text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

هشدار پلیس فتا؛ مراقب درخواست‌های کمک در شبکه‌های اجتماعی باشید

سایت حقوقیدیده بان هشتم : رئیس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با هشدار نسبت به کلاهبرداری درقالب درخواست کمک، گفت: سوء استفاده از حساب کاربری هک شده و ارسال درخواست قرض و کمک به یکی از شگردهای رایج مجرمان سایبری تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، سرهنگ علی‌محمد رجبی ضمن بیان این که شبکه‌های اجتماعی پل ارتباطی میان شهروندان شده است، اظهارکرد: بسیاری از تقاضاها و درخواست‌های شهروندان از یکدیگر از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد ، بدون آن که افراد رو در رو همدیگر را ملاقات کنند و با یکدیگر تماس بگیرند؛ تقاضا و درخواست خود را از دوست، آشنا و بستگان از طریق همین پل ارتباطی انجام می‌دهند.

وی تقاضا واریز وجه به ‌عنوان قرض و کمک را یکی از درخواست‌های کاربران از یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی دانست و افزود: این امر باعث شده تا کلاهبرداران سایبری  ضمن سوء‌استفاده  از این موضوع ، به ‌انحاء مختلف  از شهروندان  در قالب دوست و آشنا برای دریافت قرض در شبکه‌های اجتماعی سوءاستفاده کنند.

 رئیس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ، جمع‌آوری اطلاعات شهروندان از شبکه‌های اجتماعی و ساخت صفحه جعلی از فرد مورد نظر را یکی از راهکاری‌های این سوءاستفاده مجرمانه برشمرد و گفت: در پی ساخت صفحه جعلی برای فرد، با ارسال پیام برای دوستان و آشنایان قربانی موردنظر که در شرایط بحرانی و حساسی مثل بیماری و بستری شدن یکی از عزیزان در بیمارستان، تصادف وغیره هستند، از دوستان و آشنایان وی درخواست وجه کرده و با این ترفند از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.

این مقام مسئول افزود: مجرمان سایبری با کمی وقت گذاشتن به حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی قربانی دسترسی غیرمجاز یافته و برای دوستان و آشنایان این کاربران درخواست کمک مالی می‌فرستند.  

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ارسال پیام درخواست وجه از سوی گوشی‌های سرقتی را دیگر شگرد مجرمان سایبری برشمرد و گفت: متأسفانه برخی کاربران بر روی گوشی و شبکه‌های اجتماعی خود از کلمه عبور استفاده نمی‌کنند و در پی سرقت رفتن گوشی شاهد این هستیم که برای دوستان و آشنایان آنها پیام درخواست وجه ارسال می‌شود.

سرهنگ رجبی برای جلوگیری از ارسال دریافت کمک تحت نام و مشخصات کاربران در شبکه‌های اجتماعی برای دوستان و آشنایان توصیه کرد: خصوصی کردن صفحات در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از کلمه عبور پیچیده یک ‌راه ساده برای جلوگیری از سرقت هویت و اطلاعات کاربران از سوی مجرمان سایبری است که می‌تواند مانع ارسال کمک تحت نام آن‌ها برای دوستان و آشنایان شود.

وی رمزگذاری بر روی گوشی و تبلت را از ضروریات برشمرد و بیان داشت: با این راهکار ساده در صورت سرقت و مفقودی گوشی و تبلت مانع از ارسال پیام درخواست کمک مالی به دوستان و آشنایان خواهید شد .

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص دسترسی غیرمجاز نیز یادآور شد: در این شگرد مجرمانه کاربران باید دقت کنند کدهای ارسالی که از سوی شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها پیامک می‌شود در اختیار هیچ‌کس قرار ندهند تا مانع از دسترسی غیرمجاز به صفحات اجتماعی خود شوند تا کسی نتواند در پی این دسترسی غیرمجاز برای دوستان و آشنایان درخواست کمک مالی ارسال کند.
به گفته سرهنگ رجبی راستی آزمایی هرگونه پیام درخواست کمک مالی از سوی دوستان و آشنایان در شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت است و در صورت دریافت کمک مالی از سوی دوستان و آشنایان در شبکه‌های اجتماعی قبل از واریز وجه مطمئن شوند که این درخواست حتماً از سوی فرد مورد نظر بوده و برای این کار گرفتن تماس با فرد مورد نظر ضروری است و هیچ اشکالی ندارد.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: تماس شما با فرد مورد نظر باعث می‌ شود  در صورتی‌که این درخواست از سوی او نباشد سریعاً در همان شبکه اجتماعی برای دوستان و آشنایان خود پیام بگذارد و این مورد کلاهبرداری را اطلاع دهد که این درخواست از سوی او نیست و برای این فرد پولی واریز نکنند.

براساس گزارش سایت پلیس، رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار داشت : پلیس فتا به‌ صورت شبانه ‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

ایسنا

منتشر شده در سه شنبه, 14 مرداد 1399 09:58

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش