text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

نظام ثبتی ما گرفتار آسیب جدی شده بود/در حوزه تحصیلات دانشگاهی به امور ثبتی کمتر توجه شده است

دیده بان هشتم : رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تشکیل بانک جامع املاک در کشور، کلیه سوابق ثبتی در حوزه املاک، شرکت ها، برندها، علائم تجاری و اختراعات جمع آوری شده است.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، احمد تویسرکانی در نشست حقوقی ـ کاربردی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی قوه قضاییه (شهید قدوسی) در خصوص آثار فناوری نوین در فرآیند تنظیم اسناد که در معاونت منابع انسانی قوه قضاییه برگزار شد، گفت: خدمات ثبتی به نوعی است که همه مردم با آن سر و کار دارند و هیچ فردی را نمی توان پیدا کرد که با ثبت اسناد مرتبط نباشد.
وی با بیان اینکه آثار خدمات ثبتی در جامعه کاملا روشن و واضح است، ادامه داد: نقشی که خدمات ثبتی در نظم حقوقی جامعه، امنیت و نظم اقتصادی دارند کاملا روشن است و برای همه واضح است که اگر بخواهیم از تشکیل دعاوی در جامعه پیشگیری کنیم باید حتما به اموری که دعاوی تولید نشود، دقت کنیم.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در قانون خدمات مدیریت کشوری و قوانین دیگر اشاره شده که خدمات ثبتی جزو خدمات حاکمیتی است ولی متاسفانه ما آنطور که باید به امور مربوط به ثبت توجه نکردیم. ما نتوانستیم آنطور که شایسته است قانون یا اهداف قانونگذار سال 1310 را اجرا کنیم و در سال‌های اخیر نیز به نوعی در جهت لغو یا تضعیف ثبت رسمی در کشور برآمدیم و از این جهت سیستم یا نظام ثبتی اسناد گرفتار آسیب های جدی شده است. یکی از منظر فرآیند خدمات اداری و حجم انبوه پرونده ها و از سوی دیگر به دلیل کم توجهی که در نظام علمی و قانونگذاری داشتیم، نظام ثبتی ما گرفتار آسیب جدی شد.  
تویسرکانی ادامه داد: متاسفانه در حوزه تحصیلات دانشگاهی به امور ثبتی کمتر توجه کرده ایم و درصدیم که در سنوات اخیر رشته های امور ثبتی را در دانشگاه ها و مراکز علمی کاربردی ایجاد کنیم.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه یکی از آرزوهای ما این بود که بتوانیم نظام ثبتی را احیا کنیم تا یک نظام موثر باشد، ادامه داد: بیش از نیمی از زحمات ما، انطباق سوابق صد ساله و داده آمایی و خلاصه برداری از مجموع سوابق و وارد کردن آن  داخل نرم افزارها بود. یکی از اقدامات مهم ما حذف اوراق بهادار و حذف استعلامات کاغذی و مکاتبات بوده  و در حال حاضر هم قراردادهای متداول در کشور در زمینه ثبتی فرمت بندی شده و در سرور مرکزی بارگذاری شده است.
تویسرکانی تصریح کرد: بخشی از جعل ها در استعلامات صورت می گرفت و گاهی در این زمینه نقل و انتقال غیرواقعی رخ می داد که برای جلوگیری از این معضل تمام مدیران ثبت در ادارات ثبتی منحصر به امضای الکترونیک شدند و تحت سیستم و شبکه اطلاعات، تبادل اطلاعاتی می کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از بانک جامع املاک در کشور برخوردار شدیم، افزود: کلیه سوابق ثبتی در کشور در حوزه ثبت املاک و شرکت ها و برندها و علائم تجاری و ثبت اختراعات در قالب بانک های اطلاعاتی جمع آوری شده و کار به شکل سیستمی انجام می شود. امروز کلیه شرکت های ثبت شده روی پرتال ها و در اینترنت در اختیار مردم است.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در 10 شهریور ماه حذف دفتر سردفتر در دفاتر اسناد را داشتیم، ادامه داد: پیش از این تمام اسناد در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شد و اصحاب سند و متعاملین باید ثبت با سند برابر است را می نوشتند که این موضوع هم اکنون حذف شده و 10 هزار نفر از افرادی که در کشور به این کار اشتغال داشتند، کارشان منتفی شد لذا نظام ثبتی شفاف سازی پیدا کرده و در حال ارتقا است.
تویسرکانی تصریح کرد: ما قبلا در بخش قضایی محاکمی را داشتیم که حکم ممنوع  الملاقاتی را صادر می کردند که وصول استعلامات آن چهار الی پنج ماه طول می کشید ولی امروز این امور در سیستم ثبت می شود و سیستم از آن جلوگیری می کند. همچنین بسیاری از جرایم پیش از این کشف نمی شد که اکنون زمینه ارتکاب آن با سیستمی شدن این امور از بین رفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر هم اثر انگشت افراد اسکن می شود و عکس کارت ملی افراد با این اقدام، کلاسه و طبقه بندی اثر انگشت آنها در ذیل مشخصات شان ذخیره سازی می شود. این امر باعث می شود در مراحل بعدی سیستم آن را تطبیق کند و اجازه جعل هویت به صفر برسد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: با سیستمی شدن امور ثبتی سالانه قریب 30 میلیون مراجعه مردم به سازمان کم شده؛ زیرا پیش از این مردم باید برای مکاتبات و پاسخ‌های کاغذی به ثبت مراجعه می‌کردند و این امر باعث سلامت ارتقای اداری شده است.
تویسرکانی یادآور شد: قوانینی مانند برنامه پنجم توسعه، ارتقای سلامت اداری، جامع حدنگار (کاداستر) و قانون تعیین تکلیف ثبتی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی تحولات خوبی را صورت داده است.
وی در پایان گفت: ما خدمت مقام معظم رهبری توجه به امور ثبتی را اعلام کردیم و خوشبختانه ایشان در ابلاغ سیاست هایشان که برای تنظیم برنامه ششم توسعه ارائه دادند، از مجموع چهار رکنی که مربوط به امور قضایی ابلاغ کردند، یک حکم را به طور کامل (در بند 67) به ثبت رسمی اختصاص دادند و امیدواریم که در برنامه ششم به این نکته توجه شود.
منبع : ایسنا
منتشر شده در سه شنبه, 27 مهر 1395 14:43

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش