text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

روی خط خبر

سایت حقوقیدیده بان هشتم : بهره برداری از سامانه جامع نظارت بر پرونده‌های سازمان قضایی 
در مراسمی با حضور رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، سه سامانه نظارتی به بهره برداری رسید.

در این مراسم که جمعی از معاونان حضور داشتند، از سامانه‌های نظارت جامع بر پرونده‌های مهم، رسیدگی به شکایات علیه کارکنان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و ارزیابی کارکنان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح رونمایی شد.حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در این مراسم بر معرفی و فراهم شدن سهولت دسترسی مردم به سامانه شکایات مردمی همچنین یکپارچگی سامانه‌ها تأکید کرد.
احمد غلامی معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح  هم در این مراسم، در خصوص ویژگی‌های سامانه نظارت بر پرونده‌های مهم گفت: در راستای سیاست قوه قضائیه و تأکیدات آیت‌الله رئیسی و رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به منظور رسیدگی دقیق و متقن به پرونده‌های حساس و مهم، دستورالعملی جامع و کامل حاوی مصادیق پرونده‌های مهم تهیه و تدوین شد و سامانه‌ای هم منطبق با این دستورالعمل طراحی شد.

رسیدگی به پرونده بانک سرمایهادامه دارد
سید اسدالله مسعودی رئیس مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی که بر اساس استجازه رهبری به دادگاه مفاسد اقتصادی وارد شده‌اند، گفت:  چند پرونده مهم داریم که تقریباً می‌توان گفت به نوعی از پرونده‌های تاریخی کشور هستند و تا به حال تحقیقات گسترده‌ای در زمینه آن‌ها انجام شده است. پرونده پتروشیمی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست و می‌توانم بگویم تحقیقات ما تا حد زیادی نقایص پرونده را برطرف کرده است. پرونده بانک سرمایه هم فرازهای مختلفی دارد و بخشی از آن در حال صدور کیفرخواست است و برای بخش دیگری از آن کیفرخواست صادر شده و ما همچنان در حال رسیدگی به آن هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،‌ رئیس مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره پرونده پتروشیمی گفت: ان‌شاءالله صدور رأی‌های پتروشیمی را ظرف یکی دو ماه آینده تمام می‌کنیم. چند مورد از  پرونده‌های مربوط به  بانک سرمایه هم در حال انشاء رأی است و رسیدگی به روند باقی پرونده‌ها نیز ادامه دارد.
وی درباره برائت متهمان این دادگاه اظهار کرد:  اگر متهمی دفاع مناسب داشته باشد برائت هم می‌گیرد. سعی ما این است که به عدالت و بر محور قانون قضاوت کنیم. بسیاری از متهمین بودند که کنار افرادی تحت عنوان معاون در جرم یا شریک در جرم مطرح شدند، اما برائت هم گرفتند. 
رئیس مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره تعداد پرونده‌هایی که به این دادگاه ارجاع شده‌اند، گفت: بیشترین ورودی این نوع پرونده‌ها در شعبه ماست. تا به حال نزدیک به ۱۰۰ پرونده به ما ارجاع شده که برای بخش‌هایی از آن‌ها رأی صادر شده است و اکنون در حال رسیدگی به ۲۰ پرونده استجازه هستیم.

لزوم مشارکت خانواده‌ها در مبارزه با مواد مخدر 
سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: اگر علاوه بر مسئولان، مردم و خانواده‌ها در عرصه مبارزه با موادمخدر مشارکت نکنند، این مبارزه به لحاظ ساختاری موفق نخواهد شد.

وی در نشست تخصصی با مسئولان و دست اندرکاران امر مبارزه با موادمخدر گفت: در منطقه‌ای واقع شده‌ایم که یکی از تولیدکنندگان مواد مخدر دنیا کنار ما است و با حضور نیروهای غربی در افغانستان، تولید مواد مخدر آن کشور به بیش از ۹ هزار تن رسیده است.
وی افزود: در بخش قضایی و انتظامی سه وظیفه مهم «معتادان متجاهر»، «خرده فروشان» و «ضربه به بنیان‌های قاچاقچیان» وجود دارد که خلل در این حوزه‌ها، روند مبارزه مواد مخدر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
معاون قضایی دادستان کل کشور افزود: بنابر قانون، مدت نگهداری معتادان سه ماه است در حالیکه هیچ معتادی در طول این مدت به شرایط عادی و جامعه بازنمی‌گردد لذا این قانون باید به دو سال تغییر یابد.
عمرانی ادامه داد: مواد مخدر تنها فرد مصرف کننده را درگیر نمی کند بلکه بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را به صورت مستقیم درگیر می کند و ناهنجاری هایی مانند طلاق، کودک آزاری، همسر آزاری و بسیاری موارد دیگر ناشی از مواد مخدر هستند. پس اگر مصرف مواد مخدر کنترل شود، مسایل و آسیب های اجتماعی به حداقل می‌رسد.وی اظهار امیدواری کرد که مجلس جدید اهتمام ویژه‌ای به این امر داشته باشد چرا که این آتشی است که اگر فراگیر شود دامن همه را می‌گیرد.
معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: قانون باید پویا باشد همانطور که جرایم پویا هستند، پس اگر قانون حامی نباشد به منزله بدون سلاح رفتن رزمنده به جنگ با دشمن است.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، عمرانی در پایان گفت: اگر علاوه بر مسئولان، مردم و خانواده‌ها در این عرصه، مشارکت نکنند، این مبارزه به لحاظ ساختاری موفق نخواهد بود.

ورود دستگاه قضا به دعاوی بین المللی
حجت اله علم الهدی رئیس پژوهشگاه قوه ‌قضائیه با اشاره به اینکه قوه ‌قضائیه نه تنها با مفسدان برخورد بلکه به سراغ ریشه و منشا اصلی فساد می‌رود، گفت: علاوه بر این موضوعات با متولی مسئول که مرتکب خطا نیز برخورد می‌کند.

علم الهدی با بیان اینکه هر جا مسئولی ترک فعل کند و باعث آشفتگی شود، قوه‌ قضائیه به این امر ورود می‌کند، افزود: همچنین دستگاه قضا در موضوعات و دعاوی بین المللی نیز اگر کوتاهی و تخلفی از سوی وزارت امور خارجه و دولت رخ دهد به میدان آمده و برخورد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه حتی دستگاه قضا در موضوعاتی مانند تحریم که به عنوان منافع ملی است نیز می‌تواند ورود و برای پاسخگویی به سراغ مسئولان مربوطه برود، افزود: دستورالعمل نظارت بر حقوق عامه به تصویب ریاست قوه ‌قضائیه رسید که مبنی بر آن دادستان کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عالی کشور در راستای احیای حقوق عامه گام بردارند.
رئیس پژوهشگاه قوه ‌قضائیه در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در سازمان بازرسی کل کشور امروز سازمان حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان وجود دارد که این نشان از احیای حقوق عامه است، اظهارکرد: قوه ‌قضائیه حقوق شهروندی را دنبال کرده و  مانع از تضییع منافع مردم در تمام عرصه‌ها می‌شود.

حمایت

منتشر شده در چهارشنبه, 04 تیر 1399 09:32

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش