text1

سه شنبه, 28 فروردين 1403-

دانستنی های حقوقی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : نحوه ابطال سند رسمی 

در صورتی که اسناد مالکیت، خدشه‎دار شوند یا نیاز به اصلاح آنها باشد، می‌توان آنها را به صورت قانونی ابطال و اصلاح کرد.
بر اساس قانون، در صورتی که اسناد مالکیت، خدشه‎دار شوند یا نیاز به اصلاح آنها باشد، می‌توان آنها را به صورت قانونی ابطال و اصلاح کرد.
ابطال و اصلاح سند مالکیت ممکن است بدون حکم دادگاه صورت گیرد که در این صورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است طبق درخواست مراجع قانونی، سند را باطل کند که در این صورت نیازی به حکم دادگاه نیست و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، خود وارد عمل می‌شود که مواردی مانند اصلاحات اراضی و تقسیم آنها از این جمله موارد هستند.
گاهی اوقات هم ابطال سند مالکیت توسط اداره ثبت انجام می‌شود. در این صورت فرد باید به اداره ثبت مراجعه کرده و بدون حکم دادگاه، اقدام به ابطال سند کند.
در ماده ۲۵ قانون ثبت اختیار ابطال یا اصلاح سند مالکیت به هیأت نظارت سپرده شده است و بر اساس این ماده چنانچه در اثر بی‌دقتی و اشتباه نویسنده در سند مالکیت و... اشتباهی رخ داده باشد، چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالفت با سند رسمی باشد، چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالف با حکم نهایی دادگاه باشد، چنانچه اشتباهاتی در جریان عملیات مقدماتی رخ دهد و در دفتر املاک نیز وارد شود و چنانچه اشتباهاتی در عملیات تفکیکی رخ داده و در دفتر املاک نیز وارد شود، در همه موارد مورد اشاره، شده اصلاح یا ابطال سند مالکیت در صلاحیت هیأت نظارت خواهد بود.
گاهی اوقات هم ابطال و اصلاح سند مالکیت با حکم دادگاه صالح است. هرگاه ملکی بر خلاف اصول قانونی به ثبت رسیده باشد، هرگاه در اسناد مالکیت تعارض وجود داشته باشد، در صورتی که سندی مخل حقوق دیگران باشد، در صورتی که سند مالکیت بر اساس اشتباه عملیات مقدماتی و ثبتی حاصل شود و درصورت اشتباه در عملیات تفکیک، رسیدگی در صلاحیت دادگاه خواهد بود.

چند نکته در مورد اجاره
پیش از پایان یافتن مهلت اجاره، باید نسبت به تمدید این قرارداد اقدام شود.
تعریف اجاره در ماده ۴۶۶ قانون مدنی آمده و در آن بیان شده است اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود و در این حالت اجاره‏دهنده موجر، اجاره‎کننده مستاجر و مورد اجاره عین مستاجره نامیده خواهد شد.
اولین موضوعی که در تنظیم قرارداد اجاره باید به آن توجه داشت، مدت زمان تنظیم این قرارداد است و بر اساس ماده ۴۶۸ قانون مدنی، در صورت ذکر نکردن مدت زمان اجاره قرارداد باطل خواهد بود.
یکی دیگر از مواردی که مستاجر باید به آن توجه کند، این است که پیش از پایان یافتن مهلت اجاره باید نسبت به تمدید قرارداد اجاره اقدام کند. البته دانستن این نکته الزامی است که عقد اجاره با فوت هر یک از موجر و مستاجر باطل نمی‌شود و تنها در صورتی باطل خواهد شد که موجر برای مدت عمر مالک منافع شود.

منتشر شده در یکشنبه, 09 آذر 1399 11:08

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش