text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

اخبار مهم حقوقی و قضائی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : حتی یک نفر زندانی مهریه در زندان‌های قم نداریم
رییس‎کل دادگستری استان قم با اشاره به اعزام بیش از ۵۲ درصد از زندانیان به خارج از زندان در زمان شیوع کرونا گفت: حتی یک نفر زندانی مهریه در زندان‌های قم نداریم. حجت‎الاسلام علی مظفری در مراسم معارفه رضا رستمی به سمت سرپرست اداره‎کل زندان‌های استان قم و تکریم حجت‎الاسلام سید علی تهامی، مدیرکل سابق زندان‎های این استان بیان کرد: با تعامل سازنده دستگاه قضایی استان قم و همکاری دادستان و همکاران قضایی در زمان شیوع کرونا ویروس، با اعزام بیش از ۵۲ درصد از زندانیان به خارج از زندان بحران، به نحوه شایسته مدیریت شد و خوشبختانه شاهد هیچ‎گونه آسیبی نبودیم. وی افزود: در راستای اجرایی کردن سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری، عملکرده فوق‎العاده‌ای داشته‎ایم تا جایی که حتی یک نفر زندانی مهریه در زندان‌های استان قم نداریم. رییس‎کل دادگستری استان قم با اشاره به فلسفه زندان در اسلام و اهمیت جایگاه اصلاح و تربیت و نقش بازدارندگی مجازات گفت: زندان باید به کسانی اختصاص پیدا کند که امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازند و کار با چنین اشخاصی سخت و طاقت فرساست؛ لذا کار تربیت جامعه هدف، دشوار است؛ اما به دلیل احیای فلسفه احکام اسلام و نقش تربیتی انسان‌ها به عنوان اشرف مخلوقات که به انبیا محول شده، امر زندانبانی امر مقدسی است و امیدواریم شاهد تحولات عظیمی در امر زندانبانی با ارایه برنامه‌های ویژه فرهنگی با هدف اصلاح و بازدارندگی باشیم.


لزوم نگاه خاص قضات و مددکاران به شرایط ارتکاب جرم از سوی زنان 
مدیرکل زندان‎های استان تهران بر لزوم نگاه خاص قضات و مددکاران به شرایط ارتکاب جرم از سوی زنان و گسترش رأفت اسلامی در خصوص مجازات‎های جایگزین حبس تأکید کرد. حشمت‎الله حیات‎الغیب طی بازدید از ندامتگاه زنان استان تهران، اظهار کرد: نگاه قضات همواره بر مساعدت به زنان متهم یا محکوم استوار است، زیرا اغلب آنان شرایط اجتماعی و خانوادگی مناسب نداشته، تحت تأثیر فرد دیگر مرتکب جرم شده‎اند و بیش از متهمان مرد، نیازمند کمک هستند. وی خاطرنشان کرد: رسیدگی به وضعیت رفاهی زندانیان زن در اولویت برنامه‎ها قرار دارد و با نوسازی و تجهیز تمام اماکن و گسترش خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی، رفاهی، مددکاری و دیگر نیازهای زندانیان زن، تلاش شده است تا آسیب‎های فضای محدود زندان به حداقل ممکن برسد. حیات‎الغیب بر لزوم نگاه خاص قضات و مددکاران به شرایط ارتکاب جرم از سوی زنان و گسترش رأفت اسلامی در خصوص مجازات‎های جایگزین حبس تاکید کرد.

تکذیب خبر قطعی شدن حکم اعدام ۸ اغتشاشگر سال‌های ۹۶ و ۹۸
خبر منتشره مبنی بر قطعی شدن حکم اعدام ۸ نفر از اغتشاشگران سال‌های ۹۶ و ۹۸ تکذیب شد.

روابط عمومی دادگستری استان اصفهان اعلام کرد که خبر انتشاریافته منتسب به رییس‎کل دادگستری این استان مبنی بر قطعی شدن حکم اعدام ۸ نفر از اغتشاشگران سال‌های ۹۶ و ۹۸ از سوی برخی رسانه‌های معاند و فضاسازی آن در شبکه‌های اجتماعی، کذب محض بوده و تاکنون هیچ‎گونه تایید اجرای حکمی از سوی مراجع عالی قضایی در این خصوص واصل نشدده است.

بازداشت شهردار منطقه یک بندرعباس به اتهام فساد مالی
رییس‌کل دادگستری استان هرمزگان از بازداشت شهردار منطقه یک بندرعباس به اتهام فساد مالی خبر داد.

علی صالحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دستور مقام قضایی، شهردار منطقه یک بندرعباس به اتهام فساد مالی بازداشت شد. به همراه این فرد سه نفر دیگر نیز با عناوین اتهامی مشابه دستگیر شده‎اند. 
وی خاطرنشان کرد: درخصوص متهمان مذکور قرار تأمین کیفری صادر شده است و تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد که نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

رفع مشکل چند ساله سایت پسماند زباله آزادشهر
با ورود دستگاه قضایی، مشکل چند ساله سایت پسماند زباله آزادشهر برطرف شد. هادی هاشمیان، رییس‌کل دادگستری استان گلستان گفت: چند ماه قبل در حاشیه بازدید از آزادشهر تعدادی از اهالی از مشکل چند ساله بوی بد سایت زباله این شهر شکایت داشتند و خواستار ورود دستگاه قضایی به این موضوع شدند. وی افزود: بررسی این مشکل در دستور کار کارگروه گسترش عدل و آزادی‌های مشروع استان گلستان قرار گرفت و به مسئولان ذی‌ربط یک ماه برای رفع مشکلات این سایت فرصت داده شد.

رییس‌کل دادگستری استان گلستان ادامه داد: خوشبختانه هم‎اکنون مسئولان اجرایی به بخشی از تعهداتی که داده بودند، عمل کردند و مشکل بوی بد سایت پسماند که سال‎ها مردم را آزار می‎داد، رفع شد.

صدور غیرمجاز گواهینامه‌های آموزشی در حوزه علوم پزشکی
یک شرکت متخلف که به صورت غیرمجاز اقدام به صدور مدارک و گواهینامه‌های آموزشی در حوزه علوم پزشکی، بهداشت و درمان می‌کرد، پلمپ شد. یک شرکت متخلف که به صورت غیرمجاز تحت عنوان «موسسه ماهور» اقدام به صدور مدارک و گواهینامه‌های آموزشی در حوزه علوم پزشکی، بهداشت و درمان می‌کرد، با دستور دادستانی مرکز استان خراسان رضوی پلمپ شد. پرونده کیفری این شرکت در آستانه تشکیل است. 

 

معطل ماندن برخی لوایح ارسالی به دولت
 
 

 

معاون حقوقی قوه‌قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره به طراحی و تکمیل ۷۰ مقرری، دستورالعمل، بخشنامه و لایحه، از معطل ماندن برخی لوایح ارسالی به دولت خبر داد و از آیت‌الله رئیسی خواست بر اساس تبصره الحاقی به ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات رییس قوه‌قضاییه و با توجه به اتمام مهلت قانونی ۳ ماهه دولت و مدت تمدیدی آن، دستورات لازم را جهت ارسال مستقیم این لوایح به مجلس صادر کند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق در ادامه خاطرنشان کرد که لوایح «شورا‌های حل اختلاف» و «صیانت از حقوق زنان» چند ماه و لایحه «ثبت شرکت‌ها» نیز ۱۱ ماه در انتظار تعیین تکلیف و ارسال به مجلس شورای اسلامی از سوی دولت قرار دارند.
پیگیری تعقیب قضایی متعرضان به هواپیمای مسافربری ماهان
 
 
معاون بین‌الملل قوه‌قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به تعرض ماجراجویانه جنگنده‌های ارتش تروریستی آمریکایی به پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان گفت: این اقدام تهدید عملی حق حیات مسافران پرواز ماهان و نیز تهدید عملی حق آزادی و امنیت پرواز هواپیمای ایرانی در کوریدور رسمی هواپیمایی بین‌المللی است. علی باقری، افزود: صرف‌نظر از شکایت هواپیمایی ماهان و هر یک از مسافران ایرانی و غیر ایرانی این پرواز، لازم است دادستان کل کشور نیز بر اساس ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری رأساً علیه دولت آمریکا و ارتش تروریستی این کشور در منطقه (سنتکام) و فرمانده آن اعلام شکایت کند. رییس قوه‌قضاییه نیز در واکنش به این پیشنهاد، دادستان کل کشور را مأمور تنظیم شکایت از عاملان تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان کرد.
حمایت
 

 

منتشر شده در سه شنبه, 07 مرداد 1399 10:01

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش