text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

ضرورت ثبت معاملات و نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی

دیده بان هشتم : معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به قانون ثبت سند رسمی نقل و انتقال خودرو در دفترخانه گفت: قانون فقط نقل و انتقال خودرو را در دفاتر اسناد رسمی قابل استناد می‌داند.
معاملات و نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، دکتر محمد مهدی انجم شعاع با اشاره به ادعای پلیس درخصوص عدم مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت سند انتقال خودرو گفت: برداشت پلیس از قانون در این خصوص صحیح نیست و اینکه به اعتقاد پلیس فقط اموال غیرمنقول باید ثبت شود استنباط نابجا و اشتباهی است. در واقع بحث ثبت مال نیست بحث ثبت یک عقد، انتقال و سند است. خودرو به تنهایی نیاز به ثبت ندارد اما معاملات و نقل و انتقال آن طبق ماده ۲۹ باید به ثبت برسد.

وی در مورد هزینه ثبت خودرو در دفاتر اسناد رسمی اظهار داشت: عمده هزینه‌ای که در دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم انواع خودروها وصول می‌شود، مبلغ مالیات نقل و انتقال آنها و هزینه حق‌الثبت آنهاست که طبق مقررات از مراجع دیگر تعیین می‌شود و در واقع دفاتر اسناد رسمی مامور وصول‌ آنها هستند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ‌افزود: از هزینه دریافت شده توسط دفاتر اسناد رسمی، حق‌التحریر مشمول حال دفترخانه است که آن هم براساس قیمتی که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان امور مالیاتی برای خودروها تعیین می‌کند وصول می‌کند و در این رابطه آنچه که برعهده دفاتر اسنادرسمی است، اجرای مقررات است و سازمان ثبت اسناد و املاک تعیین کننده نیست.

انجم شعاع با اشاره به رای دیوان عدالت اداری گفت: ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی صریحا بیان کرده است که نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی است و در ادامه توضیح می‌دهد که قبل از اینکه متعاملین در دفاتر اسناد رسمی سند انتقالشان را تنظیم کنند، مکلف هستند برای تعویض پلاک به مراکز مربوط راهنمایی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: طبق این قانون فرایند انتقال خودرو به یک شخص دارای دو مرحله است؛ در یک مرحله پلاکی که متعلق به دارنده اتومبیل است باید برداشته شود و پلاک شخص دوم روی خودور نصب شود و در مرحله دوم مراجعه به دفاتراسناد رسمی برای انتقال سند مالکیت خودرو که کار حقوقی است انجام شود که این حکم خیلی روشن در ماده ۲۹ بیان شده است است.

انجم شعاع گفت: در وضعیت فعلی قانون‌گذار دو مرحله مستقل پیش‌بینی کرده است که یکی هم نیستند. یک مرحله تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی است و مرحله دیگر تنظیم و ثبت سند انتقال در دفاتر اسناد رسمی است.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: یک کار نیست که در دو مرجع با دو هزینه انجام شود که بگوییم صرفه به کدام مورد است. در نیروی انتظامی تعویض پلاک انجام می‌شود که با مصوبات خودش هزینه‌های مشخص و خاص خود را دارد و در دفاتر اسناد رسمی کار دیگری انجام می‌شود به نام تنظیم و ثبت سند انتقال خودرو که هزینه دیگری دارد.

وی گفت: هیچ مرجع قضایی، برگ سبز را به عنوان انتقال مالکیت نپذیرفته و نخواهد پذیرفت و اداره حقوقی قوه قضاییه هم که در پاسخ به قضات اعلام کرده است که ملاک مالکیت خودرو سندی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود.

منتشر شده در سه شنبه, 25 خرداد 1395 11:42

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش