text1

سه شنبه, 28 فروردين 1403-

اخبار مهم حقوقی و قضائی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : تقدیر سهامداران شرکت پدیده از دستگاه قضایی
جمعی از سهامداران شرکت پدیده با حضور در مقابل ستاد دادگستری خراسان رضوی از مسئولان قضایی تقدیر کردند.

 جمعی از سهامداران شرکت پدیده با حضور در مقابل ستاد دادگستری خراسان رضوی از مسئولان قضایی که با حکم دقیق و جامع دادگاه سبب احیا شرکت پدیده و حقوق ازدست‌رفته سهامداران شدند تقدیر کردند. به گزارش ایسنا،  سهامداران پدیده، با دست‌نوشته‌ها و پلاکارد‌هایی که همراه داشتند، از اقدامات دستگاه قضایی در احیای حقوق ازدست‌رفته مالباختگان، قدردانی کردند.
نمایندگان سهامداران شرکت پدیده در حاشیه این تجمع، در دفتر رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی حضور یافتند و در جریان آخرین وضعیت شرکت پدیده پس از صدور حکم قرار گرفتند.
غلامعلی صادقی، رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی در این دیدار با تشکر از اقدام سهامداران شرکت پدیده، تاکید کرد: ما فقط به وظیفه خود عمل کردیم و از عنایات خداوند متعال و الطاف حضرت رضا (ع) سپاسگزاریم و بحمدالله با حضور سهامداران، شاهد وضعیت مطلوب شرکت پدیده هستیم. پنجم مردادماه سال گذشته بود که جزییات آرای محکومیت متهمان پرونده موسوم به پدیده شاندیز اعلام شد.

آزادی تمامی زندانیان مهریه و نفقه هرمزگان همزمان با عید غدیر
رییس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: به مناسبت عید سعید غیر خم تمامی زندانیان مهریه و نفقه از زندان‌های هرمزگان آزاد شدند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری هرمزگان، علی صالحی با بیان اینکه تمامی زندانیان مهریه و نفقه زندان‌های هرمزگان همزمان با عید غدیر آزاد شدند، عنوان کرد: ۲۱ زندانی مهریه و نفقه با بدهی ۲۸۷ میلیارد ریال در زندان‌های استان بودند که باهمت خیران و کمک بنیاد مستضعفان به آغوش خانواده بازگشتند. وی افزود: ۱۲ نفر از این افراد با بدهی بیش از ۱۹۱ میلیارد ریال با کمک بنیاد مستضعفان و ۹ نفر نیز با تقسیط بدهی و حمایت نیکوکاران از زندان آزاد شدند.
رییس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین بیان کرد: زندانیانی که با جرایم غیرعمد وارد زندان می‌شوند، برای آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده تشکیل و به ستاد دیه معرفی می‌شوند.

دستور قضایی برای ارائه گزارش مشکلات پنجره واحد سرمایه‌گذاری
رییس کل دادگستری استان مازندران دستور داد تا اداره کل اقتصاد و دارایی مازندران در مورد مشکلات اجرایی نشدن پنجره واحد سرمایه‌گذاری را به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان مازندران گزارش دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبری در جلسه اقتصاد مقاومتی دادگستری مازندران اظهار کرد: امروز دغدغه تولید و حفظ اشتغال از زبان دستگاه قضایی نیز بلند شده و این نشانه همراهی سران قوا با منویات مقام معظم رهبری در حوزه جهش تولید است. رییس کل دادگستری مازندران با اشاره به این نکته که دادگستری استان مازندران برای حل مشکلات قضایی بین تولیدکنندگان و بانک‌ها آمادگی ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های بخش تولید و صنعت را دارد، بیان کرد: تشکیل دادگاه ویژه تجاری و بهبود کسب کار درواقع حفظشان و جایگاه سرمایه‌گذاران در حوزه تولید و صنعت است.
وی تصریح کرد: ایجاد رویه یکسان رسیدگی به دعاوی حوزه صنعت و تولید سبب حل سریع‌تر مشکلات می‌شود، بسیاری از مشکلات فعلی ازجمله تملک واحد‌های تولیدی و صنعتی، امهال تسهیلات، سود‌های بانکی غیرمتعارف، اهلیت سرمایه‌گذاران و به‌ویژه انحراف در مصرف وام‌ها در قالب طرح‌های پیشگیری با همکاری دستگاه‌های نظارتی، بازرسی و اطلاعاتی در داخل استان مازندران قابل‌حل بوده و هست. اکبری همچنین به اهمیت مبارزه با فساد و قانون‌گریزی در حوزه تولید و صنعت استان مازندران نیز اشاره کرد و گفت: بازرسی و اطلاعات استان مازندران باید دستگاه‌هایی که بی‌جهت قانون را زیر پا می‌گذارند و دلیل منطقی برای عدم اجرای قانون ندارند، مورد مواخذه قرار دهند. بدانید این مشکلات ربطی به تحریم و ویروس کرونا ندارد.
 رییس کل دادگستری استان مازندران با بیان این‌که این افراد متخلف حقیقی و حقوقی در استان مازندران در هر رده از مسئولیت باید شناسایی شوند و برخورد قاطع با آن‌ها صورت گیرد، عنوان کرد: شهروندان در جامعه اسلامی توقع و انتظار گرفتن خدمات عادلانه دارند و این موضوع برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران باید دوچندان موردتوجه قرار بگیرد. وی دستور داد تا اداره کل اقتصاد و دارایی مازندران در مورد مشکلات اجرایی نشدن پنجره واحد سرمایه‌گذاری را به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان مازندران گزارش دهد. اکبری بر لزوم همکاری و همراهی بانک‌ها طبق قوانین و مقررات تاکید کرد و گفت: اگرچه گزارش‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که همکاری بانک‌های دولتی با واحد‌های تولیدی و صنعتی رضایت‌بخش است؛ اما انتظار داریم برخی از مشکلات ازجمله گرفتن سود مرکب که مورد تأیید قانونی دستگاه قضایی نیست را از تولیدکنندگان طلب نکنند و همچنین قرارداد‌های پرداخت تسهیلات نیز باید یکسان شود و در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.
وی خطاب به مدیران بانک‌ها و موسسه مالی اعتباری بخش خصوصی استان مازندران نیز گفت: انتظار داریم این بانک‌ها که با منابع مردم این استان فعالیت می‌کنند در جهت جهش تولید همراه باشند و صدالبته سود همکاری خودشان را نیز ببرند، ولی باید سهم خودشان را در مبارزه با جنگ اقتصادی دشمنان به‌صورت عملی نشان بدهند و این همکاری در حمایت از تولیدکنندگان واقعی استان مازندران نمایان می‌شود.
رییس کل دادگستری مازندران، گفت: دادگستری مازندران با هدف رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی در همه بخش‌ها از جمله بخشنامه‌های بانک مرکزی، ستاد تسهیل، شورای گفتگو بخش خصوصی با دولت در استان مازندران را احصا و به قوه‌قضاییه گزارش می‌کند.

صدور سند بیش از ۱۴۱ هزار هکتار از اراضی کهگیلویه بویراحمد به نام دولت
معاون قضایی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از تثبیت ۱۴۱ هزار و ۶۵۱ هکتار از اراضی منابع طبیعی در اجرای طرح کاداستر و صدور سند رسمی آن به نام دولت خبر داد. فاتحی با بیان اینکه در بخش احیای حقوق عامه قریب به ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی خلعید و رفع تصرف‌شده است، از تثبیت ۱۴۱ هزار و ۶۵۱ هکتار از اراضی منابع طبیعی در اجرای طرح کاداستر و صدور سند رسمی آن به نام دولت خبر داد. وی با اشاره به آزادسازی ۱۵ هکتار از اراضی بستر رودخانه مهریان گفت: در روز‌های گذشته رفع تصرف از بستر رودخانه بشار از روستای دهنوی را آغاز کرده‌ایم.

معاون قضایی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۸۷ درصد از پرونده‌های معوق تعیین تکلیف شده‌اند و در شعب تجدیدنظر استان پرونده معوق نداریم. فاتحی خاطرنشان کرد: در دادگاه‌های تجدیدنظر استان ۹۷ درصد ابلاغات الکترونیک است و در کشور ازنظر رتبه اول تا سوم هستیم.

رفع موانع تولید واحد‌های صنعتی شوقان خراسان شمالی
رییس کل دادگستری خراسان شمالی دستورات لازم برای بررسی مشکلات حقوقی و رفع موانع تولید واحد‌های صنعتی شوقان را صادر کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین جعفری به‌صورت از پیش اعلام‌نشده از حوزه‌های قضایی بام و صفی‌آباد و شوقان به‌طور جداگانه بازدید کرد. رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی در جریان این بازدید‌ها که تنی چند از معاونان قضایی نیز وی را همراهی می‌کردند، ضمن بازدید از این دو حوزه قضایی و گفت‌وگو با مدیران و پرسنل قضایی و اداری این مجموعه‌ها، از شورا‌های حل اختلاف نیز بازدید کرد.
گفت‌وگوی چهره به چهره با تنی چند از مراجعان و استماع مسائل و مشکلات مطروحه از دیگر محور‌های این بازدید به شمار می‌رفت. رییس کل دادگستری خراسان شمالی در تشریح اهداف این بازدید خاطرنشان کرد: این بازدید‌ها به‌صورت دوره‌ای و فصلی و به‌منظور بررسی مشکلات، استماع انتقادات و پیشنهاد‌های مطروحه از سوی پرسنل قضایی و اداری و همچنین رسیدگی به مسائل و مشکلات طرح‌شده از سوی مراجعان و اعمال نظارت‌های قانونی صورت می‌پذیرد. وی افزود: در کنار این بازدید‌ها عمده مسائل قضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم نیز در جریان گفت‌وگو با مدیران قضایی شهرستان موردنظر بررسی خواهد شد.  جعفری با تأکید بر ضرورت حفظ کرامت مراجعان، رسیدگی دقیق و منصفانه به امور مردم همراه با تکریم و احترام را یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیران و پرسنل قضایی دانست. وی در جریان بازدید از شورای حل اختلاف «سنخواست» از عملکرد این شورا در حصول سازش ۹۰ درصدی در پرونده‌های قضایی قدردانی کرد. عالی‌ترین مقام قضایی استان خراسان شمالی همچنین از چند واحد تولیدی بازدید و در جریان اجرای مراحل اولیه احداث و تکمیل برخی از طرح‌های اقتصادی در شوقان قرار گرفت. وی ضمن اطلاع از مراحل احداث و برنامه تکمیل و راه‌اندازی واحد تولیدی تیغه برف‌پاک‌کن خودرو در شوقان از کارگاه تیرچه‌بلوک هاشمی نیز در این بخش بازدید و طی گفت‌وگو و تماس تلفنی با مدیرکل صمت خواستار رفع مشکلات این واحد تولیدی مربوطه شد.

پرداخت مطالبات کشاورزان چغندرکار فارس با ورود دستگاه قضایی
رییس کل دادگستری استان فارس گفت: بدهی کارگران، تأمین اجتماعی بیمه مربوط به کارگران کارخانه قند شهرستان فسا و همچنین مطالبات کشاورزان چغندرکار نیز با ورود و مدیریت دادگستری استان فارس در شرف پرداخت است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید کاظم موسوی در مراسم تکریم و معارفه رییس دادگستری شهرستان فسا از رفع توقیف و پرداخت ۱۰ میلیارد تومان بدهی به کارگران کارخانه قند فسا از سوی دادگستری استان فارس در ماه گذشته خبر داد و گفت: بدهی کارگران، تأمین اجتماعی بیمه مربوط به کارگران کارخانه قند شهرستان فسا و همچنین مطالبات کشاورزان چغندرکار نیز با ورود و مدیریت دادگستری استان فارس در شرف پرداخت است. موسوی با تاکید بر کاهش جمعیت کیفری و نظارت بیشتر قضات و روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی بر زندان و سرکشی و بررسی وضعیت زندانیان بیان کرد: زندان محل نگهداری سارقین و مجرمین جرائم خشن و خطرناک است و نه مجرمین غیرعمد؛ بنابراین لازم است در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و ارفاقی از ورود زندانیان جرائم غیر عمد و مالی به زندان جلوگیری به‌عمل‌آمده و برای آزادی این دسته از زندانیان و به‌خصوص زندانیان ناتوان از پرداخت مهریه تدبیری اندیشده شود.

رییس کل دادگستری استان فارس در ادامه بر لزوم سرکشی و بازدید هدفمند قضات و رییس دادگستری شهرستان فسا از زندان این شهر تأکید و بیان کرد: همان‌گونه که در آداب القضاء آمده است مستحب است تا قضات از زندانیان سرکشی و جویای اوضاع‌واحوال مددجویان زندان باشند و بدین منظور رییس دادگستری جدید اولین بازدید و سرکشی هدفمند خود را معطوف به بازدید از زندان فسا و بررسی وضعیت زندانیان این شهرستان قرار دهد. وی از اقدامات و تلاش مسئولان قضایی استان در راستای حمایت از تولیدکنندگان واحد‌های صنعتی داخلی تشکر و قدردانی کرد و گفت: حمایت از تولید داخلی وظیفه همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها بوده و در سال "جهش تولید" قوه‌قضاییه خود را مکلف‌تر از همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها می‌داند و با تأکیدات و دستورات آیت‌الله رییسی، ریاست قوه‌قضاییه در سال جاری ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان فارس گام‌های مفید و مؤثری را در راستای جهش تولید و حمایت از واحد‌های صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در سطح استان فارس برداشته است. رییس شورای قضایی استان فارس در جلسه تکریم و معارفه رییس دادگستری شهرستان فسا از رفع توقیف و پرداخت ۱۰ میلیارد تومان بدهی به کارگران کارخانه قند فسا از سوی دادگستری استان فارس در ماه گذشته خبر داد و گفت: بدهی کارگران، تأمین اجتماعی بیمه مربوط به کارگران کارخانه قند شهرستان فسا و همچنین مطالبات کشاورزان چغندرکار نیز با ورود و مدیریت دادگستری استان فارس در شرف پرداخت است.
موسوی در ادامه تأکید کرد: قضات ضمن حفظ استقلال قضایی ارتباط و تعامل با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار دهند؛ چراکه این مشارکت و ارتباط با نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف هیچ‌گونه منافاتی با استقلال قاضی ندارد. وی گفت: قضات و کارکنان به‌ویژه مسئولان قضایی در راستای سیاست‌ها و اهداف کلی دستگاه قضایی مسئولیت‌پذیر باشند و برای کار، زمان و محدودیت قائل نباشند و ضمن تکریم و احترام ارباب‌رجوع تمام‌وقت و حتی خارج از وقت اداری پاسخگوی مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی باشند.
رییس کل دادگستری استان فارس به موضوع کاهش اطاله دادرسی و رسیدگی به پرونده‌های مسن و معوق اشاره کرد و گفت: اکنون کمترین موردی سراغ داریم که فردی نسبت به اطاله دادرسی نارضایتی داشته باشد چراکه امروز دادگستری استان فارس و در همه شعب دادگاه پرونده‌های قضایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی می‌شود و در دادگستری فارس اطاله دادرسی وجود ندارد. وی در ادامه افزود: قضات بر روی اتقان آرای قضایی اهتمام لازم را داشته باشند و آرای محکم، مستدل و متقنی صادر کنند که به‌سادگی اعمال ماده ۴۷۷ نشود.
  
اشتغالزایی برای خانواده زندانیان اولویت است
مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان گفت: اشتغالزایی و حرفه‌آموزی خانواده زندانیان اولویت ماست تا به خوداتکایی برسند. جبار باقری در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: ما به‌عنوان متولی خانواده زندانیان با کمک خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد دیگر کمک‌هایی را ماهانه به این خانواده‌های نیازمند هدیه می‌کنیم تا وضعت معیشتی آن‌ها به کمیته امداد امام (ره) متصل شود. باقری ادامه داد: برخی از خانواده‌های زندانیان بسیار عزتمندانه زندگی می‌کنند و تابع این نیستند که صرفاً به آن‌ها ماهی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان کمک‌هزینه معیشتی بدهیم بلکه تلاش می‌کنند خودشان با فراگرفتن حرفه‌ای به خوداشتغالی برسند. وی تاکید کرد: بیش از ۲۰۰ انجمن حمایت در سراسر کشور فعال است که ۳۷ هزار خانواده تحت پوشش این انجمن قرار دارد و رویکرد اصلی ما این است که خوداتکا شوند. مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان افزود: در این انجمن حرفه‌آموزی اولویت اصلی است تا این خانواده‌ها در نبود سرپرست خانواده به توانمندی و استقلال مالی برسند و با حمایت‌های خیرین جذب بازار کار شوند.

پرداخت بخشی از معوقات کارگران راه آهن فارس  با پیگیری دادستان
به دنبال درخواست کارگران خطوط راه آهن فارس از دادستان مرکز استان مبنی بر پیگیری حقوق معوقه آنان از شرکت تدبیر عمران، دادستان مرکز استان جلسه‌ای در دفتر دادستانی با حضور مدیرکل راه آهن فارس، مدیرعامل شرکت تدبیر عمران و نماینده کارگران تشکیل داد. قاضی آسیابی دادستان مرکز استان فارس گفت: پس از مذاکرات لازم، مدیرعامل شرکت قول مساعد جهت حل مشکل کارگران داد و کمتر از ۴۸ ساعت از زمان تشکیل جلسه، معوقات حقوق کارگران این شرکت تا پایان اردیبهشت تسویه شد.     وی افزود: مقرر شد مابقی مطالبات آنان نیز حداکثر ظرف یکماه آتی پرداخت شود. دادستان مرکز استان فارس از اقدام به موقع مدیرعامل شرکت در پرداخت معوقات حقوق کارگران تقدیر به عمل آورد و ابراز امیدواری کرد که مابقی معوقات نیز در آینده نزدیک پرداخت شود.

برگزاری دومین جلسه دادگاه الکترونیکی در سیستان و بلوچستان
سرپرست مدیریت نرم افزار دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان از برگزاری دومین جلسه دادگاه الکترونیکی در این استان خبر داد و گفت: با راه اندازی سامانه دادگاه الکترونیکی گام مهمی در کاهش هزینه‌های اعزام در استان سیستان و بلوچستان برداشته شد. محمدی صادق، سرپرست مدیریت نرم افزار دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان در دومین جلسه دادگاه الکترونیکی که دردادگاه کیفری این استان برگزار شد، هدف از برگزاری دادگاه الکترونیکی را توسعه خدمات قضایی، کاهش هزینه‌ها و توسعه دادرسی تماما الکترونیکی دانست. سرپرست مدیریت نرم افزار دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به محدوده جغرافیایی و پراکندگی حوزه‌های قضایی استان سیستان و بلوچستان و مخاطرات امنیتی دراعزام زندانی به دادگاه‌ها و هزینه‌های اعزام زندانی، با راه اندازی سامانه دادگاه الکترونیکی گام مهمی در کاهش هزینه‌های اعزام در استان سیستان و بلوچستان برداشته شد.  وی در پایان گفت: برای نخستین با در استان سیستان و بلوچستان رسیدگی به پرونده‌های دادگاه کیفری به صورت تماما الکترونیکی برگزار شد.  استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای از مواردی است که در قانون آیین دادرسی کیفری جدید مورد تاکید قرار گرفته است؛ چرا که استفاده از تکنولوژی‌های روز در روند دادرسی سبب می‌شود تا از بسیاری از چالش‌هایی که با بکارگیری از روش‌های سنتی متوجه دستگاه قضایی می‌شده است پیشگیری به عمل آید. خاستگاه قانونی استفاده از ویدئوکنفرانس در برگزاری جلسات دادگاه به مواد ۱۷۵، ۳۵۵ و ۶۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین ماده ۲۵ آیین نامه استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای باز می‌گردد.حمایت

 

منتشر شده در یکشنبه, 19 مرداد 1399 09:24

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش