text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

اخبار مهم حقوقی و قضائی کشور

سایت حقوقیدیده بان هشتم : پیام تسلیت آیت الله رئیسی   در پی درگذشت والده معاون حقوقی قوه قضاییه 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا در پیامی درگذشت والده معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه را تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام آمده است؛  جناب حجت الاسلام والمسلمین مصدق، مصیبت درگذشت والده مکرمه را تسلیت می‌گویم. امید است آن بانوی مومنه، در این ایام میهمان سفره پررحمت پیامبر اعظم باشد. از خداوند متعال برای ایشان مغفرت وبرای جنابعالی و خانواده مکرم، صبر و اجر مسالت دارم.

اظهارات سخنگوی دستگاه قضا  در پاسخ به سخنان ربیعی
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اظهارات ربیعی درباره این که گفته بود لازم است قوه قضاییه در موضوع توهین برخی نمایندگان مجلس به رییس جمهور ورود کند، صحبت کرد.
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در مورد اظهارات  روز گذشته ربیعی که گفته بود لازم است قوه قضاییه در موضوع توهین برخی نمایندگان مجلس به رییس جمهوری ورود کند گفت: به نظر می‌رسد سخنان سخنگوی محترم دولت نشات گرفته از بی اطلاعی ایشان از اصلاحیه قانون مجازات اسلامی می‌باشد.
وی گفت: با توجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری که در ماه‌های پایانی مجلس قبل به تصویب رسیده، دایره شمول جرائم قابل گذشت توسعه یافته و برخی از مواد قانون مجازات اسلامی از جمله ماده ۶۰۹ این قانون با عنوان هتک حرمت مقامات رسمی کشور در زمره جرائم قابل گذشت قرار گرفته و در این جرائم ورود و رسیدگی قوه قضاییه نیازمند شکایت رسمی از ناحیه مقامات مذکور می‌باشد.
وی تاکید کرد: بر اساس قانون دادستان نمی‌تواند بدون اعلام شکایت از ناحیه شاکی خصوصی دستور تعقیب و رسیدگی صادر نماید.
به گزارش میزان،  غلامحسین اسماعیلی در پایان تاکید کرد: بدیهی است در صورت اعلام شکایت برابر ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی خواهد شد.

    
به منظور اشتغالزایی زندانیان 
صنایع دستی با سازمان زندان ها تفاهم کرد

وزارت میراث‌فرهنگی و سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، با هدف حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مددجویان زندانی و خانواده‌های آنان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
به‌گزارش مهر، این تفاهم‌نامه در عمارت تاریخی کوشک تهران به امضای معاون صنایع‌دستی کشور و معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور رسید. دو طرف درخصوص هم‌افزایی برای ایجاد اشتغال، حرفه‌آموزی و نیز ایجاد درآمد پایدار برای مددجویان و خانواده‌های آنان با هدف کاهش نرخ بازگشت مجدد مددجویان به زندان و ایجاد فضایی مناسب برای زندگی و فعالیت آنان در اجتماع با هم توافق کردند.
در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که تعدادی از مدیران کل این دو معاونت نیز حضور داشتند، سیدعباس جوهری معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: «اعتقاد ما در سازمان زندان‌ها این است که در کنار اقدامات تأمینی باید در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز فعال بود و خوشبختانه در این خصوص قدم‌های خوبی برداشتیم.»
او افزود: «در این میان حوزه اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است و با آموزش رشته‌های مختلف از جمله رشته‌های مرتبط با صنایع‌دستی قصد داریم علاوه بر ایجاد اشتغال و ایجاد شرایط برای درآمدزایی مددجویان، زمینه کاهش نرخ بازگشت مجدد آن‌ها به زندان را فراهم کنیم.»
جوهری ادامه داد: «نرخ بازگشت مجدد به زندان در برخی از کشورها به بالای ۴۰ درصد می‌رسد در حالی که در کشور خودمان در یک جامعه هدف که در یک پژوهش آماری مورد بررسی قرار دادیم، مشخص شد نرخ بازگشت مجدد به زندان در افرادی که حرفه‌آموزی و دوره‌های اشتغال را گذرانده‌اند، ۴,۳ درصد است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت ایجاد اشتغال، حرفه‌آموزی و آموزش برای مددجویان است.»
او بیان کرد: «بسیاری از مددجویان توانسته‌اند کارهای زیبایی را در حوزه صنایع‌دستی خلق کنند که این موضوع نشان می‌دهد این افراد دارای ظرفیت‌ها و استعدادهایی هستند که باید آن‌ها را شناسایی کرد.»
معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور خاطرنشان کرد: «در کنار کانون اصلاح و تربیت، فروشگاهی به‌منظور معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی مددجویان دایر کردیم، با این حال از معاونت صنایع‌دستی درخواست داریم در خصوص فروش و عرضه هرچه بهتر و بیشتر محصولات تولیدی مددجویان به ما کمک کنند.»

سازمان پزشکی قانونی کشور هشدار داد
رشد تلفات مسمومیت با گاز

سازمان پزشکی قانونی کشور درباره رشد تلفات مسمومیت با گاز هشدار داد و اعلام کرد: بیش از ۷۰ درصد تلفات مسمومیت با گاز مربوط به نیمه دوم سال است.
هشدار درباره رشد تلفات مسمومیت با گازبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ​آمار‌های سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد تلفات مسمومیت با گاز مربوط به نیمه دوم هر سال است، به نحوی که از ۷۸۴ فوتی مسمومیت با گاز منوکسید کربن در سال گذشته (۱۳۹۸)، ۷۱.۷ درصد در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده اند.
هر سال با سرد شدن هوا و شروع فصل پاییز و به دنبال آن استفاده نادرست از وسایل گرمایشی و بی توجهی به نکات ایمنی در بکارگیری این وسایل، با رشد آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن مواجه هستیم؛ به نحوی که آمار تلفات گازگرفتگی در این بازه زمانی به بیش از دو برابر تعداد تلفات در نیمه اول سال می‌رسد. اما دقت در بکارگیری و استفاده درست از وسایل گرمایشی و تهویه مناسب محیط‌های سرپوشیده تا حد زیادی از مرگ و میر ناشی از مسمومیت با این گاز می‌کاهد.

حمایت از نیروی ‌انتظامی در برخورد با هنجارشکنان 
رییس‌کل دادگستری استان یزد گفت: از نیروی ‌انتظامی در برخورد با هنجارشکنان حمایت می‌کنیم. 

غلامعلی دهشیری در دیدار با کارکنان ستاد فرماندهی ناجا در استان یزد با بیان اینکه پلیس به حق در همه مناسبت‌ها و وقایع، حضوری پررنگ و موثر دارد، اظهار کرد: هرچند نیروی انتظامی با کمبود امکانات و نیرو روبه‌رو است اما با تمام قوا و مستحکم پای کار ایستاده‌ است.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی با وسعت و حجم کاری بسیار از نقطه صفر مرزی تا مرکز کشور، از فضای حقیقی تا فضای مجازی وظیفه حفظ نظم، امنیت و آرامش را بر دوش دارد.
دهشیری با بیان اینکه وظیفه اصلی نیروی انتظامی حفظ نظم و امنیت داخلی است، عنوان کرد: سبزقامتان نیروی انتظامی، در راستای حفظ نظم، امنیت و اجرای عدالت همراه و مرتبط با دستگاه قضایی انجام وظیفه می‌کنند که ثمره آن شیرینی نظم، امنیت و کاهش جرم و جنایت در جامعه است. رییس‌کل دادگستری استان یزد با اشاره به حضور پلیس در خط مقدم مقابله با قانون‌شکنان و همچنین اجرای قانون گفت: این رسالت بسیار سختی است که بر دوش نیروی انتظامی نهاده شده است که در سیل برخی ناهنجاری‌های فکری و روانی افرادی قرار دارد که میانه خوبی با قانون و حقوق ندارند و به آن تن نمی‌دهند.
وی بیان کرد: از نیروی ‌انتظامی در برخورد با هنجارشکنان حمایت می‎کنیم.

منع بکارگیری پیام‎رسان‎های خارجی در آموزش از راه دور
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی گفت: با توجه به تعطیلات مراکز آموزشی هرگونه آموزش از راه دور از طریق این شبکه‌ها ممنوع است و باید بر بستر شبکه‌های اجتماعی داخلی باشد.

عباس قاسمی اظهار کرد: در نامه‎ای خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی اعلام شده است در شرایط خاص کنونی کشور، ناشی از شیوع ویروس کرونا و ضرورت استفاده از فضای مجازی جهت آموزش و پرورش دانش آموزان و از طرفی فضای افسارگسیخته پیام‎رسان‎های خارجی نظیر تلگرام، اینستاگرام و واتس‎اپ که با وجود برخی از بدافزارها و چالش‎ها نظیر چالش مومو و... می‎تواند برای کودکان و نوجوانان آسیب‎پذیری شدید روحی، روانی و حتی جانی داشته باشد، لذا کلیه مدارس و معلمان صرفا از قابلیت‎های نرم‎افزار تحت نظارت آموزش و پرورش (شاد) و در صورت ضرورت از پیام‎رسان‎های داخلی و بومی استفاده کنند و هرگونه آموزش از راه دور از طریق پیام‎رسان‎های خارجی ممنوع است.

آزادسازی 2200 هکتار از اراضی تغییر کاربری‎یافته استان البرز
رییس‎کل دادگستری استان البرز گفت: حجم اراضی آزادسازی شده از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به 2 هزار و 200 هکتاراست.
حسین فاضلی در دیدار با مدیرکل جدید جهاد کشاورزی استان البرز، به تبیین انتظارات دستگاه قضایی در زمینه مقابله با تغییر کاربری‌ها پرداخت و اظهار کرد: در کنار وظایف قانونی دستگاه‌ها، تصمیمات و مصوبات «قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز» باید مبنای اقدامات دستگاه‎ها در حوزه حقوق عامه قرار گیرد.
وی با تاکید بر عزم و جدیت دادگستری استان البرز برای مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی و تعدی به اراضی ملی تصریح کرد: دستگاه قضایی این استان، پیشگیری و مقابله با تغییر کاربری‌ها را به صورت توامان پیگیری می‌کند و ضمن برخورد با متخلفان، اجازه ادامه تصرف و تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی، محیط زیست، حریم راه‎ها و رودخانه‎ها و تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‎ها را نخواهد داد.
رییس‎کل دادگستری استان البرز، حجم اراضی آزادسازی شده از ابتدای سال جاری تاکنون را نزدیک به 2 هزار و 200 هکتار بیان کرد و گفت: از این مقدار بیش از 675 هکتار مربوط به ساوجبلاغ و 476 هکتار در حوزه قضایی چهارباغ است؛ همچنین 481 هکتار در نظرآباد، 393 هکتار در کرج، 65 هکتار در اشتهارد، 21 هکتار در فردیس و 5 هکتار در طالقان آزادسازی شده‌اند.
وی متذکر شد: با ایجاد سامانه جامع مبتنی بر GIS رصد دقیق و برخط تغییر کاربری‎ها و آخرین وضعیت آزادسازی‌ها بر اساس داده‌های ماهواره‌ای در اختیار دادگستری استان البرز قرار خواهد گرفت.

حل مشکلات کارگران شرکت ماشین‎لنت تهران با ورود دادستانی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان از ورود دادستانی به منظور حل مشکلات کارگران شرکت ماشین‎لنت تهران خبر داد و گفت: با تلاش‌های موثر و همکاری خوب نیروی انتظامی حقوق کارگران توسط شرکت پرداخت و سایر موضوعات مرتفع شد و کارگران رضایت رسمی خود نسبت به شرکت را به دادسرا اعلام کردند. به گزارش روابط عمومی دادگستری استان سمنان، محمد شریف ابراهیمی از ورود دادستانی به منظور حل مشکلات کارگران شرکت ماشین لنت تهران خبر داد و اظهار کرد: در راستای رسیدگی به اعتراضات کارگران شرکت ماشین‎لنت تهران، به یکی از معاونان دستور داده شد تا موضوع را به صورت ویژه پیگیری کند. وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های موثر و همکاری خوب نیروی انتظامی حقوق کارگران توسط شرکت پرداخت و سایر موضوعات مرتفع شد و کارگران رضایت رسمی خود نسبت به شرکت را به دادسرا اعلام کردند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان بیان کرد: مشکلات شرکت نیز توسط مدیرعامل به دادستانی اعلام شد و موضوع در دستور کار دادستانی قرار گرفته است و پس از تشکیل کمیته فرعی و با همکاری مدیران بانک ملی و تامین اجتماعی این استان تصمیمات خوبی در راستای کمک به تولید شرکت مذکور اخذ شد.

حمایت

 

منتشر شده در چهارشنبه, 30 مهر 1399 09:50

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش