text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

معاون وزیر دادگستری: ارتقاء جایگاه کانون وکلا در گرو توجه به حقوق شهروندی است

دیده بان هشتم : معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با بیان اینکه جایگاه کانون وکلا به واسطه توجه به حقوق شهروندی ارتقا می‌یابد،‌ گفت: یکی از عرصه‌هایی که بیش از پیش وکلا می‌توانند در آن نقش آفرینی کنند مسأله حقوق شهروندی است.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه ایسنا،‌ با اشاره به لایحه جامع وکالت اظهار کرد: خوشبختانه این لایحه در دستور کار مجلس قرار گرفته و هم اکنون در کمیسیون حقوقی مجلس در حال بررسی است. امیدواریم نمایندگان محترم مردم و به خصوص کمیسیون حقوقی که هم از حقوقدانان و قضات فرهیخته هستند توجه و عنایت خاصی به این لایحه داشته باشند.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری ضمن تاکید بر اینکه کانون وکلای دادگستری یکی از قدیمی‌ترین نهادهای مدنی در کشور است، تصریح کرد: کانون وکلا نهادی مستقل است که جایگاه برجسته‌ای برای تحقق حقوق مردم دارد و اگر عقیده ما بر این است که قاضی و وکیل در حقیقت دو بال فرشته عدالت هستند هر دو بال فرشته باید استقلال شان حفظ شود و باید پا به پای هم و در کنار هم برای تحقق حقوق مردم گام بردارند.
عباسی اضافه کرد: موضوعی که از اهمیت خاصی برخوردار است توجه و عنایت خاص به بحث استقلال قضاوت و وکالت است. از طرف دیگر مرکز امور مشاوران وجود دارد که بایستی در کشور ساماندهی می‌شد. به هر حال با توجه به لایحه آن مرکز هم با کانون وکلا ادغام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم نمایندگان مجلس به گونه‌ای حرکت کنند که این نهاد مدنی در عین حال که جایگاه مستقل خود را حفظ می‌کند مسائل و مشکلاتی که دارد به واسطه این لایحه مرتفع شود، اظهار کرد: در جامعه ما دو حوزه بسیار مهم و اثرگذار وجود دارد؛ یکی جامعه پزشکی و دیگر جامعه حقوقدانان و وکلا.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری، ادامه داد: همیشه در طول تاریخ این دو منصب از جایگاه ممتازی برخوردار بوده‌اند و این جایگاه هم در جامعه ما و هم در سایر جوامع مشاهده می‌شود. بنابراین کانون وکلا به عنوان یکی از نهادهای اساسی و موثر در این حوزه باید جایگاه واقعی خود را در چارچوب ارزش‌های حاکم بر جامعه پیدا کند.
عباسی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم خیلی فراتر از آنچه که امروز کانون وکلا و مرکز امور مشاورین انجام می‌دهند بایستی حرکت انجام شود.
وی یکی از عرصه‌هایی که بیش از پیش وکلا می‌توانند در آن نقش آفرینی کنند را حوزه حقوق شهروندی دانست و بیان کرد: پرداختن به حوزه حقوق شهروندی توسط کانون وکلا موجب ارتقاء جایگاه آنها می‌شود و به هر صورت اگر کانون وکلا توجه به این حوزه را مورد توجه قرار دهد موجبات ارتقای جایگاه خودش را در جامعه فراهم می‌کند. ما در وزارت دادگستری در معاونت حقوق بشر در چارچوب یک تفاهم‌نامه که با اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور (اسکودا) امضا کردیم پرداختن به مباحث حقوق شهروندی و حقوق بشر را مورد توجه قرار دادیم.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با بیان اینکه در حال حاضر در 11 استان کمیته‌های حقوق شهروندی را راه‌اندازی کرده‌ایم، بیان کرد: یکی از محورهای اساسی این کمیته‌ها کانون‌های وکلای استان‌ها هستند که وکلا در این زمینه‌ها نقش آفرینی می‌کنند و این نقش آفرینی شامل آموزش و ترویج حقوق شهروندی، مشاوره حقوقی،‌ معاضدت حقوقی و کمک به مردم است.
عباسی در ادامه عنوان کرد: اعتقاد ما بر این است در عرصه‌ای که تحت عنوان حقوق شهروندی در آن فعالیت می‌شود آموزش حقوقی و معاضدت حقوقی به مردم می‌تواند نقش بازدارنده و پیشگیرانه‌ای در ناهنجاری‌های اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی داشت باشد که نتیجه آن پیشگیری از تشکیل پرونده در محاکم است.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در پایان از برگزاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم پزشکی در زمینه حقوق ژنتیک در 26 و 27 آبان‌ماه در تالار همایش‌های بین‌المللی دانشگاه یزد خبر داد و گفت: این کنگره با حضور اندیشمندان حوزه‌های فقه،‌ حقوق و اخلاق و پزشکی و صاحب‌نظران ژنتیک برگزار می‌شود و در این کنگره ابعاد مختلف موضوع حقوق ژنتیک مورد بررسی قرار می‌گیرد. محورهای این کنگره مهندسی ژنتیک و چالش‌های حقوقی، ژن‌درمانی و مسئولیت‌های ناشی از آن، حقوق اخلاق در پژوهشگاه‌های ژنتیکی و حمایت قانونی از ذخایر ژنتیکی ایران خواهد بود.
ایسنا
منتشر شده در جمعه, 21 آبان 1395 11:58

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش