text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

رفع اطاله دادرسی با تقویت واحدهای ارشاد و معاضدت قضایی

دیده بان هشتم : از آنجایی که کاهش اطاله دادرسی و کاهش تعداد پرونده‌ها در دستور کار کارکنان قضایی قرار دارد بر این اساس راهکارهای مختلفی برای دستیابی به‌این هدف در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد که تاسیس و تقویت واحدهای ارشاد و معاضدت یکی از آنهاست تا بر این اساس مشکل افراد مرتفع شود این در‌حالی است که در این مراکز خدمات رایگان حقوقی ارایه می‌شود و همین موضوع سبب می‌شود تا توان حضور همه کسانی که به دلایلی به دادگاه‌ها مراجعه کرده‌اند وجود داشته باشد.
سایت حقوقی

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از روزنامه حمایت ، کاهش پرونده‌ها به کمک واحدهای ارشاد و معاضدت رییس کل دادگستری استان گلستان در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید که مرکز ارشاد و معاضدت قضایی در همه شهرستان‌های استان گلستان راه‌اندازی شده است که مردم نه تنهای می‌توانند به‌شکل حضوری بلکه به صورت تلفنی و غیرحضوری نیز می‌توانند سوالات حقوقی خود را مطرح کنند.
این در حالی است که هادی هاشمیان با تاکید بر اینکه مردم باید قبل از هر کاری نسبت به عملیات قانونی آن اطلاع داشته باشند، بیان می‌کند: دلیل تشکیل بسیاری از پرونده‌ها عدم اطلاع از موضوعات حقوقی است بنابراین با این روش می‌توان از تشکیل حداقل 50 درصد پرونده‌ها در دادگاه‌ها پیشگیری کرد.
این مقام مسئول تصریح می‌کند که تغییر کاربری زمین کشاورزی در قانون ممنوع است بر این اساس کسانی که اطلاع کافی از این موضوع ندارند ممکن است موجب تخلف شوند و همین سبب تشکیل پرونده در محاکم قضایی خواهد شد.
وی خاطرنشان می‌کند: در این واحدها وکلای معاضدتی نیز در‌اختیار افراد قرار می‌گیرد بر این اساس به افرادی که درآمد کافی برای  اخذ وکیل ندارند کمک می‌شود.

 ارایه بیش از 58 هزار و 800 خدمات مشاوره‌ای
در واحد معاضدت
بر این اساس رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی می‌گوید که تقویت واحدهای ارشاد و معاضدت قضایی گامی مهم برای رفع اطاله دادرسی است که راهنمایی‌ها و ارشاد کارشناسان از اطاله دادرسی می‌کاهد. حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی در تشریح عملکرد واحد ارشاد و معاضدت قضایی دادگستری استان در سال 94 اظهار می‌کند: این واحد در سال گذشته به 65 هزار و 886 نفر از مراجعان خدمات مشاوره‌ای ارایه داده است.
وی می‌افزاید: 58 هزار و 821 نفر از مراجعان به صورت حضوری و 4 هزار و 743 نفر نیز با استفاده از تلفن 129 از خدمات مشاوره‌ای این واحد استفاده کرده‌اند.
وی با بیان اینکه یکی از عواقب ناآگاهی مردم به حقوق قانونی خویش، مراجعه مکرر و تشکیل پرونده‌‌های ناقص و اشتباه است خاطرنشان می‌کند: در برخی موارد ناآگاهی مردم در اقدام به موقع و طرح خواسته‌ها در طول جریان دادرسی باعث می‌شود پرونده‌ها مطابق مقررات تشکیل شده اما به دلیل رعایت نکردن موارد قانونی و اقدام به موقع یا عدم اجرای وظایف قانونی و تکالیف طرفین از‌سوی قضات مختومه شود که مداخله کارشناسان واحد ارشاد از وقوع آن جلوگیری می‌کند.
این مقام مسئول تسهیل دسترسی مراجعان به ادارات و نهادهای مرتبط با واحدهای قضایی را از جمله وظایف واحدهای ارشاد برمی‌شمارد و تصریح می‌کند: در همین مدت یک هزار و 376 نفر از مراجعان به ادارات دیگر و 946 نفر نیز برای تنظیم لایحه و دادخواست به عریضه نویس معرفی شده‌اند تا نیازهای قضایی قضات در پرونده‌ها در کمترین زمان و نزدیک‌ترین فاصله انجام‌گیرد تا بدین ترتیب ضمن جلوگیری از اطاله دادرسی، از سفرهای غیرضروری مراجعان در سطح شهر جلوگیری شود.

 بهره‌مندی بیش از 89 هزار نفر از خدمات مشاوره در سال 93
با توجه به رییس اداره ارشاد و معاضدت قضایی دادگستری کل آذربایجان‌شرقی بیان می‌کند: در طول سال جاری بیش از  89 هزار نفر به‌صورت حضوری در واحدهای ارشاد و معاضدت حوزه‌های قضایی سراسر استان آذربایجان‌شرقی از خدمات مشاوره بهره‌مند شده‌اند.
رضا مسعودی فر  ادامه می‌دهد: بیش از 101 مورد نیز قرار کارشناسی معاضدتی اجرا شده و به تعداد 635 نفر  که از توان مالی خوبی برخوردار نبودند وکیل معاضدتی رایگان تعیین و معرفی شده است.
وی می‌افزاید: همچنین در سال جاری تعداد هزار و 65 نفر از وکلا و مشاوران حقوقی قوه قضاییه بر اساس جدول زمانبندی در واحدهای ارشاد و معاضدت حوزه‌های قضایی برای ارایه مشاوره به‌مردم حضور پیدا کردند.

منتشر شده در جمعه, 17 ارديبهشت 1395 22:08

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش