عدالت، ابراز امیدواری کرد در دوره تحول و گام دوم انقلاب اقدامی متفاوت در عرصه تحقق عدالت صورت گیرد. آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: همه اقداماتی که انجام‌شده، قابل‌تقدیر است؛ اما کار متفاوت آن است که حتماً مردم در این دوره احساس کنند که اجرای عدالت صورت می‌گیرد.
رییس قوه‌قضاییه با تاکید بر اینکه قانون‌گریزی و نظارت‌گریزی ضدارزش و قانون‌گرایی و نظارت‌پذیری ارزش است، گفت: تمام مدیران باید در اجرای قانون تلاش کنند و هیچ‌کسی به خود اجازه ندهد که قانون‌گریزی کند و همگان نظارت، خصوصاً نظارت مردم را به‌عنوان یک اصل بپذیرند.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در این‌گونه موارد به ما تاکید دارند. به‌طور مثال هر دستگاهی آمار و ارقامی دارد و به هر دستگاه مراجعه کنیم می‌گوید طبق این آمار کارکرده‌ام و سؤالی که همیشه رهبر معظم انقلاب به‌درستی از همه ما مسئولان دارند، این است که آیا در خروجی کار، رضایت مردم افزایش پیداکرده و اعتمادشان بیشتر شده است؟ وی افزود: در دوره تحول در نظر داریم با نگاه به کرامت مردم، هم کرامت قاضی، هم کرامت ارباب‌رجوع، هم کرامت کارمندان و هم کرامت متهم، کرامت همه در دستگاه قضایی رعایت شود.
آیت‌الله رئیسی در ادامه بابیان اینکه اگر موضوع حقوق بشر را مطرح می‌کنیم، منظور حقوق بشری است که امام (ره) به ما آموخته‌اند، گفت: این حقوق بشر از متن دین سرچشمه گرفته و توجه به حقوق انسان دارد و این موضوع نه به دلیل آن است که اعلامیه حقوق بشر این‌طور می‌گوید و دیگرانی به‌عنوان سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند، بلکه به دلیل آن است که متن انقلابمان و آموزه‌های امام بزرگوارمان به‌عنوان بنیانگذار این نظام، توجه به حقوق انسان است. رییس قوه‌قضاییه بیان داشت: اساس قانون اساسی توجه به حقوق انسان و اساس آموزه‌های دینی ما توجه به حقوق بشر است و اینکه توجه می‌کنیم و می‌گوییم در کجای دنیا امروز حقوق انسان‌ها تضییع‌شده است، از باب آموزه‌های امام بزرگوار، مقام معظم رهبری و ارزش‌های متن انقلاب ماست.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: امروز می‌بینید در دنیا چگونه حقوق انسان را ضایع می‌کنند و این فریادی که علیه بی‌عدالتی در دنیا بلند شده است. خروشی که مردم آمریکا و اروپا و دیگر کشورهای دنیا علیه بی‌عدالتی دارند، نخواهد خوابید. ممکن است به خاطر ظلم پلیس و ظلم شهرداران و ظلم حکومت ترامپ و نظام سلطه، این حرکت مقداری در بعضی از مناطق فروکش کند، اما این خشم هرگز از بین نخواهد رفت. این خشم علیه بی‌عدالتی و علیه کسانی است که داعیه‌داران حقوق انسان و بزرگ‌ترین ضایع کنندگان حقوق انسان هستند. وی ابراز امیدواری کرد که این خشم، جرقه‌هایی را ایجاد کند و مشتعل شود و این اشتعال، دامن نظام سلطه را بگیرد و آن‌ها را به زیر بکشاند و عدالت برپا شود و ما این روز را بعید و دور نمی‌دانیم.
رییس قوه‌قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد ویژگی‌های شخصیتی و انقلابی شهید بهشتی و نقش ایشان در قوه‌قضاییه، اظهار کرد: از ویژگی‌های مهم مرحوم شهید بهشتی ولایت مداری بود و آن روزهایی که به ایشان بسیار اهانت می‌کردند و او را مورد ظلم و ستم قرار می‌دادند، یادم هست که در مسجد الجواد در مقابل عده‌ای که می‌گفتند چرا حرف نمی‌زنید، فریادشان این بود که امام به ما فرموده‌اند سکوت و سکوت. آنجایی که ایشان پای خود و آبرویش مطرح است، وقتی بحث ولایتمداری است، خیلی قهرمانانه می‌گوید اگر من امروز حرف نمی‌زنم، به خاطر امر امام است؛ چون امام فرموده‌اند که نباید ما جامعه را دچار تزلزل کنیم؛ لذا ولایت مداری دکتر بهشتی زبانزد خاص و عام است. آیت‌الله رئیسی با اشاره به نگاه مدیریتی و تشکیلاتی شهید بهشتی، اظهار کرد: مقوله ولایت‌فقیه را امام (ره) بال‌وپر دادند. البته نه اینکه ولایت‌فقیه را در تاریخ اسلام فقط امام (ره) گفته باشند؛ بلکه در طول تاریخ بعد از آغاز فقه اجتهادی، همه بزرگان فقها بحث ولایت‌فقیه را با نوعی از اختیارات مطرح کردند؛ اما امام (ره) در این دوره این دکترین حکومت اسلامی را مطرح کردند که بحث جدیدی بود و کسی که برای نظریه ولایت‌فقیه امام (ره) ساختارسازی کرد، مرحوم آیت‌الله دکتر بهشتی بود. رییس دستگاه قضا سومین نکته پیرامون شخصیت شهید بهشتی را معماری برای دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: نقش آیت‌الله شهید دکتر بهشتی در دستگاه قضایی مبتنی بر فقه و حقوق، نقشی برجسته بود. امروز در نگاه قضات ما آیت‌الله دکتر بهشتی به‌عنوان معمار دستگاه قضایی مطرح است و حقیقتاً اخلاص ایشان که از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیاتشان بود، کمک کرد که اقداماتشان ماندگار و شخصیتشان برای دستگاه قضایی و تاریخ همیشگی باشد، امیدواریم که بتوانیم ایشان را بهتر بشناسیم و بتوانیم به آنچه ایشان گفتند، عمل کنیم.

 حمایت

منتشر شده در دوشنبه, 02 تیر 1399 08:38

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش