Thursday, 18 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING

دانستنی های حقوقی

دانستنی های حقوقیدیده بان هشتم : نكاتي كاربردي برای خرید خودرو دست دوم 

خرید خودرو به صورت نو یا دست دوم از جمله معاملاتی است که هیچ‌گاه تمام نشده و روزانه نيز به تعداد آن اضافه می‌شود. خرید خودرو دست دوم نیازمند مد نظر قرار دادن نکات حقوقی متعددی است كه در هنگام انعقاد قرارداد و خرید خودرو باید مورد توجه قرار گيرد. نخستين گام برای خرید خودرو دست دوم، گرفتن تاییدیه سلامت فنی است و پس از آن باید بیمه‎نامه و اسناد خودرو مشاهده شوند تا مبایعه‎نامه پیش از ثبت سند تنظیم شود. همچنين بايد از وضعیت فنی و تعمیرات خودرو آگاهی کافی به دست آوريم و نيز مراقب باشیم تا از اشخاص ممنوع‎المعامله خرید نکنیم. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه بسیار داشت، اين است که از انتقال مالکیت به صورت وکالتی خودداری کنیم و خودرو را از شخصی بخریم که خود مالك خودروي مزبور است. مطابق با قانون، تعویض فوری پلاک به جهت امکان پیگیری‎های قضایی و انتظامی یکی از مهمترین اصولي است که باید حتماً رعایت شود.

 

مجازات کودک‎آزاری چیست؟ 

کودک‎آزاری به هر روشی که باشد، جرم به حساب می‎آید و فرد خاطی مجازات خواهد شد. کودک‎آزاری به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله آنها می‌توان به کودک‎آزاری روانی، کودک‎آزاری جسمی و کودک‎آزاری جنسی اشاره کرد. د‌‌ر قانون حمایت از كود‌‌كان و نوجوانان‌ آمد‌‌ه است‌ كه كلیه‌ اشخاصی‌ كه‌ به‌ سن‌ ۱۸سال‌ تمام‌ هجری‌ شمسی‌ نرسید‌‌ه‌اند،‌‌ از حمایت‌های‌ قانونی‌ مذكور د‌‌ر این‌ قانون بهره‌مند‌‌ هستند و هر نوع‌ اذیت‌ و آزار كود‌‌كان‌ و نوجوانان‌ كه‌ موجب‌ شود‌‌ به‌ آنان‌ صد‌‌مه‌ جسمانی‌ یا روانی‌ و اخلاقی‌ وارد‌‌ شود‌‌ و سلامت‌ جسم‌ یا روان‌ آنان‌ را به‌ مخاطره ‌‌اند‌‌ازد،‌‌ ممنوع‌ است. د‌‌ر ماد‌‌ه ۳ اين قانون آمده است كه هر گونه‌ خرید‌‌، فروش، بهره‌كشی‌ و به‎كارگیری‌ كود‌‌كان‌ به‌‎منظور ارتكاب‌ اعمال‌ خلاف‌ از قبیل‌ قاچاق، ممنوع‌ و مرتكب، حسب‌ مورد‌‌ علاوه‌ بر جبران‌ خسارات‌ وارد‌‌ه‌ به‌ ۶ ماه‌ تا یك‌ سال‌ زند‌‌ان یا به‌ جزای‌ نقد‌‌ی‌ ۱۰ میلیون ریال‌ تا ۲۰میلیون‌ ریال‌ محكوم‌ خواهد‌‌ شد‌‌. همچنین د‌‌ر ماد‌‌ه‌ ۴ اين قانون تاكید‌‌ شد‌ه است هر گونه‌ صد‌‌مه‌ و اذیت‌ و آزار و شكنجه‌ جسمی‌ و روحی‌ كود‌‌كان‌ و ناد‌‌ید‌‌ه‌ گرفتن‌ عمد‌‌ی‌ سلامت‌ و بهد‌‌اشت‌ روانی‌ و جسمی‌ و ممانعت‌ از تحصیل‌ آنان‌ ممنوع‌ است و مرتكب‌ به‌ سه‌ ماه‌ و یك‌ روز تا ۶ ماه‌ حبس یا تا ۱۰میلیون‌ ریال‌ جزای‌ نقد‌‌ی‌ محكوم‌ می‌شود. ماده 5 اين قانون، به جنبه عمومی جرم اشاره و در آن تاكید‌‌ شده است كود‌‌ک‎آزاری‌ از جرايم‌ عمومی‌ بود‌‌ه‌ و احتیاج‌ به‌ شكایت‌ شاكی‌ خصوصی‌ ند‌‌ارد‌‌. د‌‌ر ماد‌‌ه‌ ۶ این قانون نيز آمد‌‌ه است تمامي‌ افراد‌‌، مؤ‌سسات‌ و مراكزی‌ كه‌ به‌ نحوی‌ مسئولیت‌ نگهد‌‌اری‌ و سرپرستی‌ كود‌‌كان‌ را بر عهد‌‌ه‌ د‌‌ارند‌‌، مكلفند‌‌ به‌ محض‌ مشاهد‌‌ه‌ موارد‌‌ كود‌‌ک‎آزاری،‌ مراتب‌ را جهت‌ پیگرد‌‌ قانونی‌ مرتكب‌ و اتخاذ تصمیم‌ مقتضی‌ به‌ مقامات‌ صالح‌ قضایی‌ اعلام‌ کنند و تخلف‌ از این‌ تكلیف‌ موجب‌ حبس‌ تا ۶ ماه‌ یا جزای‌ نقد‌‌ی‌ تا پنج‌ میلیون‌ ریال‌ خواهد‌‌ بود‌‌.
همچنين در صورتي كه جرایم‌ موضوع‌ این‌ قانون‌ مشمول‌ عناوین‌ د‌‌یگر قانونی‌ شود‌‌ یا د‌‌ر قوانین‌ د‌‌یگر حد‌‌ یا مجازات‌ سنگین‌تری‌ برای‌ آنها مقرر شد‌‌ه‌ باشد‌‌، حسب‌ مورد‌‌، حد‌‌ شرعی‌ یا مجازات‌ اشد‌‌ اعمال‌ خواهد‌‌ شد‌‌ كه اين موضوع نيز د‌‌ر ماد‌‌ه‌ ۸ این قانون مورد تصریح قانونگذار قرار گرفته است.

حمایت

Published on Tuesday, 01 December 2020 09:56

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش