text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

انتقاد آیت الله آملی‌لاریجانی از عدم توجه دولت به مشکلات قوه قضاییه

رییس قوه قضاییه گفت: در برنامه ششم بنا شده در زمینه‌ جذب قاضی به دستگاه قضایی کمک شود.
سایت حقوقی
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه دادستان کل کشور که در کاخ دادگستری در حال برگزاری است، اظهار کرد: کار ما در دستگاه قضایی بسیار دشوار است و مسئولان عالی قضایی، قضات و کارمندان تلاش بسیاری می‌کنند، البته ناگفته نماند که در سراسر کشور مراجعات مردم به قوه قضاییه بسیار است.
وی افزود: دادگستری‌ها، سازمان ثبت، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان پزشکی قانونی، شورای حل اختلاف و دیوان عالی کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی کشور تلاش بسیاری می‌کنند. بر اساس آمارها 15 میلیون پرونده در دستگاه دیده می‌شود که کارکنان قضایی تلاش بسیاری دارند تا در بستری با بی‌پولی‌ها و اشکالات عمده‌ای که در زمینه امکانات وجود دارد، خدمات رسانی کنند.
رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر منصفانه به مجموعه دستگاه قضایی نگاه کنیم خدمات قابل تحسینی را داشته است، البته مشکلات و کمبودها و اشکالاتی در رسیدگی‌ها وجود دارد.
آملی لاریجانی با بیان اینکه ما جزیره جدا افتاده در کشور نیستیم ادامه داد:‌ مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد و اعتبارات دولت محدود است و این مشکلات باعث شده که دامن قوه قضاییه را بگیرد.
وی با تشکر از الطاف مقام معظم رهبری که هر چه را برای پیشرفت قوه قضاییه تقاضا کرده، ایشان توجه کرده‌اند، گفت: بنا شد که به مجلس دستور داده شود تا مشکلات ما را ملاحظه کند، البته دولت محترم به مشکلات ما توجه نکرد. ان‌شاء الله در برنامه ششم بنا شده کمکی به قوه قضاییه در زمینه جذب قاضی شود تا دستگاه قضایی تنفسی داشته باشد؛ زیرا قضات ما از میزان فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود، فرسوده می‌شوند.
به گزارش ایسنا، رییس دستگاه قضایی با بیان اینکه مراسم امروز تودیع و معارفه دادستان کل کشور است و با اشاره به تودیع حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی از سمت دادستانی کل کشور گفت: واقعا آقای رئیسی در مدت بیش از سی سال خدماتی که در قوه قضاییه داشته‌اند از جمله چهره‌های خدوم دستگاه قضایی هستند. ما از رفتن ایشان و و خدماتی که در دادستانی کل کشور ارائه می‌دادند محروم می‌مانیم، ولی از این جهت که بنا به دستور مقام معظم رهبری تولیت آستان قدس رضوی به وی سپرده شده بسیار خوشحالیم و این یکی از موارد عاقبت به خیری مسئولان قضایی است.
وی ادامه داد: من از آقای رئیسی تقاضا کردم که در عین داشتن این سمت مهم اتصال‌شان را با دستگاه قضایی قطع نکنند و به عنوان مشاور عالی بنده به ما کمک کنند که ایشان هم پذیرفت و من از وی کمال تشکر را دارم.
آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به معارفه‌ حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری به عنوان دادستان کل کشور گفت: ایشان بحمدالله بعد از 30 سال خدمت در دستگاه قضایی حالا برای خدمات رسانی در سمت مهم دادستانی کل کشور آماده شده‌اند. وی هم از چهره‌های خدوم دستگاه قضایی در دیوان عدالت بود که زحمات زیادی را کشید البته دیوان عدالت نیز محدودیت‌هایی را داشت.
رییس قوه قضاییه افزود:‌ ایشان هم اهل تلاش و هم سابقه‌ خوبی را در دستگاه قضایی دارند و ان‌شاء الله با سابقه خوب در دادستانی کل بتواند منشاء برکات باشد. افراد مختلفی برای این سمت پیشنهاد شد ولی نسبت به ایشان قضات دیوان هم نظر داشتند.
آملی‌لاریجانی با اشاره به اینکه دادستانی کل کشور وظایف مهمی را دارد گفت: قبل از تصویب قانون آیین دادرسی جدید وظایف مهمی را هم داشت که یکی از آنها بحث نظارت بر دادسراها بود البته این موضوع در قانون سابق نیامده بود که من آن را بر عهده دادستانی کل کشور گذاشته‌ام. در قانون جدید هم این موضوع قانونی شد و به طور کلی نظارت بر دادسراهای کل کشور بحث مهم و اساسی است.
وی افزود: دادستانی کل علاوه بر آن در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و حقوق عمومی وظایفی را بر عهده دارد. همچنین دادستانی کل در شورای پول و اعتبار که بسیار مهم است حضور دارد و وجود دادستان کل در شورای مالی تصمیم گیری در کشور فرصت بسیار مهمی است، مخصوصا که امسال حسب فرمایش مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامگذاری شده است؛ لذا دادستانی کل می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد، البته قوه قضاییه هم باید خود را آماده کند و دولت محترم را در این زمینه همراهی کند.
آملی لاریجانی تصریح کرد:‌ دادستانی کل در جهت ایجاد امنیت و حفظ حقوق عمومی نقش اساسی دارد. در اینجا بر خود لازم می‌دانم که از زحمات حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی در دیوان عالی کشور تشکر کنم. امیدوارم که دیوان عالی کشور به یک سطح بالاتری ارتقاء یابد.
رییس دستگاه قضا افزود: قضات ما که از صبح می‌آیند بسیار زحمت می‌کشند و مقابل داد و بیدادها و تقاضاهای گاهی بی دلیل، صبوری می‌کنند.
وی یادآور شد: شکایاتی که به مرکز 129 می‌آید را گوش می کنم و گاهی بد و بیراه گفته می‌شود. عمده این شکایات ناشی از این است که محدودیت قوه قضاییه را نمی‌دانند و گاهی شکایت می‌کنند که چرا رسیدگی به پرونده‌ها چندین ماه طول می‌کشد. طبیعی است که اگر در رسیدگی به پرونده‌ها نوبت داده شود و قاضی هم محدود باشد این موضوع طبیعی است. ما اگر دستمان باز بود قاضی بیشتر جذب می‌کردیم و وضع‌مان بهتر بود. البته در ابتدا همکاران ما مخالف جذب قاضی بودند و می‌گفتند که کافیست اما با این حجم پرونده‌ها چطور می‌تواند کافی باشد.
آملی‌لاریجانی در پایان فرا رسیدن ماه مبارک رجب را تبریک و تهنیت گفت.
منتشر شده در سه شنبه, 17 فروردين 1395 13:35

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش