text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

اخبار مهم حقوقی و قضائی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : طرح برنامه تحول دادگستری تهران رونمایی شد
در مراسمی با حضور رییس کل دادگستری تهران از طرح مکتوب برنامه و تحول دادگستری کل استان تهران رونمایی شد. محمد جواد حشمتی مهذب در مراسم رونمایی از طرح برنامه تحول دادگستری تهران،  اظهارکرد: اهمیت برنامه‌ریزی در ایجاد تحول قضایی زمینه ساز تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز گام دوم انقلاب و دوره جدید  تحول در دادگستری تهران است و دستیابی به اهداف آن موجب افزایش اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی خواهد شد. وی بر لزوم نگرش تحولی در اجرای برنامه‌ها، نظارت و پایش اجرای برنامه‌های عملیاتی خصوصاً در کاهش اطاله دادرسی، کاهش پرونده‌های معوق، اتقان آرا، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و افزایش رضایتمندی مراجعان تأکید کرد و افزود: برای نخستین بار در استان تهران برنامه‌های عملیاتی تمام حوزه‌های قضایی توسط رؤسای دادگستری و دادستان‌های محترم با هدف‌گذاری دقیق مبتنی بر سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه قضایی تدوین و پس از ارزیابی کارشناسی ابلاغ شده که قطعاً اجرای این برنامه‌ها و دستیابی به این اهداف موجب ارتقای قابل ‌توجه دستگاه قضایی استان تهران خواهد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری اجتماعی قوه‌قضاییه با ناوگان حمل و نقل عمومی
  تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و شرکت بهره‌بردار راه آهن شهری تهران و حومه منعقد شد.  به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های تخصصی و کارشناسی به منظور شناسایی بسترها، زمینه‌ها و علل وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، تحلیل هزینه فایده اقدامات پیشگیرانه در اماکن مرتبط با سازمان و پیش بینی اقدامات مشترک به منظور پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی محور‌های این تفاهم‌نامه‌ها بودند.


آثار مثبت استفاده از فناوری‌های نوین در گسترش عدالت   
معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به نقش استفاده از فناوری‌های نوین در گسترش عدالت تاکید کرد. جواد بابایی به ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای گسترش عدالت پرداخت و گفت: با توجه به عدم کارایی روش‌های سنتی در کشف و پی‌جویی برخی جرایم و همچنین شرایط خاص و نیاز روز به استفاده از فناوری‌های نوین در رسیدگی‌های قضایی نقش استفاده از فناوری‌های نوین در گسترش عدالت بیش از پیش برجسته می‌شود که این امر در بهبود مدیریت قضایی نیز بسیار تاثیرگزار است. وی بیان‎کرد: در این راستا قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، برنامه‌های پنج ساله پنجم و ششم، برنامه چهارم توسعه قضایی و برنامه‌های راهبردی سند طرح تحول قوه‌قضاییه به استفاده از فناوری‌های نوین در گسترش عدالت، از طریق دادرسی الکترونیکی تاکید دارد.تحقق رسالت اصلاح و تربیت از طریق فعالیت‎های فرهنگی نوآورانه
مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: رسالت اصلاح و تربیت از طریق فعالیت‎های فرهنگی نوآورانه محقق می‌شود.

سیدحشمت‌اله حیات‎الغیب در جلسه کارگروه سلامت، اصلاح و تربیت که به منظور بررسی فعالیت یک ساله فرهنگی، عمرانی، امنیتی و بهداشتی ندامتگاه زنان برگزار شد، اظهار کرد: رسالت اصلاح و تربیت از طریق فعالیت‌های فرهنگی نوآورانه محقق می‎شود.
وی افزود: خوشبختانه ریاست قوه‎قضاییه طی بازدیدی از ندامتگاه زنان در بهمن ماه سال گذشته، روند تحولات عظیمی که در این ندامتگاه اتفاق افتاده بود را مثبت ارزیابی کرده‌اند. مدیرکل زندان‌های استان تهران ادامه داد: نگاه قضات همواره بر مساعدت به زنان متهم یا محکوم استوار است، زیرا اغلب آنان شرایط اجتماعی و خانوادگی مناسبی نداشته، تحت تأثیر فرد دیگر مرتکب جرم شده‌اند و بیش از متهمان مرد، نیازمند کمک هستند. حیات‌الغیب با تأکید بر لزوم ارایه خدمات بیشتر به مادران گفت: خوشبختانه تحولات عمرانی، بهداشتی، رفاهی و آموزشی عظیمی در زندان‎های استان تهران به ویژه ندامتگاه زنان روی داده که نتیجه آن ارتقای خدمات و حفظ حقوق شهروندی این قشر آسیب‎پذیر بوده است. وی خاطرنشان کرد: بیشترین فعالیت در عرصه نوسازی و زیباسازی زندان‎های استان تهران در این ندامتگاه طی یک سال اخیر اتفاق افتاده و تا حد ممکن مشکلات این مرکز در تمام بخش‎ها حل شده است و روند خدمات به صورت مستمر ادامه دارد. همچنین با نوسازی و تجهیز تمام اماکن و گسترش خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی، رفاهی، مددکاری و دیگر نیازهای زندانیان زن، تلاش شده است تا آسیب‎های فضای محدود زندان به حداقل ممکن برسد.

اصلاح نقاط حادثه‎خیز در محور‌های مواصلاتی شهربابک
رییس دادگستری شهرستان شهر بابک از اصلاح نقاط حادثه‎خیز در محور‌های مواصلاتی این شهرستان با ورود دستگاه قضایی خبر داد.

رمضان آقامحمدی عنوان کرد: در راستای احیای حقوق عامه مقامات قضایی چندین دستور ویژه جهت اصلاح پل‌ها و ایمن‎سازی تعدادی از نقاط حادثه‎خیز در محور‌های مواصلاتی منتهی به شهربابک را صادر کرده‎اند که اصلاحات لازم از سوی دستگاه‌های متولی صورت گرفته است.
وی به عملکرد مجموعه دادگستری در شهربابک اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷، پنج هزار و ۲۲۹ پرونده به دادگاه‎ها وارد شده که از این تعداد ۵ هزار و ۴۸۳ پرونده مختومه شده است و در سال ۹۸ این تعداد به ۵ هزار و ۲۲۱ نفر رسید که از این تعداد، ۵ هزار و ۲۷۸ مورد مختومه شد.بانک‌ها طبق دستورالعمل‌های بانک مرکزی عمل کنند
رییس‌کل دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه بانک‌ها در محاسبه سود و جرایم باید بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی اقدام کنند، گفت: در سال گذشته حدود ۸ هزار و پانصد فقره پرونده در امور مرتبط بانکی وارد محاکم قضایی استان اردبیل شده است که می‌توان با اتخاذ تدابیر صحیح و البته به‎موقع از بروز بسیاری از این اختلافات پیشگیری کرد. ناصر عتباتی در نشست مشترک رییس‎کل دادگستری، دادستان مرکز استان و معاون برنامه‎ریزی دادگستری استان اردبیل با مدیران عامل بانک‌های استان به منظور کنترل و کاهش پرونده‌های بانکی، بیان کرد: با توجه به سیاست‌های کلان قوه‎قضاییه و در راستای کاهش ورودی پرونده‎ها‌ی حقوقی به محاکم، نشستی با مدیران عامل بانک‌های استان به منظور بررسی موضوع و اتخاذ تصمیمات لازم برگزار شد. وی با اشاره به گستردگی و حجم کار بانک‌ها گفت: در ارایه خدمات بانکی به مردم، اولویت اصلی و مهم، باید حرکت بر مدار قانون و تلاش برای کاهش زمینه‌های بروز اختلافات به ویژه در امر ارایه و بازپرداخت تسهیلات بانکی باشد. عتباتی ادامه داد: همه بانک‌ها طبق قوانین و مقررات به طور مشخص از بخشنامه بانک مرکزی استفاده می‌کنند و مسلما مشاهده هرگونه تخلفی در این خصوص با برخورد‌های قاطع قضایی همراه خواهد بود. وی با بیان اینکه بانک‌ها در محاسبه سود و جرایم طبق دستورالعمل‌های بانک مرکزی اقدام کنند، بر لزوم ایجاد واحد‌های مشاوره‌ای بانکی به منظور آگاه‎سازی مردم از قوانین و الزامات بانکی، استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف، شفافیت در محاسبه نحوه‌ سود و جرایم و لزوم تکریم بیش از پیش مشتریان و فعالان اقتصادی تاکید کرد.


تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در شهرستان نوشهر و بخش مرزن‎آباد
رییس‌کل دادگستری استان مازندران از تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز و دیوارکشی در شهرستان نوشهر و بخش مرزن‌آباد خبر داد. حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری از تخریب ساخت‌وساز و دیوارکشی غیرمجاز در شهرستان نوشهر و بخش مرزن‌آباد، خبر داد و بیان کرد: به استناد تبصره ۲ ذیل ماده ۱۰ قانون اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، ۲ قطعه ساخت‌وساز در اراضی کشاورزی و باغی که به صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده شده بود، با صدور دستورات قضایی آزادسازی شد. وی افزود: ۲ فقره پی ساختمان مسکونی و قطعه‎بندی به متراژ حدود یک‌هزار متر مربع و ۲ فقره قطعه‎بندی زمین در ۳۰ قطعه دیوارکشی به متراژ حدود ۴ هکتار واقع در روستای بنفشه‎ده بخش مرزن‌آباد با همکاری نیروی انتظامی شهرستان چالوس و بخش مرزن‌آباد به وضع سابق بازگشت. رییس‌کل دادگستری استان مازندران خاطرنشان کرد: همچنین به منظور جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی، چند مورد فنس و دیوارکشی به متراژ یک‌هزار و 800 متر مربع در شهرستان نوشهر تخریب شد و به وضع سابق برگشت.

وی با بیان اینکه تلاش ما پیشگیری از ساخت‎وساز‌های غیرمجاز است، ادامه داد: تخریب این دیوار‌ها که مقدمه تفکیک زمین، ساخت‌و ساز و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی منطقه بود، در ادامه روند برخورد با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، صورت گرفت.

حمایت

منتشر شده در چهارشنبه, 18 تیر 1399 09:49

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش