text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

رییس مرکز آمار و فناوی اطلاعات قوه‌قضاییه تشریح کرد: تسهیل در دادرسی با عدلیه هوشمند

سایت حقوقیدیده بان هشتم : رییس مرکز آمار و فناوی اطلاعات قوه‌قضاییه با تشریح عملکرد دادگاه‌های آنلاین، گفت: برای هوشمندسازی قوه قضاییه کارگروهی از متخصصان دانشگاهی و حقوقی و قضات با سابقه ایجاد شده است.

عیسی زارع‌پور با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، پیرامون برگزاری دادگاه‌های آنلاین، اظهار کرد: پیش‌تر اگر بحث دادگاه‌های آنلاین مطرح می‌شد مورد استقبال قرار نمی‌گرفت، اما تهدید کرونا تبدیل به فرصتی شد تا با استفاده از ظرفیت‌ها، دادگاه‌های آنلاین برگزار شود.
وی افزود: با برگزاری دادگاه‌های آنلاین اعزام و انتقالی انجام نخواهد گرفت.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه  اظهار کرد: بالای ۴۰ درصد دادگاه‌های حقوقی استان خراسان جنوبی به‌صورت آنلاین برگزار شد.
زارع‌پور تاکید کرد: سامانه‌ای تحت عنوان سجل کیفری وجود دارد و در آن محکومیت موثر کیفری افراد بررسی شده و اگر در آن سامانه حضور نداشته باشند چراغی برای آنها سبز خواهد شد و در کارتابل همکاران قضایی ما خواهد رفت.
وی درباره ثبت اثر انگشت گفت: روش سنتی ثبت عکس و اثر انگشت این‎گونه بود که نیروی انتظامی دارای بانک متهمان است و سال‌های گذشته به صورت جوهری اثر انگشت می‌گرفتند. بعد از آن همکاران ما اعلام کردند موثر بودن یا نبودن پرونده کیفری افرادی که در بانک نیروی انتظامی پرونده دارند، با دستگاه قضایی است.
رییس مرکز آمار و فناوی اطلاعات قوه‌قضاییه  ادامه داد: همچنین برخی از محکومیت‌ها دوره دارد؛ یعنی بعضی از محکومیت‌های شدید به مدت ۷ سال در سابقه افراد ثبت می‌شود که تشخیص آن با مقامات قضایی است. ما نیز آن را الکترونیکی کردیم، لذا در لحظه می‌توانیم آن را در اختیار قرار دهیم.
زارع‌پور تاکید کرد: خدمت جدیدی از سوی قوه‎قضاییه ارایه شده است که بر اساس آن، صدور گواهی عدم سوء پیشینه حداکثر به یک روز کاهش یابد؛ چرا که در گذشته ارایه این گواهی به ۱۴ روز زمان نیاز داشت.
وی تصریح کرد: این اقدام در رونق کسب و کار نیز تاثیرگذار است؛ چرا که به راحتی می‌توان گواهی عدم سوء پیشینه دریافت کرد. لازم به ذکر است که هر شهروندی باید عضو سامانه ثنا باشد چرا که مردم باید برخی خدمات را از قوه‌قضاییه دریافت کنند که این موضوع مهم برای سهولت کار‌های مردم بوده و در تنظیم روابط افراد با یکدیگر نیز تاثیرگذار است؛ موضوعی که در بسیاری از کشور‌ها اجرایی شده است.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‎قضاییه با اشاره به سامانه نوبت‌دهی و نظرسنجی نیز گفت: یکی از کار‌های ریشه‌ای ما راه‎اندازی این سامانه در راستای تکریم ارباب رجوع است؛ موضوعی که از اولویت‌های رییس دستگاه قضا نیز است.
وی یادآور شد: از بدیهی‌ترین کار‌ها، تکریم ارباب رجوع است، لذا تلاش کردیم سامانه نوبت‎دهی در دفاتر الکترونیک قضایی راه‎اندازی شود. همچنین این کار را برای محاکم قضایی نیز انجام دادیم و ابتدا در استان آذربایجان شرقی این اقدام را آغاز کردیم و تقریباً در ۶ استان دیگر نیز اجرا شد و مشکلات مورد بررسی قرار گرفت.
زارع‎پور تاکید کرد: می‌خواهیم همه مراحل مختلف رسیدگی پرونده از تنظیم دادخواست تا آخرین مرحله نظر مردم را جویا شویم و درباره عملکرد همکاران‎مان بیشتر بدانیم، لذا در هر مرحله پیامک به افراد ارسال شده و 6 سوال درباره عملکرد منطقه قضایی که فرد اقدامات قضایی خود را انجام داده است، پرسیده خواهد شد تا وی نمره و نظر دهد.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‎قضاییه گفت: این نتایج را به شکل گمنام و آنلاین رصد می‌کنیم چرا که این اقدام به نوعی تسهیل بدون روتوش است که انجام می‌گیرد که شاخص آن، سامانه نظرسنجی است که می‌تواند برای ارتقای نحوه ارتباط با مردم تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: میزان رضایت کلی در زمان رسیدگی بیش از ۷۰ درصد بوده که این آمار برای یکی دو هفته اخیر است و نشان می‌دهد که مردم به دستگاه عدالت امیدوارند.
زارع‌پور با بیان اینکه برنامه‌های متعددی برای کمک به همکاران قضایی تدوین شده است، گفت: استعلام آنی اسناد در سازمان ثبت اجرا شده است. همچنین در زمینه اسناد آنی اوراق قضایی صورت گرفته است که می‌توان به سوء پیشینه و استعلام اصالت اسناد ثبتی اشاره کرد.
وی تسهیل در دادرسی را مورد توجه قرار داد و گفت: در طول سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری در زمینه ابلاغ الکترونیکی انجام شده است. ۸۵ درصد ابلاغ‌ها از طریق الکترونیکی انجام می‌شود و در نظر داریم این ابلاغ‌ها را به ۹۰ درصد برسانیم. رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‎قضاییه افزود: با استفاده از کارتابل قضایی سرعت رسیدگی به پرونده‌ها بیشتر می‌شود.
زارع‎پور بیان کرد: یکی از کار‌های بسیار خوبی که در سال‌های گذشته در مرکز آمار فناوری اطلاعات قوه‎قضاییه، زندان‌ها و شرکت‌های دانش‎بنیان انجام شده، پابند‌های الکترونیکی است. شرکت‌های دانش‎بنیان با همکاری سازمان زندان‌ها اقدام به بومی‎سازی پابند‌های الکترونیکی کرده است.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه مستقل هوش مصنوعی و هوشمندسازی در قوه‎قضاییه، گفت: برای هوشمندسازی قوه‎قضاییه کارگروهی از متخصصان دانشگاهی و حقوقی و قضات باسابقه ایجاد شده است.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‎قضاییه با اشاره به امنیت شبکه در دستگاه قضا عنوان کرد: ما شبکه مستقلی داریم که کاملا یکپارچه است و امکان دسترسی به آن از بیرون وجود ندارد.
حمایت
منتشر شده در شنبه, 07 تیر 1399 10:25

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش